پیشنهادی برای بازنگری در قوانین ارزشیابی معلمان با توجه به مشکل

پیشنهادی برای بازنگری در قوانین ارزشیابی معلمان با توجه به مشکل

محمدباقر قالیباف گفت: اولین نکته مهمی که همه ما اعم از دولت، مجلس و دست اندرکاران باید به آن توجه داشته باشیم و حتی در خدمت معلمان عزیزمان در سراسر کشور خواهم بود، موضوع اهمیت قانون معلم است. در نظام رتبه بندی که بر اساس سند اصلی تحول است، بیش از یک دهه پیش بوده و باید اجرا می شد، اما اجرا نشده است.

همه ما باید منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، باید از دولت و مجلس تشکر کنیم که این موضوع را به نتیجه رساندند زیرا بعد از یک دهه به نتیجه رسیده و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است. در واقع این رتبه بندی بر اساس سند تحول و در راستای تقویت جایگاه علمی و تخصصی معلمان و حفظ شأن و منزلت معلمان است.

آموزش و پرورش مهمترین رکن کشور در همه ابعاد است

رئیس شورای اسلامی شهر ادامه داد: هر مشکلی در مجلس، دولت، در اجرای این قانون و تکمیل رتبه بندی در اسناد، به هدف اصلی ما لطمه وارد می کند، بنابراین باید کمک کنیم که چنین کاری انجام شود. اتفاقی نمی افتد.» فقط به ماتریالیست ها نگاه نکنید. بخش مادی در واقع جزئی از طرح جامع سند تحولی اصلی برای ارتقای علمی و حرفه ای معلمان است، اما ما اکنون در زمینه مواد همه چیز را خلاصه کرده ایم و اشکالاتی در آن وجود دارد. ما منکر این مشکلات نیستیم، اما به عنوان مسئولان کشور باید توجه داشته باشیم که آموزش و پرورش مهمترین رکن پایداری کشور در همه ابعاد است.

بروز مشکل در سایه نبود سیستم یکپارچه آمار و اطلاعات دقیق در آموزش و پرورش

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که در حوزه فناوری و هوشمندی چالش داریم و سیستم یکپارچه آمار و اطلاعات دقیق در آموزش و پرورش داریم و باید این موضوع را به صورت جدی و اساسی حل کنیم. بخشی از تصمیماتی که در آن زمان قابل اجرا نبود، یعنی. در 24 یا 48 ساعت گذشته این بود که از نظر اطلاعات و آمار و نوع اجرا مشکل داشتیم، یعنی اگر می خواستیم پیاده سازی کنیم، جمع آوری اطلاعات و اصلاح فایل ها زمان می برد که این زمان می برد. به نظر می رسد دوستان ما در وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری دولت باید در این زمینه کمک کنند.

ارزیابی ابزارهای دستیابی به هدف ارتقای نظام آموزشی

کلیباف یادآور شد: حتی اگر آموزش و پرورش نیاز به بودجه داشته باشد، مجلس باید کمک کند تا مهمترین وزارتخانه دولت فرصت تحلیل اطلاعات و پیشبرد کار را داشته باشد. ما باید از تحقیقات امروز و حادثه غم انگیزی که رخ داد درس بگیریم و از بروز مشکلات جلوگیری کنیم. مهم ترین نکته قابل توجه این است که هدف اصلی این قانون و اجرای آن بهبود نظام آموزشی است. رتبه ابزار و وسیله این شغل است و اگر همینطور رتبه بمانیم و این مشکلات پیش بیاید و کارمان را درست انجام ندهیم هدف اصلی را از دست می دهیم این موضوعات مهم هستند اما در حاشیه به هدف اصلی هستند. هدف اصلی ما ارتقای نظام آموزشی است، بنابراین دولت و مجلس باید به ما کمک کنند که هرگز در چنین حاشیه‌هایی قرار نگیریم و این تجربه برای ما جدی شود.

پیشنهاد بازنگری در مفاد قانون رتبه بندی با توجه به مشکل پیش آمده

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: نکته دیگر مربوط به آیین نامه اجرای این قانون است; در تدوین آئین نامه ابتدا باید می گفتیم چقدر پول داریم و حالا چگونه هزینه کنیم، اما این رویکرد درستی نبود و بخشی از مشکلات اصلی این موضوع است. به نظر می رسد این آیین نامه از نظر رویکرد دارای مشکلاتی است. البته دولت این مصوبه را تصویب کرد و کمیسیون تطبیق مصوبات تغییراتی ایجاد کرد و این مصوبه هم اکنون قانونی است اما به نظر می رسد با این اتفاق بازنگری در این مصوبه ضروری است.

وی ادامه داد: طبق قانون باید دو نماینده ناظر از مجلس در رسیدگی به آیین نامه حضور داشته باشند که می توانند کمک کنند اما در زمان تدوین آیین نامه حضور نداشتند. این آیین نامه نیاز به اصلاح دارد و اگر دولت دو بار در آن تجدید نظر کند، در مجلس از آن حمایت می کنیم تا این مشکلات پیش نیاید.

لزوم ارائه وزیر پیشنهادی قبل از پایان دوره 3 ماهه

کلیباف همچنین تصریح کرد: یک نکته دیگر را هم باید بگویم، البته این نکته از اختیارات مطلق ریاست محترم جمهور است. ناظم منصوب به وزارت آموزش و پرورش قانوناً می تواند 3 ماه این وزارتخانه را اداره کند اما به عنوان نماینده مجلس می خواهم بگویم که در 16 سال گذشته و در دو دولت قبل هر 2 سال یا کمتر از 2 سال بعد با آن مواجه هستیم. با تغییر وزرای آموزش و پرورش که گویی این موضوع تصادفی نبوده است. در این دوره جدید و دولت سیزدهم، دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای نیاوردند و این وزیر در کمتر از یک سال از سمت خود استعفا داد و دوبار نیز در این وزارتخانه دیده بان قرار گرفت. من این اتفاق را عادی نمی‌دانم، این تغییرات نباید در مدیریت ارشد بزرگترین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن اعتماد بین‌وزارتی ما که آموزش و پرورش است و مهم‌ترین سرمایه ما معلمان اتفاق بیفتد.

رئیس شورای اسلامی شهر افزود: دولت 3 ماه فرصت دارد، اما هر چقدر که بتواند این زمان را کوتاه کند و هر فردی را که فکر می کند به مجلس معرفی کند، مجلس واقعاً از این معاونت حمایت می کند و با خرد جمعی این وزارتخانه، بیایید خلاص شویم. این تغییرات دوره ای که 17 سال است ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید