پیامدهای تغییر لایحه بر رتبه معلمان در مجلس چیست؟

پیامدهای تغییر لایحه بر رتبه معلمان در مجلس چیست؟

دولت تعهد خود را برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان بر اساس منابع ارائه شده اعلام کرده است.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس خواست تا در لایحه دولت سامانه رتبه بندی فرهنگیان را اجرا کند چرا که این لایحه بودجه کافی را در اختیار دارد و اگر بیشتر از آن باشد منجر به خلق پول و کسب درآمد می شود. و هزینه های سنگین برای گروه های دیگر.

همچنین معاون رئیس جمهور در امور مجلس با تاکید بر اینکه دولت به موضوع رتبه بندی و لایحه پایبند است، گفت: اگر سوالاتی به مجلس اضافه شود بار مالی آن بیشتر شده و مشکلاتی ایجاد می شود.

لایحه رتبه بندی معلمان هم اکنون در مجلس در حال بررسی است و تاکنون نمایندگان با هنر موافقت کرده اند.

لایحه رتبه بندی معلمان که از سوی دولت به مجلس ارسال شد به شرح زیر است:

ماده 1: به استناد بند 2 بند 2 ماده 63 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی. ارتقای منزلت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام حقوق و دستمزد مبتنی بر تخصص و شایستگی، نمایندگی رقابتی معلمان، مهندسی کار، توسعه مستمر و منظم شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و آموزشی و کیفیت کار معلمان، تقویت انگیزه و شغل. رضایت و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان بر اساس مواد این قانون تعیین و اجرا می شود.

ماده 2- در این قانون عبارات زیر در معانی تفصیلی مربوط به موارد زیر به کار می رود:

1: معلمان: به اطلاع کسانی می رساند که وظیفه خطیر تربیت دانش آموزان در نظام رسمی آموزش عمومی را دارند. به عنوان معلم، منشی، کارآموز، مربی آموزشی، مشاور آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و پرورشی.

شایستگی: ترکیبی از دانش، مهارت ها، نگرش ها، خلاقیت، نوآوری و ویژگی های فردی بر اساس سند تحول بنیادین در آموزش است که به فرد اجازه می دهد تا وظایف مربوط به کار را با موفقیت انجام دهد.

3: شایستگی معلم: مجموعه ای از شایستگی ها با رعایت جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش حرفه ای، دانش و مهارت های آموزشی) که معلم باید به منظور تقویت و ارتقای شایستگی های لازم مرتبط با فرآیند آموزشی کسب کند. و برای بهبود مستمر تلاش می کند و حاصل شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.

1.3. صلاحیت عمومی: مجموعه ای از صفات و ویژگی های شخصیتی اعم از باورها، نگرش ها، باورها و رفتارها بر اساس نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام تعلیم و تربیت کشور که زمینه را برای کار فداکارانه و تعهد به فرد فراهم می کند. و مقررات این صلاحیت ها در حین خدمت ذی نفعان بررسی و تایید می شود.

2.3. شایستگی تخصصی: مجموعه ای از شایستگی ها با تسلط بر فرآیند و نتیجه دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش آموزشی و سایر حوزه های دانش مربوط به یاددهی-یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام امور. تحقیق در این زمینه فرد باید آنها را داشته باشد تا بتواند وظایف رسمی خود را به طور مؤثر انجام دهد.

3.3. صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مربوط به کاربرد ترکیبی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و آموزشی در یک موقعیت آموزشی و تربیتی بر اساس نظام آموزشی استاندارد جمهوری اسلامی ایران.

4: تجربه: توانایی هایی است که افراد موضوع بند (1) این ماده در طول سنوات خدمت کسب کرده اند.

5: نظام رتبه‌بندی معلمان: نظام مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است که شامل مجموعه‌ای از اصول، قوانین و فرآیندهایی است که به منظور دستیابی به اهداف مندرج در ماده 1 این قانون طراحی و اجرا می‌شود. بر اساس ارزش های اسلامی در این قانون. کار می کند.

6: رتبه: سطح تجربه، شایستگی ها و عملکرد شخصی و حرفه ای معلمان که بر اساس نتایج فرآیند سنجش تعیین می شود.

ماده 3: معلمان بر اساس صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربه و عملکرد رقابتی به ترتیب در رتبه های پنج گانه برتر ابتدایی، معلم ارشد، معلم خبره، معلم برتر و معلم معلم قرار می گیرند.

ماده 4: رتبه معلمان بدو خدمت با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، معلم اصلی تعیین می شود.

ماده 5: روند رتبه بندی کلیه معلمانی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون در آموزش و پرورش مشغول به کار بوده اند بر اساس مزایای ناشی از دوره های ضمن خدمت، صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش آموزشی تخصصی، سنوات تدریس. تجربه و آخرین مدرک، در یکی از رشته های هنر. (3) این قانون و بر اساس آئین نامه این قانون حداکثر تا پایان سال 1400 انجام می شود.

تبصره: اشخاصی که در پست های اداری وزارت آموزش و پرورش با سمت های مندرج در بند. 1 از هنر. 2 این قانون نیز مشمول این قانون می باشد.

ماده 6: احراز درجات بالاتر مستلزم حذف حداقل پنج سال از هر یک از رتبه ها و احراز سایر شرایط لازم مندرج در مقررات اجرایی این قانون است.

تبصره 1: مدت حذف در هر رتبه برای معلمان شاغل در مناطق فقیرنشین، مرزی و عشایری حداقل چهار سال است. (ادامه حضور به مدت چهار سال)

تبصره 2: مدت حذف در هر رتبه برای نخبگان موضوع تبصره (1) ماده. (65) قانون مدیریت خدمات کشوری و افرادی که دارای صلاحیت ها، دستاوردها و اقدامات انحصاری در مدت عزل حداقل سه سال می باشند. ضوابط و مفاد این تبصره در آیین نامه اجرایی این قانون درج شده است.

تبصره 3: حداقل سابقه خدمت معلم برای احراز عناوین معلم ارشد و معلمی به ترتیب (15) و (21) سال می باشد.

ماده 7: در اجرای بند (6) سیاست های کلی نظام اداری مقام معظم رهبری و تبصره (3) ماده. (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مجموع حقوق و کمک هزینه معلمان. و پاداش معلمان و مربیان دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (برای معلمان دارای مدرک لیسانس و کمتر؛ مربی مربی و برای معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر؛ مربی) کمتر و به ازای هر گونه ارتقای شغلی که کسب کنند یا انجام دهند. به ترتیب ارتقاء؛ 25، 20، 15 و 10 درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده های مستمر و ارقام در دستور کار معلمان اضافه می شود.

تبصره 1: افزایش حق الزحمه ناشی از اعمال این قانون هر ساله به نسبت تغییر حقوق و مزایا اساتید دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در احکام انتصاب معلمان، «فوق العاده رتبه» محسوب و مشمول آن است. به کسورات بازنشستگی

تبصره 2- دولت موظف است کلیه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به سایر مشمولان این قانون معادل سایر کارکنان کشوری تقسیم کند و طبقه بندی موضوع این ماده علاوه بر موارد فوق فوق العاده است. امتیازات و درصدهای مشخص شده

تبصره 3 – فوق العاده موضوع این قانون از 31 شهریور 1400 در سقف اعتبارات موضوع بند (و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 کل کشور و از ابتدا پرداخت می شود. سال 1401 مشروط به بار مالی مندرج در قوانین بودجه سنواتی به طور کامل اجرا می شود.

ماده 8: وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور دستیابی به هدف عملیاتی شماره (12) سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص نیاز به معلمان تمام وقت، طرح طبقه‌بندی پست‌های معلمان را بر اساس ماده 13 اصلاح کند. (87) قانون مدیریت خدمات کشوری، در آیین نامه این قانون اقدام شود.

ماده 9- مفاد اجرايي اين قانون در خصوص تشكيل هيأت‌هاي نظارت مركز، بخش، شهرستان و منطقه، نحوه تعيين امتيازات معلمان، شرايط تحصيل، ترفيع، عزل و تنزل مقام و جزئيات تعيين رتبه فوق‌العاده با توجه به به هنر به امتیازات دریافتی حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید