پیامدهای اعمال رتبه معلمان چیست؟

پیامدهای اعمال رتبه معلمان چیست؟

در پایان دولت دوازدهم، مسئولان با توجه به افزایش تورم و معیشت موجود و فشارهای اجتماعی، پیگیر ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​بودند که اقدام خوبی بود، اما موضوع اصلی تامین بیش از 70 هزار میلیارد تن بود.

دولت با توجه به کسری شدید بودجه و درآمدهای ارزی کم، دولت و مردم را برای ایجاد هزینه های جدید به دلیل تحریم ها همراه با استقراض و تامین مالی بودجه جاری از صندوق توسعه ملی به چالش کشیده است.

اکنون زمان تامین اعتبار برای رتبه بندی معلمان است که در مجلس در حال پیگیری است و برخی کارشناسان اعتبار مورد نیاز این طرح را 37 هزار میلیارد تن برآورد می کنند.

دور باطل ایجاد شده برای افزایش حقوق و مزایای کارمندان و سایر نیروها قطعا راه حل نیست و دامی خواهد بود که نه تنها تاثیری بر کارمندان نخواهد داشت، بلکه پیامدهای منفی این گونه اقدامات گریبانگیر همه مردم می شود، زیرا دولت باید برای تامین مالی آن، بانک ها و وجوه بانک مرکزی که منجر به استقراض و چاپ پول می شود، برای عموم مردم تورم ایجاد می کند.

به عبارت دیگر، با توجه به نسبت افزایشی که حدود 7.5 است، هر هزار میلیارد تن استفاده از پول قوی، 7.5 میلیارد تن نقدینگی تولید می کند. یعنی اگر سه میلیون تومان در این بخش ها وارد کردید تورم 6 میلیون تومان افزایش می یابد، این لایه ها را از جیب خود بیرون آوردید.

برآورد می شود که در حدود یک سوم بودجه امسال کسری وجود داشته باشد و تامین منابع نیز با مشکلاتی همراه باشد. تعداد کل کارکنان دولت اعم از بازنشستگان و کارمندان حدود 12 میلیون نفر است؟ آیا 73 میلیون ایرانی متاثر از این سیاست و تورم فزاینده ناشی از فشارهای بودجه را می شنوید؟

قاعدتاً در حکمرانی خوب و بر اساس قانون اساسی، دولت موظف است مصالح جامعه را در نظر بگیرد و در شرایط کنونی که نخبگان و کارشناسان نسبت به کاهش قدرت خرید و معیشت هشدار می دهند، قانونگذار و دولت موظف هستند. به گونه ای که مردم از این تصمیمات بهره مند شوند و عدالت اجتماعی را در بر گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید