مذاکرات در پشت صحنه ایران روز جدیدی است

مذاکرات در پشت صحنه ایران روز جدیدی است

ایران پس از تصمیم گیری برای احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، فعالانه به سمت عادی سازی روابط با جهان عرب حرکت کرد و در حال آماده شدن برای برگزاری نشستی با اعضای شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تا پایان سال جاری میلادی است.

دیپلماسی ایرانی: تهران با ورود به مذاکرات جداگانه با کشورهای اروپایی بر سر توافق هسته ای به بازی خود ادامه می دهد. آمریکایی ها، چینی ها و روس ها به مذاکرات دعوت نشده اند، اما وزارت خارجه روسیه اطمینان می دهد که همه چیز تحت کنترل است.

چندی پیش نشستی خصوصی میان علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای یا لغو تحریم ها با نمایندگان وزارتخانه های خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در اسلو برگزار شد. در این دیدار انریکه مورا نیز حضور داشت. و این در حالی است که مذاکره کنندگان روسیه و چین در نشست اسلو شرکت نکردند.

به طور کلی، جلساتی با این فرمت در نروژ نادر است، اگرچه این اولین بار نیست که یک کشور اسکاندیناوی که بخشی از اتحادیه اروپا نیست، به عنوان بستری برای مذاکرات میانجیگری بین اروپا و ایران عمل می کند. گفته می شود اعضای اروپایی بدون مشورت قبلی با واشنگتن و دور زدن روسیه و چین پیش نویس توافق را به طرف ایرانی پیشنهاد داده اند.

بنابراین، با توجه به اینکه تهران با میانجیگری برخی از کشورهای عربی، مذاکرات بسته با آمریکا را انجام می دهد، این احساس وجود دارد که ایران روی سناریوهای مختلفی کار می کند: با آمریکایی ها – جداگانه، با اروپایی ها – جداگانه. با این حال سرگئی ریابکوف گفت: اینکه ایران در حال مذاکره با کشورهای غربی بر سر توافق هسته ای است، هیچ چیز عجیبی وجود ندارد و ما کاملا در جریان هستیم.

ایران در شرایط کنونی مانور می دهد و تلاش می کند مواضع مذاکره خود را با انگلیس، فرانسه و آلمان همسو کند تا آنها را از آمریکا دور کند. اما اینکه آیا اعضای اروپایی خطر اتخاذ یک سیاست مستقل را که در تضاد با خط واشنگتن باشد، خواهند پذیرفت، هنوز مشخص نیست. از این رو آمریکایی ها پیشنهاد انعقاد نوعی توافق موقت دوجانبه در مورد برجام را دارند. همانطور که ناصر خانانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت، تهران چنین سناریویی را رد می کند.

بدیهی است که مذاکرات در درون خود گروه G-6، بیش از همه بین واشنگتن، مسکو و پکن مورد نیاز است که به دلایل واضح اکنون دشوار است. اما به هر حال، ایران باید در مورد برنامه هسته ای حتی در قالب اسلو مذاکره کند.

ایران پس از تصمیم گیری برای احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، فعالانه به سمت عادی سازی روابط با جهان عرب حرکت کرد و در حال آماده شدن برای برگزاری نشستی با اعضای شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تا پایان سال جاری میلادی است. هدف این است که مانند اوکراین، ایالات متحده آمریکا نتواند در کشورهای همسایه ایران جای پایی بیابد و به عنوان نیابت عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید