اسناد ارزشیابی معلمان در حال بازنگری است

اسناد ارزشیابی معلمان در حال بازنگری است

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار با فعالان حوزوی در حوزه آموزش و پرورش، شناخت جایگاه و موضوع آموزش و پرورش را مهم و اساسی خواند و اظهار داشت: برای ساختن آینده کشور باید از خیابان عبور کرد. تربیت معلم و خیابان آموزش و پرورش.» موضوع آموزش و پرورش یک امر مهم و حاکمیتی است و وزیر این وزارتخانه باید بتواند امور آموزش و پرورش را به کل کشور تبدیل کند.

وی با تاکید بر تکلیف همگان در قبال آموزش و پرورش افزود: بر اساس فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف است مشارکت نهادها و سازمان ها را در اجرای این سند بیان کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بی توجهی و مسئولیت پذیری در این زمینه، اهداف عملیاتی و راهکارهای موجود این سند را بیان کرد. در سه موضوع حجاب و عفاف، نقش تربیتی خانواده و مدرسه

وی با بیان اهمیت تعمیق و ترویج عفاف و حجاب گفت: در سند تحول بنیادین به ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با توانمندی ها و ظرفیت های نظام آموزش رسمی اشاره شده است.

صحرایی شعار خود را «خانواده محوری، دانش آموز محوری و مدرسه محوری» عنوان کرد و ادامه داد: تحکیم بنیان خانواده و کمک به ارتقای سطح توانمندی ها و مهارت های خانواده برای ایفای نقش تربیتی مطابق با اقتضائات دین مبین اسلام. جامعه در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته است.

وی به خانواده و دامان مادر به عنوان اولین کانون تربیت اشاره کرد و افزود: مدرسه تحمل بار خانواده را ندارد و تحصیل بدون کمک خانواده امکان پذیر نیست.

وزیر موقت آموزش و پرورش در ادامه مدرسه مرکزی را مهم خواند و با بیان اینکه مدرسه باید تصمیم بگیرد و بتواند خودش را مدیریت کند، ادامه داد: مدیر مدرسه نیز باید بر اساس ویژگی ها و شاخص های مورد نیاز انتخاب شود، مدیر باید مدیریت داشته باشد. دانش و دوره های گذرانده شده مدیریت مدرسه.

وی اصلی ترین نهاد آموزشی را آموزش و پرورش و همچنین وظیفه همگان بیان کرد و گفت: در حال حاضر 16 میلیون و 100 هزار دانش آموز داریم که در کنار خانواده و معلمان آنها می توان گفت که کل کشور در مدرسه است. این وزارتخانه 20 درصد جمعیت فعال کشور را در خود جای داده و 2 درصد از بودجه فرهنگی کشور را در اختیار دارد.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش نیاز به کمک بیرونی دارد اما یک اتفاق درونی است، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه عزت نفس ملی بزرگترین سرمایه این ملت است، اظهار داشت: این عزت نفس است. باید به آموزش و پرورش برگردد.

وی در سخنان خود بر ضرورت و اهمیت آینده نگری تاکید کرد و گفت: هر که ایران و اسلام را دوست دارد باید قلبش برای آموزش و پرورش بکوبد چرا که ایران امید اسلام و تربیت تحقق آن است.

صحرایی جذب معلم از طریق تربیت معلم را بهترین راه دانست و افزود: چنین معلمی تربیت شده است. او هویت و خلق و خوی معلمی را کشف کرده و تجربه معلمی را دارد.

وی تفاوت تلقی معلم و دانشجو را یکی از مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: یک معلم باید سالانه 200 ساعت آموزش ضمن خدمت رسمی ببیند و دوره های تکمیلی لازم با استفاده از ظرفیت طراحی و اجرا شود.

سرپرست وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به فرآیند ارزشیابی معلمان گفت: همچنین در فرآیندی که تشکیل می شود همراه با رتبه بندی، اوراق و مدارک بررسی می شود.

وی با اشاره به برخی تحولات و اصلاحات در تربیت معلم به عنوان راهکاری برای تزریق و ورود معلمان شایسته به نظام آموزش و پرورش، تصریح کرد: تدوین ضوابط برای جذب استعدادهای برتر دانش آموزان در دانشگاه فرهنگیان و تحولی اساسی در جذب نیرو در سال جاری گزینش، از جمله تغییر در مواد آزمون آموزش ابتدایی، تغییر در تاثیر مصاحبه و آزمون بر پذیرش و تنوع حوزه های جذب معلم در 21 منطقه از جمله مواردی است که باید به آن اشاره کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر برنامه ریزی و فعالیت هوشمندانه، در ادامه بر نگاه فرآیندی، برنامه ریزی مشترک و اجرای تخصصی برای رسیدن به نتیجه مطلوب تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید