پرداخت یارانه از 300 تا 400 هزار تن / از دهک چهارم تا نهم 300 هزار تن برای هر نفر

پرداخت یارانه از 300 تا 400 هزار تن / از دهک چهارم تا نهم 300 هزار تن برای هر نفر

وی گفت: با افزایش حجم تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه نیز ارتباط داریم. مشکل دیگر کسری بودجه دولت بود که بدون استقراض از بانک مرکزی و ایجاد پول مدیریت شد. وی ادامه داد: وضعیت تورم را نیز شاهد هستیم که کاهش یافته است. اما سوال ارز ترجیحی را هم داشتیم که همیشه نخبگان و کارشناسان هشدار می دادند.
آیت الله راسی با بیان اینکه از همان ابتدا مشخص بود که دو برابر یا چند برابر شدن قیمت ارز برای ارز ترجیحی مشکل دارد و آن را به چند کالای اساسی کاهش داد، گفت: اما در عین حال و با سرعت روز. این به یک اولویت فکری عمده برای ارز تبدیل شده است و مدیریت آن را نسبت به اکنون آسان تر می کند.
وی با اشاره به موارد سوء استفاده از ارز ترجیحی گفت: تقاضای رانت و فسادهای پس از آن باعث شد ما آن را مدیریت و برنامه ریزی کنیم، اما تصمیم گرفتیم ارز ترجیحی را به زیرساخت های لازم برنامه ریزی کنیم. بیا ادامه بدهیم. زیرا ما به ویژه باید مردم را متقاعد کنیم که ارز مورد نظر خود را مدیریت کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: ما عجله نداریم و مدت هاست در حال بررسی موضوع هستیم و مجلس، دولت و نخبگان به آن توجه کرده اند که چه مسائلی در پی خواهد داشت.
آیت الله رییسی گفت: ما خود را لایق خدمت و خدمت به مردم نمی دانیم و می گوییم این یک اصلاح اقتصادی است که باید انجام شود و ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد. امروز همه متفق القول هستند که باید ارز را با دو یا چند نرخ به پایان برسانیم و مطرح شدن آن زمان بر است که در این صورت قانون مصوب مجلس باید برگردانده شود. وی گفت: برای ما مهمتر از همه این است که مردم در جریان موضوع باشند و بدانند دولت چه می کند. پس از بررسی شرایط جهان و مشاهده وضعیت منطقه. دولت قصد دارد این را به یک موقعیت حرفه ای تبدیل کند. وی گفت: موضوع این است که باید قانون را اجرا کنیم و به مردم به ویژه نیازمندان فشار نیاوریم و برای آنها مشکل ایجاد نکنیم که دغدغه دولت و مجلس است. وی افزود: آنچه قبلا انجام می شد به تولیدکننده پرداخت می شد اما اکنون به مصرف کننده پرداخت می شود و در واقع نباید ارز ترجیحی را حذف کنیم بلکه باید آن را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره مصرف برسانیم. وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم این طرح حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه نحوه توزیع آن متفاوت خواهد بود، افزود: بر این اساس سه دهک اول تقریباً 400 هزار تومان به ازای هر دلار دریافت می کنند. دهک های چهارم تا نهم نیز به ازای هر نفر 300 هزار تومان دریافت می کنند.
رئیس جمهور تاکید کرد: قیمت نان، دارو و بنزین برای هیچ یک از مردم به هیچ وجه تغییر نمی کند و نان سنتی به دست همه مردم می رسد و پس از ایجاد زیرساخت ها، دارو نیز از طریق بیمه به دست مردم می رسد. از بیمه‌گران می‌خواهد دارو را با قیمت فعلی به مردم تحویل دهند. نان و بنزین اینطوری گران نمی شود. رییسی گفت: برای تهیه فرم الکترونیکی کمک هزینه دو ماهه خواهد بود. ما دولتی با وعده های صادقانه هستیم و این یارانه را در اختیار مردم قرار می دهیم و قبل از اجرای طرح در اختیار آنها قرار می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید