پزشکان سنتی پاکستانی در راه ایران / نبود مشوق و مزایای مالی مانع خدمت پزشکان در مناطق مرزی می شود


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902595

معضل مهاجرت جامعه پزشکی به دلایل مختلف مهم ترین چالش پیش روی نظام سلامت در تامین نیروی انسانی متخصص است که متاسفانه در این سال ها به شدت تشدید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، جذب پزشکان ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آمریکا زنگ خطر کمبود متخصص و پزشک مجرب در کشورمان را به صدا درآورده است.

چندی پیش معین الدین سعیدی نماینده مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در شورای اسلامی در این خصوص گفت: حفظ سرمایه انسانی صرف نظر از قیمت ریال یا دلار به دلیل فرصت های تاریخی نمی تواند. با هر نوع دلار، پوند و قیمت مواد محاسبه شود.

وی در خصوص ورود پزشکان هندی و پاکستانی به کشور گفت: مهاجرت پرسنل بهداشتی به خارج از کشور افزایش یافته است، در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس با تبلیغات گسترده و مشوق های مالی در تلاش برای جذب کادر پزشکی کشورمان هستند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و کسرکند در شورای اسلامی افزود: وقتی به مشکلات رفاهی کادر درمانی توجه نشود و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش چشمگیری نداشته باشد. در تعداد مراکز درمانی و از همه مهمتر سهمیه رشته پزشکی مناطق فقیرنشین کاهش می یابد و شاهد حضور پزشکان بنگلادشی، هندی و پاکستانی در کشور خواهیم بود.

ورود پزشکان هندی و پاکستانی به سیستان و بلوچستان

به گفته معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در سیستان و بلوچستان، تعدادی از پزشکان پاکستانی به طور غیررسمی طبابت می کنند و این سرآغاز همه بی تفاوتی ها نسبت به پرسنل پزشکی است که نتوانسته اند در کشور خود خدمت کنند و از کشور خارج شده اند. میدان با مهاجرت به پزشکان خارجی دادند.

سعیدی معتقد است که تعداد پزشکان خارجی در حال حاضر از حد مجاز فراتر نمی رود و باعث نگرانی می شود. اما باید در نظر داشت که بسیاری از مراکز درمانی مجتمع ما به دلیل کمبود پزشک بلااستفاده مانده اند.


این نماینده مجلس می گوید: خروج نخبگان به ویژه کادر پزشکی و پزشکان نه تنها در سطح کشور، بلکه در سطح جهانی نیز آثار گسترده ای دارد و افکار عمومی زیادی را به خود جلب می کند که کشورمان نتوانسته است به درستی عمل کند. از نظر حمایت از نخبگان ما تبدیل به یک مرکز تولید نخبگان برای کشورهای دیگر شده ایم.


ملک فضلی نماینده مردم سراوان در شورای اسلامی نیز معتقد است اولین عامل ماندگاری هر نیروی انسانی به ویژه پزشکانی که دریافت می کنند باید تا چه حد پاسخگوی نیازهای اولیه زندگی آنها باشد.


فضلی می گوید در سیستان و بلوچستان از آنجایی که مراکز درمانی خصوصی بسیار اندک است و پزشکان راهی جز درمانگاه های دولتی برای دریافت بودجه ندارند، قطعاً تمایلی به ماندن در استان نخواهد داشت.


این عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: وقتی توزیع منابع را برابر می کنیم و آنچه را که به یک پزشک در تهران پرداخت می شود، در سیستان و بلوچستان نیز همین مبلغ پرداخت می شود در حالی که این مبلغ به پزشکی پرداخت می شود. در نقطه صفر حد است با حداقل امکانات نصب شده راضی کننده نبوده و در این صورت دوام لازم را نخواهیم داشت.



کمبود منابع مالی باعث خروج پزشکان شده است

وی درباره مهاجرت سالانه پزشکان واجد شرایط و متخصص از کشور گفت: میلیاردها دلار برای تربیت پزشک متخصص هزینه می شود و با مهاجرت پزشکان به خارج از کشور به راحتی این ثروت و سرمایه را از دست می دهیم.


فاضلی که خود چشم پزشک است می گوید: اگر به هشت سال گذشته برگردیم در تمام روستاها پزشک داشتیم چون حقوق پزشکان راضی کننده و مطلوب بود اما با توجه به اینکه قدرت خرید پول ما به یک دهم رسید. مبلغ دریافتی ما تعداد پزشکان را 5 برابر کرده ایم، هیچگاه شاهد مهاجرت پزشکان حتی از روستاها نبوده ایم.


رضا آرین، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بحث حقوق و دستمزد به عنوان عامل مهم مهاجرت، افزود: 5 تا 10 درصد پزشکان درآمد خوبی دارند. متأسفانه جامعه این اقلیت را می بیند و فکر می کند که همه پزشکان با این درآمدها زندگی می کنند. در حالی که پزشک متخصص در منطقه فقیرانه می تواند حدود 10 میلیون تومان بگیرد.


محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در واکنش به موضوع مهاجرت پزشکان، اعضای حوزه سلامت را نباید پاسخگوی عدم اجرای سیاست ها دانست و خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی نباید مورد توهین و تخریب قرار گیرد و نتیجه آن بی اعتمادی مردم به پزشکان و مهاجرت آنها از کشور است.


وی گفت: کناره گیری پزشکان به نظام سلامت کشور آسیب می زند و کسانی که با عدم اجرای سیاست های کلی نظام سلامت موجب آسیب و آسیب به حوزه سلامت شده اند باید مورد توبیخ قرار گیرند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید