پشت صحنه دور شدن «باکو» از «ایران»

پشت صحنه دور شدن «باکو» از «ایران»

گروه سیاسی: با توجه به اینکه پس از حمله یک فرد خصوصی به سفارت جمهوری باکو، مقامات ایرانی همواره از مقامات این جمهوری به خویشتن داری دعوت کرده اند، اما به نظر می رسد دولت «الهام» الیف» به پیشنهادات مسئولان جمهوری اسلامی توجهی نمی کند. بنا به گزارش های رسیده به آرمان مروز، گفته می شود که بسیاری از دیپلمات ها و نمایندگان شورای اسلامی زمانی که متوجه تخلیه ساختمان شدند، برای ابراز همدردی به سفارت در باکو می روند. البته این هیئت در گفتگوی تلفنی با مقامات آذربایجانی این پیام را به «علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران رسانده بود. اما در پی اقدامات اخیر باکو به بهانه حمله شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با انگیزه شخصی، این کشور به شهروندان خود توصیه کرده از سفر به ایران خودداری کنند.

جمهوری آذربایجان به عنوان بخشی از تلاش های خود برای تخریب روابط با ایران به بهانه حمله به سفارت این کشور در تهران که به دلیل مسائل شخصی انجام شده است، هشدار سفر به ایران صادر کرده است. تا زمانی که باکو اعلام کرد که کنسولگری خود در شهر تبریز را باز نگه می دارد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای با اشاره به حمله اخیر به سفارت باکو در تهران اعلام کرد که با توجه به “وضعیت ناآرام” در جمهوری اسلامی ایران و “حمله تروریستی” به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، به شهروندان توصیه می‌شود. باکو اضافه کرد: به مسافرین توصیه می شود بیشتر مراقب باشند. در این پیام به شهروندان جمهوری آذربایجان که هم اکنون در ایران به سر می برند توصیه می شود نکات ایمنی و ایمنی را رعایت کنند. در پایان ذکر می شود اتباع جمهوری آذربایجان می توانند برای خدمات کنسولی به سرکنسولگری آن کشور در تبریز مراجعه کنند. پیش از این وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از تکمیل روند تخلیه کارکنان و دیپلمات های سفارت این کشور در تهران خبر داده بود. پس از آن «خلف خلف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: تعلیق فعالیت سفارت این کشور در تهران اختلالی در فعالیت کنسولگری جمهوری آذربایجان در تهران ایجاد نخواهد کرد. تبریز و تخلیه سفارت شامل کنسولگری در تبریز نمی شود.

پس از حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که صبح روز جمعه رخ داد، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان در تهران از دستگیری ضارب خبر داد و نتایج تحقیقات اولیه را حاکی از انگیزه های شخصی در پشت این اقدام دانست و از رسانه ها خواست از گمانه زنی خودداری کنند. وزیر امور خارجه همچنین در تماس تلفنی با همکار خود جیحون بایراموف ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور موظف شوند. موضوع را با همکاری نزدیک با یکدیگر پیگیری و بررسی کنید لازم به ذکر است که در سال جاری دو حمله از سوی گروه های افراطی به سفارت باکو در «لندن» و «پاریس» صورت گرفت که با حادثه این هفته تهران متفاوت بود. در ادامه به واکنش به این حوادث خواهیم پرداخت.

حمله به سفارت باکو در پاریس

سفیر آذربایجان در فرانسه از حمله به سفارت این کشور در پاریس خبر داد و مقصر آن را مهاجران ارمنی دانست. اواخر شهریور ماه امسال «رحمان مصطفیاف» سفیر جمهوری آذربایجان در فرانسه از حمله روز یکشنبه عده ای ارمنی در فرانسه به سفارت جمهوری آذربایجان در پاریس خبر داد. وی در توئیتر خود نوشت: متعصبان ارمنی مقیم فرانسه به سفارت آذربایجان حمله کردند. سفیر فرانسه در عین حال خاطرنشان کرد که دولت فرانسه درخواست طرف آذربایجانی برای تضمین امنیت نمایندگی دیپلماتیک را نادیده گرفته است. این درگیری ها از شب 22 شهریور آغاز شد. در 15 سپتامبر، دو طرف با آتش بس موافقت کردند و مذاکرات را از سر گرفتند. ایروان از کشته شدن 135 سرباز در نتیجه تشدید تنش ها و باکو از کشته شدن حدود 77 سرباز آذربایجانی خبر داد.

حمله به سفارت باکو در لندن

در اواسط مرداد ماه سال جاری، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای از حمله یک گروه مذهبی تندرو به سفارت آذربایجان در لندن خبر داد. در بیانیه این وزارت آمده است که گروهی وارد ساختمان سفارت باکو در لندن شده و اقدام به خرابکاری کردند. مهاجمان پرچم هایی با مضامین مذهبی برافراشتند و شعارهای افراطی در بالکن ساختمان سفارت سر دادند. پس از مداخله پلیس محلی، اعضای این گروه افراطی ساختمان را ترک کردند و توسط پلیس دستگیر شدند. بر این اساس هیچ خسارتی به کارکنان سفارت آذربایجان در لندن وارد نشده است. در ادامه این بیانیه آمده است: تحقیقات پلیسی درباره این گروه از مهاجمان آغاز شده است. این حمله در حال بررسی است و نتایج تحقیقات اعلام خواهد شد. در این بیانیه آمده است که بر اساس کنوانسیون وین، مقامات بریتانیا در مورد امنیت دیپلمات ها و ساختمان های دیپلماتیک مطلع شده اند.

قطع روابط دیپلماتیک تهران و باکو آرزوی تندروها است

کمال پیرموذن نماینده شورای اسلامی شهر اردبیل که پیش از این در سفری کاری به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار آرمان امروز در خصوص آخرین تحولات دیپلماتیک تهران و باکو گفت: پس از وقوع این حادثه. ترور در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با هیئتی مرکب از «احد کدایی» سفیر سابق ایران در باکو و تنی چند از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی استان اردبیل برای عرض تسلیت و ابلاغ پیام «علی اکبر ولایتی» مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب، به سفارت رفتیم و دیدیم در حال جمع‌آوری وسایل هستند. سپس آقای کدایی در گفتگوی تلفنی با آقای اسماعیل زاده معاون سیاسی سفیر آذربایجان، پیام را به آقای ولایتی ابلاغ کرد. در این گفتگو مقامات آذربایجانی با ابراز نارضایتی گفتند که بارها از سوی برخی گروه های تندرو ارمنی در تهران مورد تهدید قرار گرفته اند اما پلیس ایران توجه چندانی به این موضوع نکرده است. طی تماس هایی که با مسئولان باکو داشتیم از آنها خواستم صبور باشند زیرا این حمله توسط یک فرد بیمار انجام شده و ربطی به مقامات جمهوری اسلامی ندارد.

این تحلیلگر مشکلات تهران و باکو در این مورد و با اشاره به رفتار دیپلماتیک در شرایط کنونی می افزاید: «معلوم است که روابط دو کشور در حال غبارآلود شدن است، این به نفع هیچکس نیست. وقتی دیدیم سفارت آذربایجان بسته است خیلی تلخ شدیم. ناراحتی آقای ولایتی را به رئیس جمهور رساندیم که البته ایشان به ایشان قول دادند که در برخورد با علیف با فرد دیگری برخورد خواهد کرد. من از روابط خوبی که بین مقامات جمهوری اسلامی و برخی مقامات باکو وجود دارد قدردانی می‌کنم، اما به نظر می‌رسد که «لابی‌های صهیونیستی» و البته برخی «جریان‌های رادیکال» در ایران خواهان پایان دادن به روابط دیپلماتیک تهران و باکو هستند. واضح است که تاکنون شاهد افراط گرایی از سوی مقامات ایرانی نبوده ایم و انتظار می رود مقامات باکو به مسیر دیپلماتیک بازگردند.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید