پیشنهاد یک نماینده مجلس برای تامین مالی لایحه رتبه بندی معلمان

پیشنهاد یک نماینده مجلس برای تامین مالی لایحه رتبه بندی معلمان

به نظر می رسد این هفته برای معلمان بسیار مهم است چرا که آنها می خواهند بدانند آیا پس از کش و قوس های فراوان، لایحه رتبه بندی معلمان که حقوق آنها را افزایش می دهد، اجرایی می شود یا در سال های اخیر ادامه دارد؟

در این میان بسیاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان را کسری جدی بودجه دولت و کمبود نقدینگی برای اجرای این لایحه می‌دانند، بحثی که اگرچه درست است، اما سال‌هاست که به معلمان کشور وعده داده شده است. بعید است در سال های آینده این کسری بودجه کشور اصلاح می شود تا شاهد اجرای رتبه بندی معلمان باشیم. فرهندجی نیز این عذرخواهی را نپذیرفت و آن را بهانه ای برای عدم اجرای این لایحه توسط دولت خواند.

بر همین اساس هر از چند گاهی شاهد تجمع و اعتراض آنان به ویژه در مقابل مجلس شورای اسلامی بوده ایم. اگرچه معلمان کشور توجیه تجمعات و اعتراضات را دستاویزی برای عدم اجرای لایحه رتبه بندی معلمان قرار می دهند، اما از هم اکنون نسبت به وضعیت معیشتی معترض هستند و معتقدند که تبعیض زیادی در حقوق خود و کارمندان سایر دولت ها وجود دارد. بخش ها تعمیر نخواهد شد.

در عین حال شاهد اعتراض روزافزون معلمان هستیم که وزارتخانه های آنها چند ماه است وزیر ندارند و توسط ناظری اداره می شود که البته به عنوان وزیر اختیار و اختیار قانونی برای اداره پرونده ها ندارد.

علاوه بر این، این روزها وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر است و چالش بازگشایی مدارس برطرف نشده و تکلیف بسیاری از مدارس هنوز مشخص نیست. یک مدرسه یک ساعت در هفته و دیگری چهار ساعت وقت می گذراند. با این حال، تا کنون هیچ مدرسه ای در کشور به طور کامل باز نشده است و مشخص نیست با روند کنونی همه گیری تاج و تخت و نگرانی و حساسیت والدین برای اعزام فرزندانشان، این روند چقدر طول می کشد.

سهم آموزش و پرورش را از کل بودجه کشور کم کرده ایم!

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بررسی لایحه رتبه بندی معلمان به جامعه ۲۴ گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در سال های ۹۱ و ۹۲ بالای ۱۵ درصد بوده و به ۱۳.۵ درصد کاهش یافته است. در سال‌های گذشته، امسال به کمترین میزان خود یعنی 8 درصد رسید و این پیام روشنی است که ما از آموزش آموخته‌ایم.

وی افزود: امروز همکاران فرهنگی عزیز ما در بی نظمی به سر می برند. مخصوصاً نیروهای جوانی که تازه استخدام شده اند حقوق بسیار کمی دارند و شرایط برایشان فوق العاده سخت است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: درخواست ما از مجلس و دولت این است که سقف از 8 درصد به 15 درصد برگردد زیرا سهم جهانی آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشورهای توسعه یافته کمتر از 20 درصد نیست و نخواهیم کرد. هر چیزی را به معلمان اضافه کنید. «بیایید بگوییم که گمشده خود را به درستی برمی گردانیم.

محبی گفت: تعداد معلمان در ایران قبلاً یک میلیون و 500 هزار نفر بود، اما اکنون از این تعداد کمتر شده است و خانواده آموزش و پرورش تقریباً کوچکتر شده است زیرا تعداد دانش آموزان کاهش یافته و حتی مدارس در برخی روستاها تعطیل شده است. نباید نسبت به این طبقه کارگر بی تفاوت بود و بودجه آنها نباید روز به روز هدر رود.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این بودجه از آموزش و پرورش کسر شده و در حوزه های دیگر از جمله ساخت و ساز و غیره استفاده شده است. بحث فقط حقوق معلمان نیست، بلکه کل بودجه آموزش و پرورش است. بحث ما جبران این است و مبلغ هدف ما تقریباً 50 هزار میلیارد در یک سال است که معادل 25 هزار میلیارد است که آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده است که اجرای آن برای نیمه دوم سال 1400 است.

مجلس در نظر دارد لایحه رتبه بندی معلمان را در سال جاری اجرایی کند

محبی یادآور شد: یکی از موضوعات مهم آیین نامه ای است که باید برای لایحه رتبه بندی معلمان تدوین شود، البته کار روی این بند آغاز شده است. به همین دلیل است که تقاضا داریم وزیر آموزش و پرورش زودتر انتخاب شود تا بهتر و سریعتر کار کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مجلس در نظر دارد لایحه رتبه بندی معلمان را در سال جاری اجرایی کند چرا که در بودجه سال 1400 دیده شد و قطعا باید در سال 1400 نیز اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید