پوتین الحاق استان های شرقی اوکراین را امضا کرد

بر اساس این فرمان جدید، حدود 18 درصد از خاک اوکراین (مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا) به خاک روسیه ضمیمه خواهد شد.

این بزرگترین الحاق سرزمینی در قاره اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، اگرچه مسکو هنوز مرزهای جدید دقیقی را اعلام نکرده است.

الحاق این مناطق به خاک روسیه همزمان با صدور فرمانی از سوی رئیس جمهور روسیه مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای گنجاندن نیروگاه هسته ای زاپروژیه در فهرست دارایی های فدرال دولت روسیه صورت گرفت.

در این فرمان آمده است: دولت روسیه موظف است اقدامات مناسبی را برای تثبیت مالکیت فدرال نیروگاه اتمی زاپروژیه و سایر تاسیسات لازم برای بهره برداری از آن (نیروگاه) اتخاذ کند.

پوتین برای اطمینان از امنیت دارایی های دولت فدرال به دولت روسیه دستور داد تا این نیروگاه را در فهرست شرکت های یکپارچه دولت فدرال ثبت کند.

مجوزهای صادر شده قبل از 30 سپتامبر برای بهره برداری از نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia و کارکنان آن تا زمان صدور مجوزهای جدید مطابق با قانون اساسی روسیه به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گفته Rosnergovatom، شرکت دولتی انرژی هسته ای روسیه، اولگ روماننکو، مهندس ارشد سابق نیروگاه هسته ای بالاکوو، ریاست اپراتور Zaporozhye را بر عهده خواهد داشت.

هفته گذشته رفراندوم الحاق جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک و مناطق زاپوریژیا و خرسون در شرق و جنوب اوکراین به روسیه برگزار شد و پس از رای موافق اکثریت قاطع شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، مناطق مذکور رسمیت خود را ارائه کردند. درخواست پیوستن به روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با صدور فرمانی این مناطق را رسما به خاک روسیه ضمیمه کرد.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار تلویزیونی با معلمان تاکید کرد که با وجود شرایط کنونی، احترام زیادی برای مردم اوکراین قائل است.

وی گفت: ما همیشه و حتی امروز با وجود فاجعه کنونی، احترام زیادی برای مردم، فرهنگ، زبان و ادبیات اوکراین قائل هستیم.

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که اگر تلاش ها و اقدامات (خصمانه) غرب و برخی نیروها در کیف نبود، جنگ در اوکراین هرگز رخ نمی داد.

در 24 فوریه (5 مارس 1400) رئیس جمهور روسیه دستور آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را صادر کرد و دلیل این تصمیم را درخواست جمهوری های دونتسک و لوهانسک برای کمک به آنها و رهایی آنها از شر سرکوب رژیم کیف

دیدگاهتان را بنویسید