پیشنهاد به قوه قضائیه: هرچه سریعتر به شکایات مردم از رفتار غیرقانونی دولت جدید رسیدگی شود.

پیشنهاد به قوه قضائیه: هرچه سریعتر به شکایات مردم از رفتار غیرقانونی دولت جدید رسیدگی شود.

روز جدید: با روی کار آمدن حکومت جدید، برخی از حاکمان آن این اشتباه را مرتکب شدند که فکر می کردند همه چیز قبل از آن فاسد است و باید به دست توانای آنها تغییر داده شود و یا از قوانین عمومی و اداری غافل بودند یا به آن توجهی نداشتند. و خود را انقلابی می دانستند و تصمیماتی می گیرند که حقوق شهروندی ملت را انکار می کند و عوارض زیادی را ایجاد می کند.

یکی از نمونه ها دستور عدم ارائه خدمات عمومی به زنانی است که معتقدند با حجاب مشکل دارند. در حوزه اخذ مالیات نیز شاهد صدور احکام غیرقانونی بوده ایم، یکی دستور محدود کردن جستجوی اینترنتی و دیدن نیازها و درک افراد در کودکی، دیگری دستور حذف دوچرخه از وسایل نقلیه عمومی و اکنون دستور ممنوعیت تشییع جنازه برای کسانی که در یک شهر کوچک خودکشی کردند صادر شد.

با توجه به گستردگی رسانه های جدید که به سرعت چنین اخباری را منتشر می کنند و بازتاب های منفی پیدا می کنند، پیشنهاد می شود تدابیری اتخاذ شود تا در چنین مواردی مردم بتوانند اعتراض خود را به طور عادی به دستگاه قضایی اعلام کنند و پس از آن رسیدگی رسمی توسط قوه قضائیه آغاز شود. دستگاه قضایی راه اندازی می شود و درخواست فوری برای صدور دستور توقف و تغییر ضروری می شود.

این وظیفه بر اساس ماده 156 وظایف قوه قضائیه است که احیای حقوق عمومی و گسترش عدالت و نظارت بر حسن اجرای قوانین را از وظایف اصلی این قوه معرفی کرده است. تعداد این نوع تصمیمات خیلی زیاد نیست، اما اهمیت آنها بسیار زیاد است. طبیعتا مردم انگیزه کافی برای شکایت پیدا نمی کنند و دستگاه قضایی باید مستقیما وارد عمل شود.

متأسفانه این گونه تصمیمات معمولاً محلی و منطقه ای است و این تصور را ایجاد می کند که هرکسی می تواند هر کاری که می خواهد و در جایی که می خواهد انجام دهد و شیراز به اداره کشور متصل نیست. حل و فصل موضوع در صلاحیت قوه قضائیه است و می تواند از این تضییع حقوق شهروندی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید