خبر خوب اینکه آزادسازی منابع بلوکه شده اقدام مثبت دولت سیزدهم است/ ایجاد انضباط پولی و مالی؛ مراحل درمان تجویزی مشکلات اقتصادی

ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783831

این موضوع در گفت و گو با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تورم بزرگترین مشکل اقتصاد ایران است، گفت: آزادسازی و بازگشت منابع ارزی به کشور گام مثبتی است که منابع ارزی ما را تقویت می کند.

گلمرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به خبر خوش عرضه و بازگشت سه و نیم میلیارد دلار ارزهای آزاد شده در کشور، گفت: هر مقدار ارز بلوکه شده ما در هر سطحی که آزاد شود و به بازار کشور بازگردد اقدام مثبتی است. که منابع ارزی ما را تحلیل می برد تشدید خواهد شد. با تقویت این منابع، دولت در اجرای برنامه های خود آزاد خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات ارزی در دولت روحانی گفت: امروز با نگاهی به عملکرد دولت قبل می توان به این عملکرد انتقاد کرد اما امروز امید ما این است که دولت فعلی دولت پرتلاش و انقلابی باشد. «همه ما امیدواریم که او بتواند اقتصاد کشور را از راه های درست سامان دهد.

تورم بزرگترین مشکل اقتصاد ایران است

مرحبه ادامه داد: نسخه پزشکی امروز اقتصاد ما اولین گام در ایجاد انضباط پولی و مالی است.

وی گفت: تورم بزرگترین مشکل اقتصاد ایران است.

مرحبه تصریح کرد: نکته اصلی در ورود سه و نیم میلیارد دلار ارز آزادسازی شده به کشور این است که این پول مانند کالایی است که در انحصار دولت است. باید از ابزارهای پولی و مالی موجود در اختیار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای تعیین ارزشی استفاده می شد که تا کنون به تعویق افتاده بود.

وی ادامه داد: امروز در کشور به جای تنظیم قیمت پول، به وزارت صمت دستور داده شده که صدها هزار کالای موجود در بازار را تنظیم کند. ضمن اینکه ارزش پول ملی را بر مبنای حفظ ارزش پول تعیین می کند، خود می تواند قیمت کالاهای اساسی در بازار را تنظیم و کنترل کند. این یکی از اصول اقتصادی است که ما نمی دانستیم و به جای اینکه مشکل را از مبدا حل کنیم، با ایجاد سازمان های موازی این مشکلات را ایجاد کردیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در دولت قبل به جای حل مشکل اقتصادی به ده ها هزار نفر در سازمان ها دستور دادیم قیمت ده ها هزار کالا را تنظیم کنند که این اقدام اشتباهی بود. امیدواریم دولت سیزدهم با بازگشت به مبانی اقتصاد به این نکات بپردازد.

مرحبه ادامه داد: با اعمال انضباط مالی می‌توانیم ثبات سیاسی و اقتصادی را در کشور برقرار کنیم. امیدواریم با تلاش دولت و مجلس و همه مسئولان شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید