پوستر و لوگوی چهلمین جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد

ساعت: 19:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802557

پوستر و لوگوی چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با طرحی از مهدی دوایی رونمایی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مراسم افتتاحیه پوستر و نشان چهلمین جشنواره تئاتر فجر ظهر شنبه 11 بهمن ماه با حضور محمود سالاری معاون فرهنگی و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستان، دبیر جشنواره، اعضای شورای سیاسی جشنواره با حضور هوشنگ توکلی، مریم معترف، محمدحسین ناصرباخ، رضا بصیرت، رئیس انجمن هنرهای نمایشی برگزار شد.

کادر آشنا در ابتدای این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: تمام اتفاقاتی که تاکنون در جشنواره افتاده همان چیزی است که به تصویب شورای سیاسی رسیده است. برخلاف دوره های گذشته که شاید نظرات اعضای شورا در عمل اجرا نمی شد، اما در دوره چهلم شورا سیاست کلی جشنواره را تدوین کرد و دوستان دبیرخانه همان تصمیمات را اعمال و اجرا می کنند.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: روال بازبینی آثار در این دوره با دوره های قبل بسیار متفاوت است و ممکن است این تغییر با مقاومت هایی مواجه شود اما در آینده پذیرفته خواهد شد. تئاتر ایران کار جدیدی است که در این دوره از جشنواره اتفاق افتاد و شبهاتی که در دوره های قبل در مورد بازبینی و انتخاب آثار وجود داشت در این دوره به صفر رسید زیرا هیچکس اعضای هیات انتخاب و 15 نفر را نمی شناخت. آنها از سراسر کشور بودند. . امیدوارم در دوره های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد. چرا که این اتفاق جدیدی است که باعث کاهش تردید در انتخاب آثار و تسهیل کمی و نوع مشارکت هنرمندان از سراسر کشور می شود.

برخلاف دوره‌های قبل که اغلب بر روی کشورهای غربی و اروپایی متمرکز بود، در این دوره به کشورهای منطقه پرداختیم. زیرا هدف اصلی این رویداد ارتباط فرهنگی و ایجاد همدلی و دوستی بین کشورهای منطقه است. امسال نیز تاجیکستان با توجه به روابط و سیاست های اصلی بین المللی این کشور مهمان ویژه این جشنواره خواهد بود، استان های دیگر را نمی توانید ببینید. اما برگزاری افتتاحیه، علاوه بر سازماندهی تعدادی اجراهای خیابانی و صحنه ای در یزد، اولین گام در تغییر این رویکرد است. جشنواره این ظرفیت را دارد که با همت مسئولان استانی به صورت همزمان در شهرهای دیگر نیز برگزار شود تا طیف هنرمندان تئاتر کشور بیشتر دیده شود و جشنواره بتواند وزن این همه خواسته را بهتر پاسخگو باشد.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب و نزدیک انجمن هنرهای نمایشی با جشنواره، خاطرنشان کرد: شاید محدودیت سالن ها اجازه تماشای زنده همه آثار را به ما ندهد اما سیمای ایران تئاتر این فرصت را به صورت آنلاین برای همه بینندگان فراهم می کند.

دبیر جشنواره همچنین با اشاره به جنبه بین المللی جشنواره خاطرنشان کرد: برخلاف دوره های گذشته که جشنواره اغلب از کشورهای غربی و اروپایی بازدید می کرد، در این دوره بر کشورهای منطقه تمرکز داشتیم. زیرا هدف اصلی این رویداد ارتباط فرهنگی و ایجاد همدلی و دوستی بین کشورهای منطقه است. امسال با توجه به روابط و سیاست های اصلی بین المللی این کشور، تاجیکستان مهمان ویژه این جشنواره خواهد بود.

این مسافر ادامه داد: البته این به معنای نادیده گرفتن دیگر کشورها نیست. نوع روابط ما با کشورهای اروپایی و منطقه متفاوت است. قبلا از صفر تا صد هزینه میزبانی گروه ها را تامین می کردیم اما در این دوره بخش مهمی از هزینه های گروه های حاضر در جشنواره بر عهده کشور میزبان است. چرا که معتقدیم اهمیت جشنواره به حدی رسیده است که در دوره چهلم گروه های خارجی مفتخر به حضور در این رویداد می شوند. به همین دلیل بخشی از هزینه حضور در جشنواره فجر از طریق مشارکت تامین می شود. جشنواره تئاتر فجر باید به جایی برسد که بازدید از آن برای کشورهای دیگر یک افتخار فرهنگی محسوب شود و هزینه حضور آنها را نپردازیم.

هوشنگ توکلی، یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره چهلم نیز در سخنانی کوتاه گفت: سال گذشته فرصت بسیار خوبی برای دیدار با آستانه آستانه بود. من سال گذشته نگران جشنواره بودم چون با شرایط نامشخصی برگزار شد اما بعد از پایان آن شخصا برای تشکر به سراغشان رفتم. خوشبختانه امسال اتفاقات خوبی با حضور او افتاده است. امیدوارم امسال با توجه به شرایط فعلی جشنواره باشکوه برگزار شود و بتوانیم دستاوردهای آن را تحلیل کنیم تا به چشم اندازی جهانی برای آن برسیم.

محمود سالاری معاون فرهنگی وزارت ارشاد با تشکر از دست اندرکاران و دست اندرکاران جشنواره تئاتر فجر گفت: می دانم برگزاری جشنواره در این روزها سخت است. از آنجایی که امسال هم سال تغییر دولت است و هم زمان ورود تحریکات سیاسی به عرصه فرهنگ، موجی ایجاد می کند که برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری را با مشکل مواجه می کند. به همین دلیل از حسن نظر آقایان حسین مظفر آستانه و گادر آشنا و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره برای حفظ چراغ های تئاتر تشکر می کنم. چرا که گروهی از جوانان کشور دوست دارند جشنواره درست کنند و از آن بازدید کنند.

سالاری با بیان اینکه برگزاری افتتاحیه جشنواره یزد کار ارزشمندی است، گفت: سال هاست که به فکر گنجاندن استان های دهه فجر هستم چرا که حیف بود در جشنواره تهران به دلیل طوفان نسیمی به شهرهای دیگر نرسد. ” اما این به تنهایی کافی نیست. می توان تدبیری اندیشید که یکی از جوایز به گروه های شرکت کننده این امتیاز و فرصت داده شود تا با هزینه دولت تئاتر خود را در استان یا استان های دیگر بازی کنند تا این حرکت نمایشی در سراسر کشور شکل بگیرد.

معاون هنری ارشاد یادآور شد: همه گروه ها تلاش می کنند در دهه فجر دیده شوند; بنابراین سطح فجر باید به گونه ای باشد که همه تمایل به حضور در جشنواره داشته باشند. لطفاً کاری کنید که سطح دهه فجر را پایین نیاوریم و آن را تا حد امکان بالا نگه داریم تا جوانان برای حضور در آن تلاش کنند و از کشورهای دیگر نیز درخواست حضور داشته باشند.

سالاری با تاکید بر تبادل فرهنگی با کشورهای منطقه گفت: کشورهای همسایه و مسلمان از ما انتظار دارند که محصولات فرهنگی برای آنها داشته باشیم نه اینکه به فکر خودمان باشیم. عراق، لبنان، پاکستان و یمن شاهد اجرای ما و ارائه آثار فرهنگی ساخت ایران هستند. بنابراین برای رفع این نیاز باید اعطای امتیاز در تعدادی از آثار را نیز در نظر بگیریم تا گروه ها و آثار منتخب بتوانند با بودجه و تجهیزاتی که از سوی دولت تامین می شود، کار خود را در کشورهای همسایه انجام دهند. زیرا این عطش در کشورهای منطقه وجود دارد.

وی با آرزوی ایجاد جشنواره های باشکوه در دهه 40 گفت: جشنواره فجر نه برای وزارت ارشاد و نه برای هیچکس دیگر نیست. این رویداد متعلق به همه هنرمندان جمهوری اسلامی ایران است و با آمدن و رفتن دولت های مختلف باید این روند باقی بماند.

مهدی دوایی، مدیر هنری جشنواره و طراح پوستر و نشان آن دوره نیز توضیح داد: خوشنویسی مهمترین رکن هنر تجسمی ماست، بنابراین اصرار داشتم که این خط توسط احمد زیرک، استاد خوشنویسی نوشته شود. روال

دوایی همچنین درباره اهمیت کلی شمایل های به کار رفته در پوستر توضیح داد: حفظ نور سالن به مدت دو سال در کرونا، نماد چهل سال با نور خرد و بلوغ و مفهوم سحر که با نور مشخص شده بود، سه عنصر بود. در نماد طراحی شده تا برای جشنواره به روز شود. علاوه بر این، آقای هوشنگ توکلی نیز در کار تصویرسازی کمک زیادی کردند.

در پایان این مراسم از پوستر و لوگوی چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رونمایی و به امضای حاضران رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید