چارلز و “تجدید” اختلافات “قدیمی” در خانواده سلطنتی

چارلز و “تجدید” اختلافات “قدیمی” در خانواده سلطنتی

رضا بردستانی: «ملکه هم مرد» این یکی از صدها واکنش در فضاهاست. شبکه های رسمی و اجتماعی دست به دست هم می دهند. مرگ ملکه الیزابت دوم که ابتدا تکذیب شد و در نهایت تایید شد، ابتدا “روس ها” اعلام کردند که علاوه بر “غیر دموکراتیک” خواندن انتخاب “لیز” تریس نمی تواند جانشین “بوریس جانسون” نیز باشد. سوالی که «علی بیگدلی» معتقد است «ریشه در پیشینه تاریخی خصمانه انگلیس و روسیه دارد!

> نقش خانواده سلطنتی در فضای سیاسی انگلستان

همیشه شنیده ایم که خانواده سلطنتی فقط یک نماد است و نقش، نفوذ و دخالت دارد. موضوع سیاسی ندارد، اما اخبار و واکنش های بسیاری باز هم این سوال را از ما می پرسد که نقش خانواده سلطنتی در فضای سیاسی انگلستان، تأثیرگذار یا بی طرف چیست؟!

بیگدلی، استاد روابط بین الملل و تاریخ دانشگاه در این باره به آفتاب یزد گفت: پس از انقلاب 1640 در انگلستان رخ داد و جنگ بین پارلمان و دربار بود و در همان زمان دو حزب در آن زمان متولد شدند: حزب محافظه کار که حزب دربار بود و حزب دیگر ویگ که حزب پارلمانی بود. چارلز اول اولین پادشاهی بود که در اروپا و قدرت سیاسی پس از او سر بریده شد. آنها آن را گرفتند، اما اختیار دینی را به شاه دادند، بنابراین اختلافی در آن پیش آمد و از آن زمان سلطنت در انگلستان مقدس شد، مشروط بر اینکه رعایت آن مشروطه باشد و در امور سیاسی دخالت نکند. هر راهی جز سوالات تشریفاتی نه تنها در انگلستان، بلکه در این 14 کشور که ملکه را به عنوان نماد سلطنت پذیرفته اند، این مردم هستند، اصل این است که آنها نباید در مسائل سیاسی دخالت کنند.

> آیا شخصیت ملکه الیزابت دوم اصل عدم مداخله را زیر سوال نمی برد؟!

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که: شخصیت ملکه الیزابت دوم اصل نیستی است. آیا او در وارد شدن تردید نمی کند؟!» او خاطرنشان می کند: چون ملکه طرفدار است، حزب محافظه کار تلویحاً از آن حزب حمایت کرد، اما تلاش او حزب کارگر را شاد نگه دارید. حزب محافظه کار حزب دربار بود، بنابراین تا حدودی متمایل و خوشحال بود که خانم تراس پیروز شده بود. او ممکن است در مورد حزب کارگر چنین احساسی نداشته باشد. زیرا حزب کارگر یا ویگ ها حزبی طرفدار پارلمان بود و برای ظهور دربار عقب نشینی هایی وجود داشت.

> نفوذ روس ها در انگلستان، نکته ای که حائز اهمیت است

مرگ ملکه الیزابت دوم که ابتدا تکذیب و در نهایت تایید شد، ابتدا “روس ها” اعلام کردند که علاوه بر “غیر دموکراتیک” خواندن انتخاب “لیز” “تریس” را نمی توان جانشین “بوریس جانسون” دانست.

این استاد دانشگاه در این رابطه می گوید: انگلیسی ها از روس ها می ترسند. این احساس مدت زیادی است که وجود دارد. حتی در حال حاضر، این ترس به رغم فشارهایی است که محافظه کاران بر روسیه و خانم تراس وارد می کنند. وی همچنین اظهار داشت که ما همان سیاست جانسون را ادامه خواهیم داد. بر اساس آداب دیپلماسی، پوتین نتوانست تسلیت بگوید. اما این دو کشور همیشه روابط خصمانه داشته اند و ادامه خواهند داشت.

> آیا می توان به برچیدن نظام شاهنشاهی فکر کرد؟!

فکر نمیکنم! این پاسخ صریح بیگدلی در پاسخ به این سوال است: «آیا باید برچیده شود؟» آیا می توان منظور نظام سلطنتی بود؟!

این تحلیلگر مسائل سیاسی اروپا می افزاید: در شرایط کنونی مطرح نیست. اما قطعاً آقای چارلز نمی تواند جایگاه مادرش را بگیرد و شاید به پایه های پادشاهی آسیب برساند. وارد انگلستان شوید. بنابراین انحلال سلطنت را نمی توان پیش بینی کرد زیرا کار سلطنت وحدت و اتحاد است. این باعث ایجاد شکاف بین مردم و دولت می شود. نگاهی که مردم در انگلیس امروز به ملکه داشتند، قطعاً به پسر او نگاه نخواهند کرد. چون تاثیر کلام و اختیار شاه را ندارد.

> شاهزاده چارلز (چارلز سوم) در مورد اختلافات در خانواده سلطنتی چه خواهد کرد؟

برای مدت طولانی اختلافات زیادی در خانواده سلطنتی وجود داشت که نمونه بارز آن مرگ عجیب و مرموز است. این “دایانا” است که همیشه یک راز باقی خواهد ماند. آیا این اختلافات قدیمی به اختلافات جدید تبدیل نمی شود؟آیا این سوال نمی تواند پایه های متزلزل خاندان سلطنتی را متزلزل کند؟انگلیس را بیشتر می لرزاند؟!

علی بغدالی نیز این موضوع را تأیید می کند و می گوید: بله! این تصور کاملا درست است. مرگ عجیب دیانا ضربه سنگینی بر پیکر نظام سلطنتی و قدرت و توانایی های آن وارد کرد. ملکه به سرعت آن را برطرف کرد، اما چارلز توانایی لازم را ندارد و ممکن است این آغاز فروپاشی سیستم سلطنتی است.

> واکنش کشورهای مختلف و واقعیتی به نام ابرقدرت پنهان

در حالی که بسیاری از سران کشورها پیام‌های تسلیت ارسال کرده‌اند، در برخی از پیام‌ها حس محبت نیز دیده می‌شود. تاریخچه ای از قدرت پنهان انگلستان در برخی کشورها وجود دارد. علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل اروپا در این باره می گوید: به هر حال انگلیس بیست سال بر جهان حکومت کرد. در طول جنگ جهانی اول و دوم انگلیسی ها به تدریج از بدنه نظام بین الملل فاصله گرفتند. اگرچه چرچیل تلاش زیادی کرد تا انگلستان را مانند قبل از جنگ حفظ کند، اما شکست خورد و به همین دلیل دیگر نتوانست این ابرقدرت را به دست آورد. به دلیل پیروزی آمریکا در دو جنگ جهانی، انگلیس مجبور شد ابرقدرت آمریکا را بپذیرد. اکنون انگلیس، به ویژه حزب محافظه کار، برای حمایت از خود به آمریکا متکی است، اکنون انگلیس هم در اتحادیه اروپا و هم در سیستم بین المللی با مشکلاتی مواجه است. در جنگ اوکراین، او بسیار آلوده شد و بنابراین آینده با این همه مشکلات ممکن نیست روشنی برای خانم تراس در نظر گرفته شده بود.

> برخی از پیام های تسلیت نمایشی سیاسی است

بیگدالی می‌گوید: یکی از دلایلی که پادشاه عربستان سعودی تا این حد تسلیت گفت، فضا است. منطقه ای است، یعنی به نوعی انگشت به چشم ایران نشانه می رود. در امارات، سه هزار انگلیسی بر حمل و نقل مسافر نظارت می کنند. بنابراین انگلیس هنوز جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاص خود را دارد و مردمان خود در کشورهای خود نیز دارای جنبه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند، اما باید از کاربرد ابرقدرت برای آنها با تردید استفاده کرد.

بالاخره این استاد دانشگاه تاکید می کند: بسیاری از سیاستمداران انگلیسی به آمریکا مهاجرت کردند و بسیاری از سیاستمداران با آمریکا روابط نزدیک دارند و نمی توانند کمک کنند. انگلستان لابی قدرتمندی هم در میان یهودیان و هم در میان آمریکایی ها با نفوذ دارد.

منبع: آفتاب یزد

دیدگاهتان را بنویسید