پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته حاصل شده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می توانیم. توافق بر سر بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ظرف چند روز.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت هر چیزی فراتر از آن احتمال بازگشت به توافق را به طور جدی به خطر می اندازد.

سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت که مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به وضعیت اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر، معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: توافقی برای رسیدگی به نگرانی های همه طرف ها وجود دارد.

وی در راستای سیاست آمریکا مبنی بر استفاده از ضرب الاجل های نادرست برای مذاکرات وین برای تحت فشار قرار دادن ایران در سر میز مذاکره، گفت: اگر در چند هفته آینده به توافق دست یابیم، پیشرفت هسته ای ایران بازگشت به MAAE را غیرممکن می کند. .

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: در ادامه سیاست ترس از پیشرفت هسته ای ایران در چارچوب برجام، حرف آخر این است که با وضعیت بسیار خطرناکی مواجه هستیم. برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام تا حدودی محدود شده و توسط بازرسان بین المللی نظارت شده است.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که “پیشرفت واقعی” حاصل شده است، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

سایت نیویورک تایمز نام این مقام آمریکایی را نبرده و نوشته است که مذاکرات سخت برای احیای توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران ممکن است به پایان برسد و دیپلمات‌ها می‌گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، این توافق در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا به تازگی آغاز شده است.

دیپلمات ها می گویند که ایالات متحده و ایران به زودی درباره بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل تصمیم خواهند گرفت.

نیویورک تایمز می گوید مقامات دیگری که به دلیل حساسیت مذاکرات از ذکر نامشان خودداری کردند، گفتند یکی از موضوعاتی که هنوز مورد بحث است، چگونگی کاهش تولید سوخت هسته ای در ایران است.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که رسانه‌های جمهوری‌خواه و حتی برخی از دموکرات‌ها در تلاش هستند تا از تعامل مجدد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بورژوا جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، اولیانوف پیش از این به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات در وین رو به اتمام است، «اما برای تکمیل کار به زمان بیشتری – نه چندان طولانی – نیاز داریم. وی نسبت به روند مذاکرات ابراز خوش بینی کرد و گفت که ممکن است تا پایان فوریه به توافق برسد.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران چهارشنبه شب در توییتی نوشت: پس از هفته‌ها مذاکره فشرده، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا زمانی که همه چیز به توافق نرسیده است، هیچ توافقی صورت نگرفته است.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با فایننشال تایمز که امروز منتشر شد، گفت که واشنگتن به درخواست ایران برای اطمینان از خروج امضاکنندگان توافق از توافق پاسخ نداده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند اظهارات رئیس دولت را بپذیرد چه برسد به آمریکا.

وی پیشنهاد کرد کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی پایبندی خود را به برجام اعلام کند.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها در وین از پنجم آذرماه آغاز شد و اکنون به مرحله ای رسیده است که نتیجه مذاکرات صرفا به تصمیمات سیاسی غرب بستگی دارد. اگر کشورهای غربی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که از آن آگاه هستند، می توان مسائل باقی مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

هیأت ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل ها، پیشنهادات و مطالبات صریح خود را در سایر موضوعات روی میز گذاشت و اکنون توپ کاملاً در اختیار کشورهای غربی است.

دیدگاهتان را بنویسید