پیام حسن روحانی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی

پیام حسن روحانی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی

روز جدید حسن روحانی رئیس جمهور سابق در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در پیامی تاکید کرد: موجب آموزش برای همه ما می شود.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراهش به شرح زیر است:

به نام خدا

آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و برای کار خدا در دل خود جهاد کردند.

سالروز شهادت سردار سلیمانی غم از دست دادن سردار دلیر و فداکار را زنده می کند و همه ما را قادر به تأمل و عبرت می کند.

1 حاج قاسم سلیمانی رهبر کبیر اسلام از ثمرات ناب انقلاب اسلامی و از دانش آموختگان مکتب امام و رهبری بود. او را از زمان ایجاد لشکر ثارالله می شناسم. در دفاع مقدس و فرماندهی لشکر ثارولا غوطه ور شد و در قرارگاه قدس شرق کشور و سپس در سپاه قدس و نبردهای عراق و سوریه به اوج خود رسید. از همان ابتدا او را فرمانده‌ای شجاع و عمل‌گرا دیدم که خوب محاسبه می‌کرد، استراتژی را با دقت ترسیم می‌کرد و جسورانه عمل می‌کرد. ما سال ها در مورد مسائل داخلی، منطقه ای و جهانی صحبت کرده ایم. هر دوی ما از نظرات و تحلیل های طرف مقابل مطلع بودیم و با وجود برخی اختلافات، رابطه ما همیشه با احترام متقابل و عشق عمیق بوده است.

2. حاج قاسم مربی میدانی بود تا فرمانده میدانی. او در عمل به لشکریان خود آموخت که چگونه خودکفا و تسلیم پروردگار خود باشند. او با تمام وجود به این ادعای خود معتقد بود که برای شهادت باید شهید شود. او جنگ در بیابان‌ها، کوه‌ها، دره‌ها و میدان‌های جنگ را به راحتی، نزاع‌های قبیله‌ای و جناحی و سخنان سیاسی ترجیح می‌داد.

3. حاج قاسم نه تنها یک فرمانده نظامی بود، بلکه یک تحلیلگر سیاسی و استراتژیست برجسته بود. حضور حاج قاسم در شوراي عالي امنيت ملي و جلسات ديگر، حضوري مؤثر، اطمينان بخش، برانگيزاننده و دلگرم كننده بود.

4. تروریسم داعش تهدیدی برای امنیت ایران بود و حاج قاسم با درک عمیق و راهبردی، دفاع از منطقه را سرلوحه کار خود و حفظ امنیت منطقه و ارزش های اسلامی و شیعی دانست و نه تنها داعش را شکست داد، بلکه بی فایده ساختن آن .

5. رویارویی کلی با تروریسم منطقه ای مستلزم حمایت و هماهنگی اقدامات دفاعی و دیپلماتیک است. از این رو از وزارت امور خارجه و قدس خواستم تا در مسائل منطقه ای با هماهنگی کامل عمل کنند و پروژه های مصوب را به طور منظم تامین کنند که بارها مورد تمجید سردار سلیمانی قرار گرفت.

6. تصمیم ترامپ برای ترور فرمانده ارشد نظامی ایران، نتیجه فشار سازمان یافته صهیونیست ها از منطقه و تسلط استراتژی ستیزه جویانه در دولت آمریکا است. وجه مشترک این دو جریان شوم، ترس از توانایی کشورمان در خنثی کردن توطئه هایی مانند پروژه آشتی منطقه و رژیم صهیونیستی، خروج سوریه از محور مقاومت و طرح بی تابعیتی و جنگ داخلی در عراق و تضعیف لبنانی ها بود. مقاومت . . سپاه قدس یک نهاد مؤثر ایرانی در برابر چنین اقداماتی بود. انتقام از فرمانده غیور و مدبر این سپاه پیروز که بسیاری از این توطئه ها را خنثی کرد، می توانست خواسته مشترک رژیم صهیونیستی و پاسخ منطقه ای ترامپ باشد. با وجود احتمال ترور حاج قاسم، مشکل در آمریکا این بود که هیچ مقامی چنین ریسکی نکرد و فقط ترامپ حاضر بود برای خودنمایی چنین بی آبرویی را بپذیرد.

7. ترور شهید سلیمانی تنها جنایت ترامپ نبود. بزرگترین جرم او تحمیل جنگ اقتصادی همه جانبه به ملت ایران برای سرنگونی نظام و ایجاد هرج و مرج و تجزیه کشور است. اگرچه نتوانست به این هدف دست یابد، اما راه را برای ادامه مسیر رشد مطلوب از چهار سال 92 تا 96 بست و مشکلات طاقت فرسایی را برای ملت پایدار ایران به همراه داشت.

8. آنچه برای ترامپ غیرقابل تحمل بود تحرک منطقه ای و تعامل جهانی ایران اسلامی بود. او از یک سو دستور «ترور شهید سلیمانی» را صادر کرد و از سوی دیگر «ترور برجام» را برای سازماندهی ایران هراسی گسترده جهانی درج کرد و از ایران خواست تا از برجام خارج شود. او با هوشیاری دولت و هدایت رهبری فرهیخته رژیم نتوانست به این هدف دست یابد و شکست های شرم آور در تقابل دیپلماتیک شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین المللی دادگستری را پذیرفت.

9. شهادت سلیمانی نشان دهنده وحدت ملی در برابر متجاوزان بود. تجلیل از راه او نیز باید در راستای پاسداری از وحدت و انسجام ملی باشد. سلیمانی سرباز ایرانی و خدمتگزار ملت ایران بود. هیچ جریانی نمی تواند آن را در انحصار خود درآورد و از آن به عنوان ابزاری برای تشکل های جناحی و تشکیلاتی استفاده کند.

10. جانفشانی و ایثار شهید سلیمانی گواه روشنی بر این بود که هم اقدام دفاعی و هم دیپلماتیک در خدمت راهبرد عزت ملی و در عین حال حفظ استقلال و پیشرفت کشور است. برای خنثی سازی طرح انزوای کشور و تحقق تعامل سازنده و گسترده با دنیا، به جای تکرارهای دروغین، باید با هوشمندی و هوشیاری از همه روش ها و ابزارها استفاده کرد.

11. امنیت ملی و استقلال کشور یک آرمان و دستاورد فرابخشی است و نهادهایی که در دفاع و امنیت کشور نقش آفرینی و عهده دار هستند باید ضامن و حافظ عزت و استقلال کشور باشند. مستقل از هر گونه طبقه بندی جناحی و اجتناب، هرگونه دخالت و سوگیری سیاسی داخلی.

مهمترین امتیاز سردار سلیمانی ایمان قوی و اخلاص واقعی او بود و هرکس این دو سرمایه ارزشمند را به دست آورد می تواند راه سلیمانی را ادامه دهد. نسل جوان و عصر آگاه امروز ما با ایمان و روشن بینی و اخلاص راه سلیمانی را که راه اسلام و عدالت و آزادی و آگاهی و پرچم پرافتخار پاسداری پررنگ از کرامت و استقلال است را بی بهره نخواهند گذاشت. ملت های مسلمان همیشه خواهد بود دست شاگردان مکتب راستین اسلام خواهد لرزید.

حسن روحانی – دی 1400

دیدگاهتان را بنویسید