بازگشت پول های بلوکه شده به کشور چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟/ انتشار خبر انتشار ارزهای بلوکه شده می تواند در رشد کوتاه مدت بازار سرمایه مفید باشد.


ساعت: 08:53
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1902657

یک کارشناس بازار پول و مالی با اشاره به اینکه انتشار خبر آزادسازی ارز کشور ممکن است برای رشد کوتاه مدت بازار سرمایه مفید باشد، گفت: در شرایط تورم نمی توان پیش بینی دقیقی برای بازار سرمایه داشت. آینده اقتصادی کشور و ورود ارز به کشور برای تامین ارز برای واردات استفاده می شود و تاثیر چندانی در کاهش نرخ ارز نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; کشور ما مجموعه ای از منابع و دارایی هایی دارد که در برخی از کشورهای جهان مانند کره، عراق، ترکیه و… بلوکه شده است. این منابع ارزی قابل توجه در صورت کسب و استفاده صحیح و اصولی و سرمایه گذاری آن در صنایع مادر و زیربنایی می تواند زمینه ساز رشد اقتصاد کشور و در نهایت تاثیرات آن بر سفره خانوارها شود.


بخشی از منابع ارزی برای آزادسازی قبلاً توسط دولت تدبر و امید تامین شده است

در این زمینه بهتر است بخشی از این منابع ارزی از جمله 7 میلیارد دلار بلوکه شده توسط ایران در کره جنوبی را در نظر گرفت که قرار است با وساطت یکی از کشورهای منطقه و در ازای آزادسازی آزاد شود. برخی از زندانیان ایرانی و آمریکایی و در چرخه اقتصادی کشور بازخواهد گشت، دولت از قبل برنامه‌ها و امیدها را ارائه کرده و اکنون زمان جبران آن فرا رسیده است.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر اعلام کرد: توافقات خوبی با مساعدت وزارت امور خارجه و هماهنگی های لازم و معرفی حساب ها منعقد شده است. باز کردن قفل ارزهای مسدود شده این کار انجام شده است، باید گفت نسبت به زمان های دیگر پیشرفت زیادی داشته ایم و باید تاکید کرد که بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای سال جاری این موضوع را در دستور کار دولت به طور جدی پیگیری کرده است. تأسیسی که خوشبختانه در یک مرحله منجر به آزادسازی برخی از کشور شد. بیش از 40 سال از مسدود شدن منابع در انگلستان می گذرد.

بیشتر بخوانید:
آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی منجمد ایران


انتشار اخباری مبنی بر انتشار ارزهای بلوکه شده می تواند برای رشد کوتاه مدت بازار سرمایه مفید باشد.



میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با را دانا در آزادسازی وجوه بلوکه شده کشور و آثار ورود این منابع بیان کرد: انتشار چنین اخباری مثبت است و می تواند برای رشد بازارهایی مانند بازار سرمایه مفید باشد.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر ورود این نقدینگی به بازار ارز گفت: دولت سیزدهم این را نشان داد تبدیل ارز در بازار نیست و علاوه بر این، حتی معرفی این ارزها نیز مشکلات اصلی اقتصادی را حل نخواهد کرد و در بهترین حالت تنها اثری موقتی خواهد داشت که انتظار می رود برای مدت کوتاهی از نوسانات صعودی در بازار ارز جلوگیری کند. زمان، و من شخصاً چنین انتظاری ندارم بازار ارز با چنین خبری وارد روند کاهش قیمت می شود و حتی اگر کاهشی هم داشته باشد این عدد قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: امروز فضای اقتصادی کشور تورم بالایی را تجربه می کند، بنابراین از نظر اقتصادی نمی توان گفت با ورود چنین ارقامی به اقتصاد تورم را کنترل کرد.


پیش بینی دقیق اقتصادی در شرایط تورمی امکان پذیر نیست



رادپور با اشاره به اینکه 7 میلیارد دلار برای اقتصاد ما رقم زیادی نیست، افزود: در زمان آقای روحانی نزدیک به 90 میلیارد دلار داشتیم. سود ارزی ما داشتیم و پس از از دست دادن برجام، درآمد ارزی در نتیجه کاهش فروش ما در بازارهای جهانی کاهش یافت و امروز با نگاهی به واردات 40 میلیارد دلاری کشور، رقم 7 میلیارد دلاری مورد نیاز ایران از کره را نشان می‌دهد. تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کلان نداشته باشد.

بالاخره این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی این سود ارزی در حساب دولت می ماند و اگر واردکننده بخواهد کالایی وارد کند این ارز به صورت حواله صادرات و واردات به آن کالا داده می شود و این پول صرف مدیریت فعال ارز نمی شود. بازار.

دیدگاهتان را بنویسید