بازگشت ارزهای بلوکه شده گام بزرگی برای دولت سیزدهم است/ چرا برخی به دنبال کاهش اقتدار ایران در «مذاکرات بازگشت برجام» هستند؟

ساعت: 11:24
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784744

علیرغم فشارهای عملی و حتی خودنمایی آمریکا بر ایران، در گام اول در نهایت 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران آزاد شد که با فشارهای آمریکا برای بهبود معیشت مردم و اقتصاد کشور مسدود شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از گذشت حدود صد روز از عمر دولت سیزدهم، نتایج دولت اصلی در عرصه سیاست خارجی را می توان در آیینه ای با میزان دستاوردهای آن رصد و ارزیابی کرد.

دستگاه دیپلماسی دولت به رهبری حسین امیرعبدالهیان دیپلمات پیشکسوت در دو حوزه و در چند حوزه در سطوح مختلف دستاوردهای چشمگیری داشته است که با توسل به این دستاوردها می توان از آن برای بهبود وضعیت اقتصادی داخلی ایران استفاده کرد. امیدوار کننده

عضویت در توافقنامه شانگهای

عضویت جمهوری اسلامی ایران در معاهده شانگهای به عنوان مهمترین توافق اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه، یکی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت در نخستین هفته های آغاز به کار دولت بود.

متأسفانه در طول این سال ها تلاش های زیادی برای عضویت دائمی در پیمان منطقه ای صورت گرفته است، اما تلاش های انجام شده توسط اعضای مختلف این گروه همیشه موفق نبوده است. جمهوری اسلامی ایران از این توافق استقبال کرد و دستاوردهای بزرگی را در این زمینه برای ایران به ارمغان آورد که می توان از آن برای بهبود معیشت مردم و مقابله با تحریم ها استفاده کرد.

مذاکرات برای بازگشت به برجام

دولت سیزدهم از ابتدا اعلام کرد که ما برجام را یک معاهده بین المللی می بینیم و تلاش می کنیم تا از مزایای آن معاهده بهره مند شویم و کشورهای عضو برجام نیز موظف به پرداخت بدهی ها به ایران هستند.

اطلاعات سیاست خارجی دولت سیزدهم باعث شد که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا اعلام کند که ایران با اعضای برجام مذاکره خواهد کرد نه با کسانی که از برجام خارج شده اند و این یعنی در مذاکرات آینده آمریکا به رسمیت شناخته نخواهد شد.

امیر عبداللهیان در دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تصریح کرد که تا زمانی که همه اعضا به تعهدات خود باز نگردند، جایی برای بازگشت آمریکا به برجام نمی بیند.

یکی از اساسی ترین مسائل در این 100 روز اما حفظ اصول درخواست ایران برای لغو تحریم ها و بازگشت کشورهای غربی به تعهدات خود برای بازگرداندن ایران به برجام است.

علیرغم فشارهای عملی و حتی خودنمایی آمریکا بر ایران، در نهایت در گام اول 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران که با فشارهای آمریکا مسدود شده بود، آزاد شد و این نشان می‌دهد که اگر دولت در عرصه داخلی به درستی مدیریت کند. کاهش فشار اقتصادی بر مردم گام‌هایی برمی‌دارد تا طی چند ماه آینده ایران در زمینه مذاکرات «بازگشت به برجام» و سیاست خارجی برای احقاق حقوق ملت ایران به نتایج مطلوب دست یابد.

چرا برخی در داخل در برابر حضور مقتدرانه ایران در مذاکرات مقاومت می کنند؟

اینکه چرا برخی جریان های سیاسی و رسانه ای در ایران سعی دارند بر موج مخالفت دولت سیزدهم علیه حضور مستبدانه ایران در مذاکرات بازگشت به برجام سوار شوند، دلیل روشنی وجود دارد. این جریان سیاسی داخلی می داند که آمریکا نمی خواهد رئیس دولت در ایران از خطوط قرمز فرضی خود فراتر رود، بنابراین قطعاً امتیازات قابل توجهی خواهد داد که زندگی سیاسی آنها را در ایران متزلزل خواهد کرد.

این روند تخریب دستاوردهای داخلی دولت و تاکید بر اینکه برجام دستاورد دولت روحانی است و اگر نتیجه ای در این دولت داشته باشد، حاصل تلاش دولت قبل است را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید