پنهان شدن واشنگتن در عراق / انتقال یا خروج نیروهای آمریکایی؟

در پی این مصوبه پارلمان، دولت عراق تحت فشار شهروندان و احزاب سیاسی خود، وارد سلسله گفت وگوهایی با عنوان گفتگوهای راهبردی با آمریکا شد و پس از چهار دور مذاکره، دو طرف با حضور نیروهای آمریکایی در عراق موافقت کردند. در سال 2021. تکمیل شود.

داستانی از دولت عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی

مصطفی القدیمی نخست وزیر عراق از پایان ماموریت های نظامی ائتلاف بین المللی و تکمیل عقب نشینی آنها خبر داد و افزود: بر اساس نتیجه مذاکرات راهبردی با آمریکا، نقش ائتلاف به رایزنی و پشتیبانی محدود می شود. “

سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت: در حال حاضر هیچ نیروی رزمی ائتلاف بین المللی در عراق وجود ندارد. نیروهای خارجی در حال حاضر در عراق مستشارانی هستند که وظیفه آنها مشاوره و آموزش نیروهای عراقی و تجهیز و تبادل اطلاعات امنیتی است.

رسول تاکید کرد که این نیروها در پایگاه های عین الاسد و الحریر مستقر هستند و تعداد دقیق آن توسط فرماندهی نظامی عراق با هماهنگی ائتلاف بین المللی تعیین می شود و همه فعالیت های آنها با هماهنگی ستاد مشترک عملیاتی انجام می شود.

جایگاه رهبران شیعه

هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح تاکید کرد که تمامی پایگاه ها و مراکز نظامی عراق به ویژه پایگاه های حریر و عین الاسد که تحت کنترل نیروهای خارجی بود، باید به ارتش یا نیروهای امنیتی عراق واگذار شود. .

وی افزود: هرگونه نیاز به مستشاران، مربیان و تکنسین ها باید توسط فرماندهان عالی رتبه نظامی (تعداد این افراد، تخصص ها در صورت نیاز) به طور دقیق ارزیابی شود و دلایل آن بر اساس توافق نامه کتبی بین دولت به وضوح بیان شود. عراق و ایالات متحده و مطابق با قوانین قابل اجرا عراق.

هادی العامری تاکید کرد که ورود و خروج همه مستشاران، مربیان نظامی و تکنسین ها باید مطابق با قوانینی باشد که احترام به حاکمیت عراق را تضمین می کند. عراق باید بر حریم هوایی خود حاکمیت کامل داشته باشد.

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر در عراق، در بیانیه‌ای رسمی گفت که پایان مأموریت خارجی در عراق پس از برآورده شدن شرایط، از جمله تایید رسمی شورای امنیت برای پایان حضور آنها در عراق، رسمیت خواهد یافت. . مشاوره

وی افزود که مقر این نیروها و پایگاه های نظامی در اختیار آنها باید تخلیه شود و «فقط» به ارتش عراق تحویل داده شود و وظایف آنها در فهرست مشخصی مشخص شود و این فهرست نباید نقض شود.

صدر همچنین تاکید کرد: باید دقیقا مشخص شود که چه تعداد نیروی خارجی در چه تخصصی فعالیت می کنند و حرکت آنها در داخل و خارج از کشور باید مطابق قوانین دیپلماتیک کشور باشد. هر گونه حمایت لجستیکی و امنیتی از آنها باید بر عهده دولت عراق باشد و هیچ کشور خارجی حق مداخله را ندارد. عراق کشوری با حاکمیت کامل ارضی است و هرگونه توافقی که این اصل را نقض کند باطل است و این مقدمه پایان حضور کامل نیروهای خارجی از جمله مستشاران در آینده خواهد بود. هرگونه حضور نظامی در سفارت آمریکا ممنوع است و نیروهای عراقی باید رسما مسئول امنیت سفارت باشند.

اسکان مجدد یا خروج؟

علیرغم اظهارنظر مقامات عراقی، اظهارات ژنرال مکنزی، فرمانده تروریست های آمریکایی در منطقه، مبنی بر بقای ارتش قابل توجه است و به عبارت دیگر، شاهدی بر مصنوعی بودن عقب نشینی و حضور طولانی مدت نظامی آمریکاست. این موضع نشان می دهد که آمریکا قصد خروج از عراق را ندارد. اظهارات مکنزی را نمی توان بدیهی تلقی کرد.

پنهان شدن واشنگتن در عراق / انتقال یا خروج نیروهای آمریکایی؟

برخی از کارشناسان استراتژیک خاطرنشان می کنند که خروج آمریکا از عراق آنقدرها که برخی تصور می کنند کامل نیست. به گفته این کارشناسان، آنها در واقع وضعیت را با پایگاه های نظامی خود به ویژه الحریر و عین الاسد رصد می کنند. احیای این نیروهاست نه عقب نشینی.

آنچه از تمام اقدامات آمریکا برمی آید این است که حضور نظامی این کشور در خاک عراق موضوعی پیچیده تر از آنچه قبلا تصور می شد است. اقدام آمریکا بر کشورهای همسایه عراق نیز سایه افکنده است، مانند سرقت نفت و گندم سوریه و انتقال آنها به پایگاه حریر در اربیل یا جابجایی و تجهیز جنگجویان قذافی و داعش در مرزهای سوریه و عراق که نه تنها دو طرف را تضمین می کند، بلکه این امر را نیز تضمین می کند. امنیت آنها منطقه را تهدید می کند.

پنهان کاری آمریکا در عراق مشکل جدیدی نیست. سیاست این کشور همواره این بوده است که نه تنها از آغاز حضور خود در کشورهای دیگر عذرخواهی کند، بلکه زمینه لازم را برای تداوم آن فراهم کند و با کاشت بذر اهداف خود در موقعیتی مناسب، استفاده لازم را بکند. از آن برنده شدن

آنچه امروز در پایگاه های نظامی شاهد آن هستیم تغییر نام و توصیف این حضور از نیروهای رزمی به نیروهای مستشاری و آموزشی بدون تغییر در تعداد و تجهیزات آنهاست که مغایر با توافق راهبردی آمریکا و عراق است. تهدیدی برای عراق

به نظر می رسد سوال بیشتر بر سر تغییر تعاریف است تا تغییر وضعیت واقعی موجود و تلاش برای عقب نشینی نیروها. آنچه اتفاق افتاده است، خروج نیروها از عراق و جابجایی آنها و «جایگزینی» غیرنظامیانی است که «به طور نامحدود» در عراق می مانند.

مسلم است که آسمان عراق تحت کنترل آمریکاست، سفارت واشنگتن در بغداد به یک سنگر نظامی تبدیل شده است که سامانه دفاعی سیرام در آن قرار دارد، در حالی که آمریکا به بغداد اجازه داده است تا به کشورهای دیگر به ویژه بدون کنترل آسمان روی بیاورد. بالگردهای آمریکایی علاوه بر حرکت هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده های آمریکایی بر فراز بغداد در حال پرواز هستند.

در نهایت چند نکته قابل ذکر است; اول اینکه نیروهای عراقی توانمند هستند و حضور مستشار بهانه ای برای حضور طولانی مدت آمریکا در عراق است و دوم اینکه مقاومت عراق که در اوج آمادگی است به آمریکایی ها اجازه حرکت نمی دهد.

در نهایت، خروج رسانه‌ها از ارتش و اینکه چه تعداد مستشاران و نیروهای آمریکایی در عراق حضور دارند و چه تحرکاتی در پایگاه‌هایی که در آن مستقر هستند، انجام می‌شود، مسئله زمان است.

دیدگاهتان را بنویسید