گزارش رویترز از مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا؛ تفاهم در مورد آزادی زندانیان و دارایی های مسدود شده

گزارش رویترز از مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا؛  تفاهم در مورد آزادی زندانیان و دارایی های مسدود شده

رویترز می نویسد: «واشنگتن که نتوانست توافق هسته ای 2015 برجام با ایران را احیا کند، امیدوار است برخی از محدودیت ها را بر برنامه هسته ای ایران بازگرداند تا از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای جلوگیری کند که آن را تهدیدی برای اسرائیل می داند و همچنین ممکن است مانع از شروع آن شود. یک مسابقه تسلیحاتی منطقه ای اگرچه تهران بارها تاکید کرده است که هیچ برنامه بلندپروازانه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد.

احساس فزاینده فوریت در پایتخت های غربی

بر اساس برجام، که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد، غنی سازی اورانیوم تهران به خلوص 3.67 درصد و ذخایر 202.8 کیلوگرم محدود شد – محدودیت هایی که تهران اکنون در مورد آن بسیار سخت گیر است. او فراتر از آن رفت.

پس از شکست مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، مقامات آمریکایی و اروپایی به دنبال راه‌هایی برای محدود کردن تلاش‌های هسته‌ای تهران هستند. تمایل به از سرگیری مذاکرات نشان دهنده احساس فوریت فزاینده در پایتخت های غربی در مورد دستور کار ایران است.

به گزارش رویترز، کاخ سفید بارها گزارش هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده به دنبال “توافق موقت” است که می تواند “تفاهم” را که کمتر رسمی باشد و نیازی به ارجاع به کنگره نداشته باشد را رد کرده است. اگر جهت دید وجود نداشته باشد، آن را باز می گذارد.

اهداف هر دو طرف این مذاکرات است

با این حال، مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته وجود توافق با ایران را رد کرد. اما او گفت که واشنگتن از تهران می خواهد که تنش زدایی کند و برنامه هسته ای خود را محدود کند، به حمایت از گروه های نیابتی منطقه ای و جنگ روسیه علیه اوکراین پایان دهد و شهروندان آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند. وی بدون اشاره به جزئیات افزود: ما همچنان از تعاملات دیپلماتیک برای پیگیری همه این اهداف استفاده می کنیم.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت: «آن را هر چه می‌خواهید بنامید، خواه توافق موقت باشد، توافق انتقالی یا تفاهم متقابل – هر دو طرف می‌خواهند از تشدید بیشتر جلوگیری کنند». او گفت که اول از همه “این شامل تبادل زندانیان و رفع انسداد برخی از دارایی های بلوکه شده ایران می شود”. وی افزود: اقدامات بعدی می تواند شامل چشم پوشی از تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در ازای پایان غنی سازی 60 درصدی و همکاری بیشتر ایران با آژانس بین المللی هسته ای تحت نظارت سازمان ملل باشد.

درک اطمینان بخش

یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «من آن را عدم درک می‌دانم. وی گفت: بیش از یک دور مذاکرات غیرمستقیم بین برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در عمان انجام شد.

راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز پس از ماه ها امتناع ایران از برقراری تماس مستقیم با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار کرد.

این مقام غربی گفت: ایده اصلی ایجاد شرایطی قابل قبول برای همه است تا ایران از خط قرمز غربی غنی سازی تا خلوص 90 درصد که عموماً درجه تسلیحاتی تلقی می شود و احتمالاً تا 60 درصد نیز غنی سازی کند، اجتناب کند. در حالت مکث

این مقام گفت، علاوه بر توقف غنی‌سازی 60 درصد، دو طرف در مورد همکاری بیشتر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عدم نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در ازای “انتقال قابل توجه” منابع مالی ایران به خارج از کشور رایزنی می‌کنند.

این مقام مشخص نکرد که آیا این «مکث» به این معناست که ایران متعهد به عدم غنی‌سازی بالای 60 درصد است یا اینکه غنی‌سازی را تا 60 درصد متوقف خواهد کرد.

جلوگیری از درگیری احتمالی ایران و اسرائیل

بر اساس گزارش رویترز، ترتیب این اقدامات و همچنین ارتباط آن با آزادی سه شهروند آمریکایی که توسط ایران نگهداری می‌شوند نیز نامشخص است. مقامات قبلاً گفته بودند که آزادی آنها ممکن است مربوط به آزادسازی وجوه مسدود شده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه بدون اشاره به جزئیات گفت که اگر واشنگتن حسن نیت داشته باشد، دو طرف می توانند به زودی زندانیان را مبادله کنند و گفت وگوها از طریق میانجی انجام شده است. نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست ها برای اظهار نظر دقیق پاسخ نداد.

رویترز به نقل از یک مقام غربی نوشت که هدف اصلی آمریکا جلوگیری از وخامت اوضاع هسته ای و جلوگیری از درگیری احتمالی بین اسرائیل و ایران است.

او گفت: «اگر ایرانی‌ها اشتباه محاسباتی نکنند، احتمال پاسخ قوی اسرائیل چیزی است که ما به دنبال اجتناب از آن هستیم».

به دلیل قانونی در سال 2015 که کنگره را ملزم به دریافت متن هر توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌کند، به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی از گفتن اینکه به دنبال «توافق» هستند اجتناب می‌کنند. زیرا در غیر این صورت، دست قانونگذاران ایالات متحده را برای بازبینی احتمالی و رأی گیری در مورد آن باز می گذارد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که یک جمهوری خواه است، روز پنجشنبه در نامه ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: «هر گونه توافق یا تفاهم با ایران، حتی غیررسمی، مستلزم ارائه به کنگره است».

دیدگاهتان را بنویسید