پهپادها مشکل بزرگی برای ایران هستند. چرا سیاست خارجی متعادل نیست؟

پهپادها مشکل بزرگی برای ایران هستند.  چرا سیاست خارجی متعادل نیست؟

روز جدید پاسخ: روسیه در برجام و در جنگ اوکراین ضررهایی به ما وارد کرده است. هم برجام و هم موضوع پهپادها، در حالی که مقامات ایرانی بارها فروش آنها به روسیه را تکذیب کرده‌اند، اکنون برای ما به موضوع اصلی تبدیل شده است. این نشان می دهد که سیاست خارجی ما تعادل دقیقی ندارد.

حساسیتی که این روزها در مرزهای شمال غربی و جنوبی کشورمان از نظر امنیت ملی احساس می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کنار این حساسیت، خطی که اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل به بهانه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای جمهوری اسلامی ترسیم کرده اند نیز بسیار حائز اهمیت است که نیاز به دقت بیشتری در تنظیم مقررات کشورمان دارد. سیاست خارجی. ما در سه محور به این موضوع بسیار مهم می پردازیم.

محور اول، رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش‌هایی از شمال استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل است که هفته گذشته انجام شد. این رزمایش به سران جمهوری آذربایجان و حامیان آنها در منطقه فهماند که جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری در مرزهای خود نخواهد پذیرفت و مسیر زمینی مستقیم ایران و ارمنستان باید بدون کوچکترین تغییری به حالت قبل باقی بماند.

این درخواست مشروع کشورمان از طریق دیپلماسی پیگیری می شود، اما مشاهده برخی تحرکات نظامی از سوی باکو که هدفی مغایر با این حق طبیعی ایران را در بر می گیرد، ایجاب می کند که نیروهای مسلح کشورمان تصمیم بگیرند تا از تحقق چنین هدفی جلوگیری کنند. نوعی توطئه محسوب می شود. مانور انجام دهند و به طرف مقابل اعلام کنند که در صورت عدم رعایت زبان دیپلماسی با قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهند شد.

این سیاست قاطعانه ای که رهبری در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به تهران به ایشان گوشزد کردند تا هم ایشان و هم دیگر حامیان باکو و هم رهبران جمهوری آذربایجان این عزم را درک کنند. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه سیاست و حمایت مطلوب است و احد ملت ایران است.

در یک ماه گذشته، ناآرامی هایی که در تعدادی از شهرهای کشورمان به وقوع پیوست، توطئه گران پشت این توطئه را به گونه ای وسوسه کرد که گویی شرایط برای اجرای این توطئه فراهم است، غافل از اینکه وجود … نارضایتی و اعتراض امری طبیعی است و سوء استفاده اپورتونیست ها از چنین رویدادهایی هرگز منجر به از بین رفتن وحدت نظر مردم ایران در خصوص حفظ تمامیت ارضی و حفظ منافع ملی باکو و ایروان جاسوس موساد نخواهد شد. سازمان در منطقه قره باغ نقش موثری دارد و صهیونیست ها اهدافی خارج از منطقه قره باغ دارند که محوری ترین آنها ایجاد اخلال برای جمهوری اسلامی ایران است که در صورت لزوم از قدرت نظامی خود برای تحقق آن استفاده خواهد کرد. .

محور دوم مربوط به گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در جنوب از خلیج فارس تا خلیج عدن است. صهیونیست ها در خلیج عدن نیز درگیر توطئه خطرناکی علیه امنیت منطقه هستند. توطئه رژیم صهیونیستی و امارات برای ایجاد پایگاه نظامی – اطلاعاتی (بخوانید جاسوسی) در خلیج فارس که در ادامه عادی سازی روابط چند کشور عربی با رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت آمریکای سابق صورت گرفت. پرزیدنت ترامپ اکنون به خلیج عدن کشیده شده است. این توطئه حکایت از تقویت محاصره اطلاعاتی-امنیتی علیه ایران دارد و ابعاد نقشه صهیونیست ها و همدستان منطقه ای و جهانی آنها برای گسترش نفوذ خود در منطقه را نشان می دهد.

اگرچه برخی کارشناسان گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در جهان عرب را با ضعف دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مرتبط می دانند، اما صرف نظر از صحت این نظریه، باید پذیرفت که این امر نامشروع و اشغالگر است. رژیم در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی برای امنیت کشور ما است. حضور صهیونیست ها در اطراف ایران باید جدی گرفته شود و تقویت دیپلماسی منطقه ای در دستور کار قرار گیرد.

محور سوم، نوع تعامل جمهوری اسلامی ایران با دو بلوک شرق و غرب است. در غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و غرب شکی نیست، اما همین بی اعتمادی به روسیه و چین نیز صادق است. سیاست «نه شرقی نه غربی» که امام خمینی (ره) پایه گذاری کرد، باید در تعامل با دو بلوک شرق و غرب انجام شود. بر اساس این سیاست، در حالی که می توانیم با هر دو بلوک ارتباط داشته باشیم، نباید به هیچ یک از آنها اعتماد کنیم. بر خلاف این سیاست، ما اکنون به شرق به ویژه روسیه اعتماد داریم.

روسیه در برجام و در جنگ اوکراین ضررهایی به ما وارد کرده است. هم برجام و هم موضوع پهپادها، در حالی که مقامات ایرانی بارها فروش آنها به روسیه را تکذیب کرده‌اند، اکنون برای ما به موضوع اصلی تبدیل شده است. این نشان می دهد که سیاست خارجی ما تعادل دقیقی ندارد. ما باید سیاست خارجی خود را به طور اساسی بازنگری کنیم تا بتوانیم بر تهدیدهایی که اکنون با آن روبرو هستیم غلبه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید