پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آینده/ سود چه کسانی گرانتر است؟

پیش بینی قیمت مرغ در روزهای آینده/ سود چه کسانی گرانتر است؟

روز جدید با توجه به افزایش هزینه های تولید، مرغداران خواستار تعدیل قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ هستند که پیش بینی می شود در هفته پایانی شهریورماه تعدیل شود.

بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، پس از ارتقای یارانه ها، سرانه مصرف مرغ بین 30 تا 50 درصد کاهش یافته است، البته معاون دامپروری وزارت جهاد، رقم 50 درصدی را قبول ندارد. ، اما میزان 30% را تایید می کند.

با وجود گذشت 4 ماه از افزایش قیمت، مرغداران با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید که تاثیر نامطلوبی بر مصرف در شرایط فعلی اقتصادی دارد، مجددا خواستار تعدیل قیمت هستند، اما مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی خواستار توزیع این محصول هستند. محصولات پروتئینی برای جبران کاهش تقاضا از این طریق.

آقای دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد می گوید: قرار است در هفته پایانی شهریور ماه با معاون اول رئیس جمهور جلسه ای برگزار شود که در آن قیمت بررسی و قیمت اصلاح می شود.

اسداله نژاد، مدیرعامل انجمن طیور گوشتی گفت: قیمت نهایی هر کیلوگرم مرغ زنده 50 هزار تومان است و دولت در هفته آخر شهریور ماه بررسی و اعلام قیمت می کند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه طیور گوشت، افزایش قیمت بر معیشت و مصرف سرانه جمعیت تاثیر منفی می‌گذارد، اما تولیدکنندگان ضرر دارند، نمی‌توانند به روند فعلی ادامه دهند. بنابراین کالابرگ تنها راه حل برای جبران کاهش مصرف است.

آمارها حاکی از آن است که در اردیبهشت 123 میلیون قطعه، خرداد 108 میلیون قطعه، تیر 91 میلیون و 280 هزار قطعه و مرداد 90 میلیون و 720 هزار قطعه جوجه ریزی شده که 30 درصد کاهش تولید را نشان می دهد.

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه طیور میهن گفت: قیمت فعلی هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 35 تا 36 هزار تومان معادل 65 تا 70 هزار تومان است که باید در ساعت 24 به دست مصرف کننده برسد. نرخ مصوب از 80 هزار تومان به ازای هر شانه.

به گفته وی روزانه 3 هزار و 300 تن تخم مرغ تولید می شود اما حداکثر مصرف در کشور 3 هزار تا 3 هزار و 100 تن است.

کاشانی می گوید: با در نظر گرفتن افزایش هزینه های تولید و ضرر و زیان مرغداران، قیمت پیشنهادی جدیدی را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم. امیدواریم وعده های معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد برای اصلاح قیمت ها در پایان شهریور محقق شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران شهرستان میهن قیمت پیشنهادی هر کیلوگرم تخم مرغ را 50 هزار تومان معادل هر شانه 100 هزار تومان اعلام کرد و گفت: پس از بررسی و تحلیل قیمت تخم مرغ شل، قیمت تخم مرغ بسته بندی نیز اصلاح می شود. اما عرضه هر عدد پیتا تخم مرغ شل به مبلغ 150 هزار تومان برای مصرف کننده تایید نمی شود.

به گفته کاشانی، علیرغم اینکه تخم مرغ ارزان ترین محصول پروتئینی در دسترس خانوارها محسوب می شود، پس از اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف تخم مرغ 10 درصد کاهش یافت که در نهایت 5 تا 6 هزار میلیارد تومان زیان را به همراه داشت. تولیدکنندگان مرغ در طول ماه

آمارها نشان می دهد که در سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ برای هر نفر 12 کیلوگرم بوده در حالی که میانگین جهانی حداقل 20 تا 21 کیلوگرم است.
قیمت مناسب هر کیلوگرم مرغ ۷۵ هزار تومان است

مهندس محمدعلی کمالی مشاور اتحادیه پرورش دهندگان طیور گفت: با توجه به افزایش 6 برابری قیمت مواد اولیه دامی، عرضه نقدینگی تولید مرغ زنده در سال گذشته 2.2 برابر شده است.

به گفته وی، اگرچه 65 تا 70 درصد هزینه های تولید مربوط به دامپروری است. به این ترتیب قیمت مرغ زنده کیلویی از 49 تا 52 هزار تومان و مرغ گرم از 74 تا 75 هزار تومان است.

کمالی سروستانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های تولید، اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای جبران کمبود نقدینگی در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار گیرد و محصولات پروتئینی به مردم دهکده شود تا بتوانند مرغ را با همان نرخ خریداری کنند. مانند سال گذشته

مشاور اتحادیه مرغداران گشتی گفت: با توجه به نرخ تورم و قدرت خرید مردم، بر اساس آمار مرکز تحقیقات معتقدیم سرانه مصرف بین 30 تا 50 درصد کاهش یافته که نتیجه آن 15 تا 20 درصد است. درصد کاهش تولید

به گفته کمالی، در شرایط کنونی به دلیل ذخایر کافی کمبود عرضه نداریم، اما واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش های قبلی و دامپینگ توسط دولت علیه تولیدکننده، موجب خروج مرغداران از تولید شده است. چرخه تولید

وی عرضه گوشت مرغ 80 تا 100 هزار تومانی را غیر منطقی دانست و گفت: مرغ باید بر اساس هزینه تولید و سود منطقی عرضه شود، به دلیل فشار بر مصرف کننده فروش بالاتر از سود معقول را قبول نداریم.

با ترویج یارانه ها قیمت گذاری اجباری معنا ندارد و بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت معتقدند با مدیریت تولید می توان محصول را با مناسب ترین حاشیه سود تحویل داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید