پر کردن کانال های خشک شده؛ تنها راه کارمندان برای رسیدگی به اخراج


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883784

اشرف گنجوی گفت: کرمان در گذشته در محل فعلی کرمان شبکه قنوات داشت و زندگی شهر و زندگی مردم کرمان در گرو قنوات بود و مردم به بهترین نحو از قنوات استفاده می کردند زمین و آب های سطحی باعث فرونشست شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن اشرف گنجوی کارشناس رسمی هیدرولوژی و پژوهشگر تامین آب در گفتگو با را آرمان در خصوص آب های زیرزمینی شهرستان کرمان گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم فرونشست ناگهانی زمین و ترک ها است. در نتیجه روی دیوارها برای درک پدیده فرونشست باید تاریخ شهر را مطالعه کرد و ابتدا باید این روند را شناسایی کرد تا بتوان در این زمینه نظر داد تا به اتخاذ روش هایی دست یافت. برای مقابله با آن

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل ابتدا به تحلیل و ارزیابی گذشته شهر کرمان می پردازیم که 70 سال پیش منابع تامین آب شهر از طریق قنات یا کاریز در کرمان انجام می شد و چاه اصلی این قنات ها قرار دارد. در دامنه کوه در جوپار و اطراف شهر قرار داشت که این سلسله قنات ها را به شهر کرمان می بردند و مردم برای مصارف کشاورزی و شرب و به عبارتی موقعیت فعلی شهر استفاده می کردند. کرمان دارای شبکه قنات است.

وی با برجسته ساختن اجزای قنات از جمله چاه قنات، کوره قنات، قنات، چاه قنات، قنات و قنات افزود: کرمان در گذشته دارای شبکه قنات در محل فعلی کرمان و زندگی شهر و زندگی مردم کرمان به قنات وابسته اند و مردم از آن نهایت استفاده را می برند.

این محقق تامین آب تصریح کرد: در گذشته سطح آب های زیرزمینی حداکثر در عمق 30 متری و نسبتاً بالا بوده است. همه این قنات ها ساماندهی و دارای حق آب و آب بوده و با توجه به موقعیت جغرافیایی در هر منطقه آب را تامین می کند.


ظرفیت های پمپاژ، موتور پمپ ها، آب های زیرزمینی بی جان

اشرف گنجوی در خصوص حفر چاه در کرمان ادامه داد: چند سال پیش که در شهر کرمان چاه حفر کردند و با نصب پمپ سفره های زیرزمینی را پمپاژ کردند و این روند برای مدت 60 سال ادامه داشت، سطح محصولات زراعی بود. و اکنون به عمق 180 متری رسیده اند، یعنی سطح سطح آب زیرزمینی واقعاً پایین آمده است و بهتر است هر چه زودتر برای این مشکل چاره اندیشی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهر کرمان در عمق 180 متری و حتی بیشتر آب زیرزمینی داریم و در حالی که در 70 سال گذشته از عمق 30 متری آب جمع آوری می شد، تمام این کانال ها خشک شد و وضعیت به وجود آمد. مثل این.

این پژوهشگر آب به چگونگی روند فرونشست زمین از طریق فاضلاب منجر به شکل گیری مکانیزم جدیدی شد و گفت: علاوه بر جریان آب، فاضلاب به اعماق زمین نیز نفوذ می کند که باید پاکسازی و به زمین متصل شود. سفره های زیرزمینی متأسفانه عدم نفوذ آب به سطح زمین باعث ایجاد شکافی بین آب های زیرزمینی و عمق 30 متری شده و عملاً در عمق 40 متری لایه ای غیر قابل نفوذ تشکیل می شود که امکان نفوذ بیشتر را نمی دهد. از فاضلاب

اشرف گنجوی تاکید کرد: بر اساس نظریه تشکیل زمین شناسی، لایه ای کاسه ای شکل در بالای این لایه نفوذ ناپذیر ایجاد شده است که راه خروج آب از یک سو به زیرزمین شهر باگین و از سوی دیگر را نیز می بندد. به داخل شهر زنگی آباد می ریزند و این آب ها مانند کاسه ای در تغار جمع می شوند و به مرور زمان بالا می آیند و به کوره های قنات ها می رسند که خشک هستند و سطح آنها را پر از آب می کنند.

وی با بیان اینکه اکثر چاه های شهر مسدود شده و اجازه جاری شدن آب را نمی دادند، گفت: آب در داخل کوره ها جمع شده و با توجه به ظاهر مصالح در اعماق شروع به ریزش کرده و باعث نشست زمین شده است. ، و در بسیاری از زمان به زمان آنها نیز ظاهری پیدا کرده اند.


با خشک شدن کانال ها موقعیت آب شهر را تغییر دهید

اشرف گنجوی پیامدهای فرونشست زمین را برشمرد و گفت: نتیجه این فرونشست‌ها در شهر کرمان باعث ایجاد حفره‌های بزرگ در برخی نقاط شهر شده و در سایر نقاط شهر سطح آب‌های زیرزمینی به حدی رسیده است. عمق 2 در ارتفاع 2.5 متری از سطح زمین قرار دارند که از میدان مشتاقیه، بازار سانتی شروع می شود و به ساختمان دادگاه قدیم و بانک ملی می رسد و موقعیت شهر را به طور کلی تغییر می دهد.

این محقق آب ادامه داد: حتی این آب زیرزمینی که وارد طبقات زیرین و زیرزمین ساختمان ها می شد و مجبور بودند در بسیاری از مناطق پمپ هایی برای خروج این آب بگذارند و فاضلاب را بیرون بکشند تا آب وارد ساختمان های دیگر نشود.

وی تصریح کرد: با توجه به صحبت های ذکر شده می توان نتیجه گرفت که در شهر هالا سیستم شهری معنادار و ارزشمندی وجود دارد که با آینده نگری جدی وقایع آب را در شهر کرمان پیش بینی می کند تا زمانی که در قسمتی از شهر کرمان سقوط کند. در شهرستان اتفاق می افتد که مسئولان کوره های قنات را با چندین کامیون شن پر می کنند و مشکل را پاکسازی می کنند که اوج بی تدبیری است و عواقب جدی در آینده به دنبال دارد.

هیچ سند جامعی برای رفع مشکل فرونشست تهیه نشده است

اشرف گنجوی افزود: شهردار سابق نسبت به این مسائل بی تفاوت بود و برنامه جامعی برای حل مشکل نداشت، حتی آینده شهر و پیامدهای فرونشست در این منطقه را تحلیل نکرد و حتی به دنبال راه حل نبود. ، زیرا زمانی که ایشان این موضوع را پیگیری کردند ما در بوروکراسی اداری گم شدیم و پاسخ مطلوبی نگرفتیم.

این محقق تامین آب ادامه داد: با وجود اینکه یک شرکت مشاور مهندسی آب برای کرمان انتخاب شد و مطالعاتی انجام داد، اما متاسفانه این مطالعات به اطلاع عموم نرسید و همه اینها باعث شد که اطلاعات مخفی بماند و اتفاقات شهر منعکس نشود.

وی افزود: در همین راستا برخی شهرداری ها که متوجه وضعیت بحرانی شهر شده بودند در روزنامه ها این معضل را تیتر زدند و عناوینی مانند بمب خوابیده یا شهر کرمان در معرض تهدید بمب خواب است اما علت و راه حل های مشکل. آنها آن را برای عموم تحلیل نکردند و فقط در حد ایجاد وحشت عمومی در جامعه باقی ماندند.

اشرف گنجوی تاکید کرد: در شرایط حساس زمین شناسی قرار داریم، اکنون شهر کرمان در شرایطی است که هر لحظه ممکن است منطقه ای با فرونشست بخشی از کوره قنات یا چاه های شفت مواجه شود و باید این کار انجام شود. باید هر چه سریعتر یک تفکر اساسی آب و زمین شناسی برای شهر کرمان تدوین شود و تکلیف هر مرجع و سازمانی به عنوان متولی مشخص شود و مرجعی برای ردیابی آب های زیرزمینی شهر کرمان تعریف شود تا هر شهروندی که شکایتی در این زمینه دارد می تواند به ایشان مراجعه کند.متاسفانه هنوز کسی پاسخگوی این موضوع نیست.

اشرف گنجوی افزود: بررسی جدی فرونشست انجام دادم و از ادارات خواستم تا نقشه ساختار زمین شناسی شهر کرمان تا عمق 100 متری را تهیه کنند، زیرا با اطلاعاتی مانند وضعیت گسل ها، نوع لایه و شیب و غیره می‌توانم تحلیل جامعی انجام دهم.» می‌خواهم بدانم وضعیت زیرساخت‌ها چگونه است و راه‌حل مناسبی برای این پدیده که متوجه شدم اصلاً چنین برنامه‌ای برای آن وجود ندارد، پیدا کنم.

وی گفت: در حالی که نقشه کانال های 70 سال گذشته و مسیر چاه ها و کانال های آب در شهر کرمان را پیدا کرده بودم، اما نقشه جدیدی از اجرای پروژه های آب و فاضلاب وجود نداشت که در صورت تکمیل این طرح. ، ما می توانستیم با توجه به این اطلاعات، نقشه های شهر را به روز کردیم و وضعیت چاه ها، کوره های آبی و شبکه قنات ها را در شهر کرمان تحلیل کردیم.

تامین کننده آب در پایان خاطرنشان کرد: در صورت ساخت نقشه شهری و اطلس می توانیم این نقشه را در اختیار شهرداری قرار دهیم تا نقشه مورد استفاده شهرسازان، مهندسان، معماران و … قرار گیرد. وضعیتی مانند زیرگذر آزادی از جمله مشکلات این زیرگذر می توان به قرار گرفتن آن در مسیر کانال ها و مسیر آب های زیرزمینی شهر اشاره کرد که هر لحظه پل را تهدید می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید