پشت صحنه جدایی اولیه کی روش از قطر

در شرایطی که کارلوس کی روش دو ماه پس از جام جهانی با قراردادی 4 ساله به فوتبال قطر پیوست، در نهایت خیلی زودتر از حد انتظار و یک ماه مانده به آغاز مسابقات مهم جام ملت های آسیا جای خود را به لوپز داد. از تیم الوکرا مربی ای که تجربه کار در فوتبال قطر را دارد به نظر می رسد انتخاب منطقی روسای فدراسیون فوتبال این کشور برای هدایت تیم ملی در جام ملت های آسیا باشد. البته او فقط یک سمت موقت خواهد داشت و ادامه همکاری او به نتایج کسب شده در زمینه میزبانی بستگی دارد. مورب ها بستگی دارد.

قطر قهرمان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با فلیکس سانچز اسپانیایی پس از این موفقیت بزرگ با وجود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای بازی‌های دوستانه و برگزاری اردوهای طولانی‌مدت، در نهایت باز هم نتوانست روزهای خوب ۴ سال پیش خود را تکرار کند. حالا به نظر می رسد قهرمانی قطر با این دیدارهای دیدنی و پرگل فقط یک اتفاق بوده و تکرار آن هم مثل یک رویا است. با این حال قطری ها که امیدوار بودند کارلوس کی روش تیمی متحد و قدرتمند در فوتبال ملی بسازد، به سرعت از عملکرد این مربی ناامید شدند و او را در راه خروج دیدند.

قرارداد 4 ساله در شرایطی که حضور کی روش در قطر پس از جام جهانی و نتایج ضعیف او با ایران کمی تعجب آور به نظر می رسید، پایان خوشی نداشت و بازیکنان تیم ملی آن کشور مقابل سرمربی متحد شدند. در دیدار ایران مقابل قطر مشخص شد که کارلوس کی روش همچنان دلتنگ شاگردان مطیع خود در تیم ملی ایران است و کاری که تیمش در بازی با ایران انجام می دهد در ذهن این مربی پرتغالی نیست.

پشت صحنه جدایی اولیه کی روش از قطر

تیم ملی قطر در زمان حضور کارلوس کی روش تنها در دو بازی رسمی مقابل افغانستان و هند شرکت کرد.

به گفته خودش بارها در تمرینات با بازیکنان در مورد روشی که می خواست با تیم ملی قطر بازی کند، مشکل داشت. سبک کار کارلوس کی روش فوتبال واکنشی با رعایت اصول دفاعی است و این در ذات فوتبال قطر و نسلی که با هدایت فلیکس سانچز قله آسیا را فتح کردند نمی گنجد و همین مشکل دلیل اخراج شد. سرمربی معروفی که در سه سال اخیر در چهار تیم ملی مختلف (کلمبیا، مصر، ایران و قطر) حضور داشته است.

کی روش که پس از جام ملت های آسیا ایران را به مقصد کلمبیا ترک کرد، در ابتدای حضور در تیم ملی این کشور با زردپوسان نتایج نسبتا خوبی کسب کرد، اما پس از دو باخت سنگین و غیرمحتمل در مقدماتی جام جهانی و همچنین مشکلات بازیکنانی مانند. حمیس رودریگز پس از مدتی برای پیوستن به تیم ملی مصر اخراج شد. او یک تورنمنت موفق به سبک مورد علاقه خود را با مصر تجربه کرد تا به فینال جام ملت های آفریقا برسد، اما در یک بازی دشوار مقدماتی جام جهانی مقابل سنگال، از این رقابت ها کنار رفت تا دوران حرفه ای مصری خود را ببندد.

اما تسلیم نشد و با فعالیت شاگردان سابقش در ایران، در یک کودتای ناگهانی جایگزین دراگان اسکوچیچ، سرمربی موفق سابق تیم ملی فوتبال ایران شد و با ایران راهی جام جهانی شد تا یک رکورد فوق العاده حضور در جام جهانی اما حضور کی روش در فوتبال ایران با تصمیمات فنی عجیب در انتخاب بازیکنان و مشکلات دیگر موفقیتی برای او به همراه نداشت و ایران با شکست سنگین مقابل انگلیس و شکست نزدیک از دور رقابت ها حذف شد. علیه آمریکا

پس از آن و در شرایطی که شنیده می شد کی روش می تواند با قراردادی 4 ساله دیگر به کار خود در فوتبال ایران ادامه دهد، سرانجام قطری ها او را به خدمت گرفتند اما سرمربی پرتغالی با تجربه فوتبال داخلی نتوانست به کار خود ادامه دهد. نکته مهم در مورد این قطع همکاری، اطلاع رسانی قطره ای رسانه های قطری در این زمینه است. تا جایی که رسانه های ایرانی در حال تهیه این خبر بودند، هیچکس در فوتبال قطر از این موضوع اطلاعی نداشت اما در همان جلسه دیروز تصمیم برکناری کی روش نهایی شد و به سرعت با سرمربی جدید به توافق رسید. کی روش بعدازظهر دیروز خبر پایان همکاری خود را تایید کرد تا پرونده او در فوتبال قطر بسته شود.

قطری ها نیز با انتشار خبر پایان همکاری با انتخاب سرمربی جدید، تغییر پروژه فوتبال این کشور را تایید کردند و بازیکنان نیز امیدوارند در فضایی جدید آماده دفاع از عنوان قهرمانی خود شوند. اتفاقی که با کی روش غیرممکن به نظر می رسید زیرا تنش ها و مشکلاتی بین او و بازیکنان قطری به خصوص ستاره های مشهوری مانند اکرم عفیف وجود داشت. این مشکل حتی در بازی ایران هم قابل مشاهده بود. جایی که کی‌روش می‌خواست عفیف در موقعیتی دور از جایگاه همیشگی‌اش به عنوان یک وینگر سطح بالا آسیایی به صورت تدافعی عمل کند. چیزی که با اخلاق فوتبال قطر در آن چند سال نمی گنجید.

بالاخره به نظر می رسد قطری ها از مشکلات مختلفی که در ایران می دیدیم خوششان نیامد و به سرعت از نام این سرمربی گذشتند. بدون نگرانی از غرامت یا مشکلاتی که ممکن است این اخراج برای تیم ملی ایجاد کند. به هر حال اقبالی که کی روش در فوتبال ایران داشت در فوتبال قطر کمکی به او نکرد و با اینکه با حمایت رسانه ها و مردم با وجود ناکامی در مقاطعی به کارش پایبند بود تا اینکه حضورش در فوتبال ایران به نزدیک به 8 سال رسید. قطری ها خیلی راحت هستند، از این نام بزرگ گذشتند و در شرایطی که بیش از یک ماه مانده به جام ملت ها این انتقال بسیار عجیب و بعید به نظر می رسید.

از آنجایی که فوتبالیست های قطری و نزدیکان به تیم ملی این کشور در دسترس ما نیستند، هنوز اخبار دقیق و موثقی از شایعه برکناری کی روش در دست نیست، اما کی روش که با وعده جوان سازی راهی قطر شده، در حال تغییر تیم است. و با پیشروی به دور دوم جام جهانی 2026، شعارهای او به حال خود رها شد و مانند تجربه تلخش در امارات، این دفتر برای همیشه تعطیل شد.

جالب اینجاست که ظاهرا یکی از اختلافات کی روش و مسئولان فوتبال قطر، استفاده از کادر پزشکی و دستیاران بود که قطری ها انتظار داشتند از همان امکانات بین المللی و سطح بالای فوتبال آن کشور در کمپ اسپایر استفاده کنند و ظاهراً این کار را کرده اند. خود را توهین کردند. کاری که کی روش در ایران هم انجام داد و البته همیشه امکانات فوتبال قطر را به عنوان کشوری ثروتمند بر فوتبال ایران شکست داد.

سرمربی پرتغالی اکنون به کشورش بازگشته است و ممکن است منتظر پیشنهاد جدیدی برای ادامه کار باشد، احتمالاً با یک تیم ملی جدید، اگرچه اکنون کار برای او بسیار دشوارتر از گذشته به نظر می رسد. در هر صورت، ایران بهشتی برای کی روش بهشتی برای تغییر برند و حضور دوباره او در فوتبال جهان به عنوان یک مهره بود که موفق شد یک پروژه 7-8 ساله را با موفقیت نسبی ادامه دهد. این فرصت و به نوعی محبتی که در ایران به این پرتغالی شد، هرگز در کشورهای دیگر برای او فراهم نشد. حتی در کشورش، پرتغال، جایی که او بسیار مورد احترام است، اما پس از تنش با کریستیانو رونالدو در جام جهانی 2010، او به سرعت به عنوان سرمربی به کار خود پایان داد.

کی روش در طول این سال ها موضوع مورد توجه فوتبالدوستان ایرانی بوده و عملکرد او در تیم های مختلف مورد توجه هواداران جدی او بوده و طبیعتا با گذشت سال ها و افزایش سن، او را نیز باید در زمره مربیانی قرار داد که … باید بازنشسته شود جدی فکر کنید البته آنچه از صحبت های کی روش در قطر برمی آمد این بود که او جام جهانی 2026 را به عنوان نقطه پایانی دوران حرفه ای خود در نظر گرفته بود.