پشت صحنه چراغ سبز آمریکا برای آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران

پشت صحنه چراغ سبز آمریکا برای آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران

درآمد نفت برای چه کسانی است؟ آیا این درآمد متعلق به مردم ایران نیست؟ بنابراین مردم باید تصمیم بگیرند که به چه کالایی نیاز دارند.

پیمان مولوی، دبیرکل جامعه اقتصاددانان ایران به تشریح تاثیر آزادسازی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره پرداخت.

سفر محرمانه این مقام آمریکایی برای دستیابی به توافق با ایران

وی به روزنامه اعتماد گفت: این عدد برای اقتصاد ایران با جمعیتی حدود 86 میلیون نفر عدد بزرگی نیست تا تاثیر آن را بر نرخ دلار و اقتصاد ارزیابی کنیم.

مولوی ادامه داد: به نظر می رسد چراغ سبز آمریکا در خصوص آزادسازی این منابع نیز به دلیل بحث هایی است که چین در منطقه دارد و می خواهد این فضا را بهبود بخشد. با این حال، من هنوز شک دارم که آیا این موضوع باثبات باشد و به نهایی شدن برجام منجر شود یا خیر.

این کارشناس اقتصادی درباره جایگزینی کالاهای وارداتی به جای منابع ارزی مسدود شده نیز گفت: این مهم است که نوع کالا و چه کالایی وارد می شود. درآمد نفت برای چه کسانی است؟ آیا این درآمد متعلق به مردم ایران نیست؟ بنابراین مردم باید تعیین کنند که به چه کالاهایی نیاز دارند، اگر قرار است به جای آن منابع، خودرو وارد کنند، باز هم مناسب است، اما اگر ایران بخواهد به مدلی ادامه دهد که از پول بلوکه شده خود برای خرید مواد غذایی استفاده می کند. این تجربه ای است که قبلا اعمال شده است و به این معنی است که ما نمی توانیم از منابع مالی خودمان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید