پشت صحنه دستگیری فوتبالیست ها در پارتی شبانه

پشت صحنه دستگیری فوتبالیست ها در پارتی شبانه

در آن زمان با توجه به فضای نسبتا بسته این نوع اخبار دهان به دهان به عنوان اخبار جنجالی منتشر می شد و همه کنجکاو بودند که بدانند این بازیکن کیست یا دقیقاً کیفیت این مهمانی چیست. تعداد زیادی از بازیکنان در آن سال ها به دلیل قرار گرفتن در چنین محیط هایی خانه نشین شدند و کم کم صحنه فوتبال را ترک کردند. آنچه در مقطعی به عنوان منشور اخلاقی فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داد و لقب «منشوری» را به برخی از بازیکنان و مربیان داد، حاصل همین دوران است.

با تغییر سبک زندگی در دهه 1990، تمرکز این اخبار نیز کاهش یافت. در آن زمان کمتر شنیده می شد که بازیکن یا بازیگری در یک مهمانی دستگیر شود. به همین دلیل این عناوین از «جنجالی» به «زرد» تغییر یافت. در واقع می توان گفت که با گسترش شبکه های اجتماعی حساسیت از برخی مسائل برداشته شده است.

با این حال، در هفته گذشته دو گزارش مشابه از دستگیری فوتبالیست ها در کلوپ های شبانه رسانه ای دهه 1970 منتشر شد. ابتدا خبر دستگیری یکی از بازیکنان مس رفسنجان رسید. خبرگزاری های تسنیم و ایرنا می نویسند: یکی از مشهورترین فوتبالیست های کشور که هم اکنون در یکی از تیم های این شهرستان بازی می کند، شامگاه سه شنبه 8 آذرماه در یک پارتی شبانه مختلط دستگیر شد و این بازیکن قبلا به دلایل متعددی در کمیته انضباطی حضور داشت. جریمه مالی و حبس محکوم شده است.» رسانه ها او را اچ ال خطاب کردند. دیروز خبر دستگیری چند بازیکن سابق و فعلی یکی از تیم های سرشناس تهران در رسانه ها منتشر شد که در ساعات بعد برخی رسانه ها در فضای مجازی با بیان اینکه این بازیکنان متعلق به آبی های پایتخت هستند، در همین رابطه تسنیم نوشت: تعدادی از بازیکنان فعلی و سابق یکی از تیم های مطرح فوتبال تهران شب گذشته در یک مهمانی مختلط در این شهر دستگیر شدند. شهرستان دماوند با حکم قضایی برخی از این بازیکنان به دلیل مصرف مشروبات الکلی در وضعیت غیرعادی قرار داشتند این افراد با شکایت همسایه ها توسط پلیس دستگیر شدند.

جای تعجب است که چرا در شرایط کنونی وضعیت دوباره به این سمت پیش رفته است. از این نظر که همه می‌دانند مهمانی‌ها چیزی نیست که بعد از چندین سال تعلیق از سر گرفته شود و در نتیجه دستگیری‌ها دوباره آغاز شود. آنچه ماجرا را شگفت‌انگیز می‌کند این است که اسامی دستگیرشدگان در احزاب با اسامی خاصی احاطه شده است که در سه ماه اخیر مواضع انتقادی داشته‌اند، از جمله در ماجرای دستگیری بازیکن مس رفسنجان، نام حامد لک بوده است. شنیده شد اما ساعاتی بعد -حضور دیرهنگام این بازیکن در تمرین مس باعث شد فرضیه دستگیری وی تکذیب شود اما نیمکت نشینی حامد لک دروازه بان اصلی مس رفسنجان در دو بازی اخیر تیمش با وجود آمادگی کامل، به شایعات دامن زد. او دوباره

این مشکل در مورد برخی از بازیکنان استقلال هم تکرار شد. در روزهای قبل و به خصوص پس از دربی پایتخت، بسیاری از رسانه های اصولگرا به دلیل شاد نبودن پس از گلزنی و حرکات نمادین به برخی بازیکنان استقلال حمله کردند. پس از انتشار خبر دستگیری برخی رسانه ها نوشتند: بازیکنی که گفته بود در شرایط فعلی فوتبال اولویت مردم نیست و ما داغدار هستیم در یک مهمانی دستگیر شد. چند ساعت. خبرگزاری تسنیم جملات مشابه را متفاوت نوشته است. این خبرگزاری در تشریح خبر دستگیری ها نوشت: باید گفت که برخی از این افراد دستگیر شده در مصاحبه های خود در روزهای اخیر مدعی شده اند که به دلیل اتفاقات اخیر و در راستای همدلی مردم، انگیزه ای برای این دستگیری ها ندارند. مسابقات و حتی اگر در مورد فوتبال صحبت کنیم!”

مشخص نیست که آیا ارتباط مشخصی بین دستگیری ها و رفتار انتقادی بازیکنان وجود دارد یا خیر، اما نوع اخبار، شایعات و واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به انتشار خبر دستگیری این افراد در مهمانی هایی با آنچه رسانه ها آن را شرایط «غیر طبیعی» نامیدند، نشان می دهد که برخی از هواداران به دنبال چنین ارتباطی هستند، مانند گذشته چشمان خود را بر روی اقدامات چهره های مشهور ببندید. برخی این روند را در راستای اتفاقاتی که برای خانواده علی دایی رخ داده است، دسته بندی می کنند. همان اتفاقی که آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار صداوسیما را بر آن داشت تا درباره او توییت کند: «برگرد، تمام شد».

ناگفته نماند در آخرین ساعات کاری روز گذشته خبرهایی مبنی بر آزادی بازیکنان دستگیر شده رسید.

دیدگاهتان را بنویسید