مذاکرات مقامات ایران و کره جنوبی در مورد دارایی های بلوکه شده

مذاکرات مقامات ایران و کره جنوبی در مورد دارایی های بلوکه شده

روز جدید وزارت خارجه کره جنوبی می گوید مذاکراتی بین مقامات تهران و سئول برای یافتن راه حلی برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در جریان است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه گفت که رایزنی‌ها بین سئول و تهران در حال بررسی حل و فصل اختلافات طولانی مدت بر سر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران است.

در حالی که مذاکرات چندجانبه برای رفع تحریم در وین ادامه دارد، مقامات نفتی ایران با نمایندگان دولت کره جنوبی برای گفتگو درباره مسائل اقتصادی دیدار کردند.

در این نشست دو روزه که از روز سه‌شنبه آغاز شد، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت دقیق و امکان از سرگیری تجارت نفت به منظور آماده‌سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفتگو کردند.

پیشتر رسانه های کره جنوبی گزارش داده بودند که چوی جان کان معاون وزیر امور خارجه از رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران خواسته است تا اعلام کند که ماه گذشته با همتای ایرانی خود علی باقری به توافق رسیده است. آنها در حال بررسی برگزاری نشستی برای بررسی ارز بلوکه شده ایران در کره جنوبی با طرف ایرانی هستند.

در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران در سال 2018، واشنگتن با بازگشت به تحریم های قبلی، تحریم های بیشتری را علیه کشورمان اعمال کرد که در این راستا کره جنوبی از سپتامبر 2018 (شهریور 1397) به بهانه همین تحریم ها تحریم های بیشتری را علیه کشورمان اعمال کرد. 7 میلیارد دلار دارایی های ایران مربوط به فروش نفت در دو بانک را مسدود می کند. تهران بارها از مقامات کره ای درخواست کرده است که این پول را آزاد کنند، اما سئول به بهانه تحریم های آمریکا علیه خود از این کار خودداری کرده است.

کره جنوبی پیش از این 18 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی معوق به سازمان ملل پرداخت کرده بود.

ایران رتبه چهارم ذخایر نفت جهان را دارد و تامین کننده اصلی نفت کره جنوبی است.

دیدگاهتان را بنویسید