خبر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، راهبرد دولت برای کنترل بازار ارز بود

خبر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، راهبرد دولت برای کنترل بازار ارز بود

روز جدید : لحظه تکلیف احیای برجام و حل اختلافات باقی مانده خبری از دسترسی ایران به دارایی های خود در سایر کشورها نیست. شاید به همین دلیل هفته گذشته شاهد موضع گیری قاطع کیهان علیه کره جنوبی و تهدید به بستن تنگه هرمز به روی کشتی ها و نفتکش هایش بودیم.

این روزها که سکوت سنگینی در مذاکرات وین و احیای برجام حاکم است، در فضای سیاسی و رسانه ای ادعاهایی مبنی بر احتمال آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران و تلاش کشورهای همسایه برای پرداخت بدهی های خود مطرح می شود. فضا. ; این ادعاها بیش از یک واقعیت، برنامه دولت برای مدیریت جنون ارزی کشور در دو هفته گذشته است.

همانطور که گفته شد تا زمانی که تکلیف احیای برجام و حل و فصل اختلافات باقی مانده مشخص نشود، خبری از دسترسی ایران به دارایی های خود در سایر کشورها نیست. شاید به همین دلیل هفته گذشته شاهد موضع گیری قاطع کیهان علیه کره جنوبی و تهدید به بستن تنگه هرمز به روی کشتی ها و نفتکش هایش بودیم. این اظهارات از سوی وزارت امور خارجه مطرح شد و منجر به احضار سفیر وی در سئول شد. با این حال کیهان به تکرار مواضع خود ادامه داد.

از سوی دیگر، تاریخچه بازار ارز که هفته گذشته کانال 28 هزار دلاری را فتح کرد، پاسخی به ادعاهای داخلی مبنی بر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران توسط وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نداد و قیمت ها همچنان در حال افزایش است. . شاهد زیر سوال بردن این مهم.

جیاباشی، کارشناس ارشد بین‌المللی، می‌گوید ساختار سیاسی و دولت کنونی کره جنوبی، بر اساس دیدگاه نئورئالیستی کلاسیک، ارتباط تنگاتنگی با سیاست ایالات متحده دارد. بنابراین سئول در تلاش است تا خود را با هنجارهای دیپلماتیکی که واشنگتن در نظر دارد، به ویژه در رابطه با ایران، مطابقت دهد. واضح است که کره جنوبی بدون هماهنگی با آمریکا هیچ اقدامی برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران انجام نخواهد داد.

او گفت: «اگرچه کره جنوبی به طور کامل در مسیر خود به سمت ایالات متحده است. اما از سوی دیگر تمام تلاش دیپلماتیک خود را برای آرام کردن فضای متشنج تهران-سئول به کار خواهد گرفت. او در گذشته با پرداخت بدهی های ایران به سازمان ملل و مشکلاتی از این دست توانسته تا حدودی وضعیت موجود را مدیریت کند. اما از آنجایی که مذاکرات در وین اکنون به بن بست و حتی راکد است و نگرانی از شکست در مذاکرات و احیای برجام وجود دارد، آمریکا در چنین شرایطی به دنبال امتیاز گرفتن از جمهوری اسلامی نیست و به ایران امتیاز نمی دهد. و تنها تا زمان آغاز مذاکرات در وین، بدون دادن امتیاز به تهران، با وعده های دیپلماتیک سعی خواهد کرد به تهران اطمینان دهد.

این دانشجوی فوق دکتری از دانشگاه تهران به بررسی تفاوت ها و تبعیض های واکنش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به آزادسازی دارایی های بلوکه شده خود در کره جنوبی با کشورهایی مانند چین، عراق، ژاپن و … می پردازد و اذعان می کند: حامی جدی سیاست ضد تهرانی کاخ سفید در منطقه شرق آسیا و ایجاد شرایطی که در آن شاهد تبعیض آشکار با شدت تفاوت بین پاسخ دیپلماتیک تهران به سئول به پکن و حتی توکیو هستیم. علاوه بر این، سایه ایدئولوژی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز نباید فراموش شود.

این در حالی است که دیپلماسی ایران در 43 سال گذشته در مسیر یک ایدئولوژی خاص قرار گرفته است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر شدت این ایدئولوژی و بار آن بر دیپلماسی افزوده می شود. بنابراین، قطعاً شاهد انفعال تهران در قبال عدم پرداخت بدهی های ملی خواهیم بود، زیرا عراق مانند گذشته خواهد بود، زیرا ایران هرگز نتوانسته یا نخواسته نسبت به عدم پرداخت خسارات ناشی از هشت سال واکنش جدی نشان دهد. سال جنگ علیه عراق در این میان بغداد تمام خسارات ناشی از حمله و اشغال کویت را پرداخت کرده است. در نتیجه ایران از فرصت های مختلف در منطقه و جهان محروم است.

با توجه به اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی کشورهایی مانند لبنان، سوریه، یمن، فلسطین و به ویژه عراق به عنوان بخشی از محور مقاومت در خاورمیانه و بازیگران فرامنطقه ای مانند روسیه، چین، ونزوئلا، کره شمالی و غیره. به عنوان بخشی از محور ایدئولوژیک ضد آمریکایی، تعاملات جدی با مسکو، پکن، بغداد و غیره وجود دارد. اخیراً ادعاهایی مبنی بر تلاش بغداد برای پرداخت بخشی از بدهی خود به ایران مطرح شده است که با توجه به سایه سنگین آمریکا بر اقتصاد و روابط بانکی عراق، بدون چراغ سبز آمریکا غیرممکن به نظر می رسد.

این تحلیلگر ارشد بین المللی به شدت نگران عملکرد هشت ماهه دولت سیزدهم در سیاست خارجی است و از آن زمان تاکنون گفته است که متأسفانه دستگاه سیاست خارجی رئیس جمهور از نوعی سرعت ایدئولوژیک در دیپلماسی تا ریزترین جزئیات استفاده می کند. در برقراری تعادل بین دیپلماسی با ایالات متحده

در این میان واکنش های موازی برخی نهادها این چالش را بسیار بیشتر به چشم می آورد. در آن سوی تاریخ البته به نظر می رسد بخشی از این موضع شتابزده دستگاه سیاست خارجی دولت اصلی، مدیریت فضای داخلی است. به عنوان مثال، ممکن است دستگاه سیاست خارجی سریعاً دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را که قبلاً در ازای سیامک نمازی، محمد باکر نمازی و مراد طاهباز یا تلاش عراق برای پرداخت بخشی از بدهی هایش مطرح شده بود، آزاد کند. ارز را که این روزها در حال افزایش است را در دستور کار قرار دهید.

اما این واکنش های شتابزده دیپلماتیک در کشورهای دیگر مانند آمریکا دیده نمی شود. بوریس جانسون از موضع گیری رسمی در مورد این موضوع اجتناب می کند. در این راستا، نمایندگان دولت آمریکا در خصوص آزادی اموال بلوکه شده ایران، امکان تبادل زندانیان دو تابعیتی، از سرگیری برجام، توقف مذاکرات در وین، سپاه و غیره موضع شتابزده ای اتخاذ نکرده اند.
هر چه بیشتر وقت تلف کنیم، برجام شکننده تر خواهد بود

احسان کیانی، کارشناس ارشد آمریکایی و تحلیلگر بین‌الملل، زود به تاثیر مذاکرات برجام بر روند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم فضای مثبت و قابل تنفسی را برای تهران در قبال سیاست‌های آمریکا ایجاد کنیم. در مورد فشار حداکثری و تحریم ها با هدف پیشبرد مذاکرات در وین و احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل متحد. در همین حال، دولت بایدن هم به تهران و هم سایر اعضای گروه 4+1 یک رونق دیپلماتیک مثبت داده است که کاخ سفید به دنبال تغییر سیاست و انعطاف در سیاست خود به حداکثر فشار است و تلاش می کند برخی از دارایی های مسدود شده را آزاد کند. ایران.

با این حال، نرمش ظاهری دولت بایدن در خصوص آزادسازی دارایی های ایران به نتایج ملموسی منجر نشد و در نهایت با چراغ سبز واشنگتن برای ارسال حواله برای صادرات برخی کالاها و اقلام مورد نیاز کشورهایی مانند کره جنوبی، کره جنوبی و ژاپن مواجه شد. ما چین، روسیه و… هستیم، البته این کالاها و اقلام نباید با سیاست فشار حداکثری، تحریم های آمریکا و خطوط قرمز وزارت دارایی مغایرت داشته باشد.

این تحلیلگر ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد: اختلافات تهران و واشنگتن بر سر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، برخی تضاد منافع را پس از توقف مذاکرات در وین به دلیل اختلاف بر سر حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی و سایر اختلافات تشدید کرده است. بقیه به آن سوال برمی گردد. بنابراین، هر چقدر هم که این تعلیق ادامه داشته باشد، بر تلاش ها برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران تأثیر مخربی خواهد داشت. به همین دلیل در شرایط کنونی که بیش از 40 روز در وین شاهد تعلیق مذاکرات هستیم و در عین حال دامنه اختلافات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر احیای برجام در حال افزایش است. دولت بایدن قبلاً به این نتیجه رسیده است که جریان فعلی هیچ امتیازی حتی کوچک به تهران نمی دهد.

کیانی همچنین تلاش ها و مواضع ایران را منحرف کرد و گفت: تعلیق مذاکرات در وین و از سرگیری بن بست فعلی در احیای برجام نیز تهران را به این نتیجه رسانده است که حداقل تا زمان مذاکرات نمی تواند به دارایی های بلوکه شده خود دسترسی پیدا کند. تکمیل شود. به همین دلیل دولت سیزدهم به صراحت اعلام کرده است که با وجود مذاکرات و تلاش های دیپلماتیک برای آزادسازی بخشی از این اموال بلوکه شده در کشوری مانند کره جنوبی، این مذاکرات در نهایت به مرحله نهایی و اجرایی نرسیده است. بدیهی است که تنها عامل و مانع آزادسازی دارایی ها و دارایی های بلوکه شده ایران، احیای برجام است.

دیدگاهتان را بنویسید