«چارلز» و «ردیابی» انگلیس در دوران پس از کوئین به کجا خواهند رفت؟


ساعت: 20:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۸
کد خبر: 1898387

بعید است انگلستان در زمان سلطنت «چارلز سوم» سیاست ملکه را ساکت کند، زیرا «تفرقه بینداز و حکومت کن» با این کشور استعمارگر در هم تنیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران نیوز ، «مرگ الیزابت دوم و پایان ۷۰ سال حکومت بریتانیا» خبری بود که کاخ باکینگهام ۲۶ شهریورماه اعلام کرد و در انگلیس ۱۰ روز عزای عمومی اعلام شد.

از زمانی که ملکه الیزابت دوم در سال 1330 بر تخت سلطنت نشست، یک سال از ملی شدن صنعت نفت ایران می گذرد و ملکه با ایران درگیر شده و به دولت های جهان اعلام می کند که خرید نفت ایران به منزله پیگرد قانونی است.

خاطرات 70 ساله سلطنت ملکه الیزابت دوم بر انگلستان هرگز توسط مردم جهان فراموش نخواهد شد.

جدایی بحرین از ایران، شرکت در کودتای نوژه، حمایت نظامی همه جانبه از صدام در دوران جنگ، حمایت از فرقه های انحرافی در ایران و تلاش برای ایجاد بی ثباتی در کشور تنها بخشی از جنایات و ظلم های ملکه انگلیس در حق است. مردم ایران

انگلستان در زمان ملکه الیزابت دوم در اشغال افغانستان و عراق، شرکت در جنگ علیه یمن و اخیراً در اوکراین حضور فعال داشت و رویکرد خصمانه انگلیس در زمان الیزابت دوم محدود به ایران نبود، بلکه برخی کشورها از خصومت و ظلم انگلستان در امان نبودند.

نقش انگلیس در جدایی بحرین

نظر انگلیس در مورد بحرین از روز اول این بود که بحرین باید مستقل شود، اما ایران آن را استان چهاردهم می نامد. در نوامبر 1967، در پی جنگ های داخلی در یمن، نیروهای انگلیسی بندر استراتژیک عدن (نزدیک باب المندب و سر جنوبی دریای سرخ) را ترک کردند و نیروهای خود را به بحرین منتقل کردند.

در نتیجه مذاکرات و توافقات محرمانه ایران، انگلیس و آمریکا، ایران در مسئله بحرین شکست خورد. شاه در سفر رسمی خود به هند در مصاحبه ای بی سابقه و ضد ملی در 13 دی 1348 در دهلی نو اعلام کرد که «اگر مردم بحرین نمی خواهند به کشور من ایران بپیوندند».

ایران از ادعای ارضی خود در این جزیره در خلیج فارس صرف نظر خواهد کرد. 9 ماه پس از مصاحبه دهلی نو، شاه مجدداً در مصاحبه ای خواستار حل مسئله بحرین با جلب نظر رسمی مردم از طریق سازمان ملل شد. انگلستان در 20 مارس موافقت رسمی خود را با پیشنهاد دولت ایران به اوثانت دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد و در نهایت سازمان ملل جدایی بحرین را پس از رفراندوم و نه رفراندوم اعلام کرد. تنها یک روز پس از استقلال، بحرین و انگلیس به منظور (مشاوره) در مواقع ضروری قرارداد دوستی امضا کردند!

با مرگ ملکه الیزابت دوم، چارلز سوم، پسر ارشد ملکه، به سلطنت رسید.

برخی بر این باورند که چارلز همان مسیر مادرش را در سیاست دنبال خواهد کرد و برخی معتقدند که سیاست چارلز ممکن است محافظه کارانه تر از ملکه مادر باشد، به خصوص در مورد برجام.

خبرنگار تهران نیوز برای تحلیل و بررسی سیاست های انگلستان در دوران الیزابت دوم و سیاست های آتی در دوران چارلز گفت وگویی با دو کارشناس مسائل بین الملل به نام های حمیدرضا ترقی و حسین کنعانی مقدم ترتیب داد.

گفتگوی ما با این دو کارشناس در ادامه می آید:

تارگی با بیان اینکه بعید است سیاست انگلیس پس از مرگ ملکه الیزابت دوم و سلطنت پسر بزرگش تغییر کند، گفت: سیاست خارجی و امور بین الملل این کشور مانند گذشته خواهد بود زیرا قدرت موروثی در انگلیس است که این سیاست را می سازد. در بلندمدت ادامه خواهد داشت.

دخالت چارلز سوم در مسائل خاورمیانه

وی افزود: چارلز سوم که اکنون به عنوان پادشاه انگلیس فعالیت می کند، در بسیاری از امور مربوط به منطقه خاورمیانه، ایران، رژیم صهیونیستی و حتی کودتای 28 مرداد 1332 دست داشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: تغییر سیاست انگلیس عمدتاً زمانی رخ می دهد که سیاست این کشور به گونه ای برای جهانیان آشکار شود که مردم جهان فریب آن را نخورند و از سیاست «تفرقه» فاصله بگیرند. و حکومت کنند و نگذارند این سیاست در میان ملت ها و دولت ها ادامه یابد.

ترگی با اشاره به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: انگلیس به همین دلیل از اتحادیه اروپا خارج شد و مسیر سیاست آمریکا در منطقه را دنبال کرد که آمریکا در منطقه ضعیف شده است و باید نیروهای خود را به شرق آسیا منتقل کند.

وی تاکید کرد: بنابراین انگلیس از محدودیت های نیابتی آمریکا در منطقه تبعیت می کند، به عنوان مثال سیاست برجام انگلیس نشان می دهد که از سیاست های سختگیرانه و افراطی تر از آمریکا پیروی می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه توضیح داد: بنابراین تغییر موضع انگلیس از اتحادیه اروپا و تبدیل شدن به کشوری تحت تأثیر آمریکا به معنای پیروی آزادانه و بدون محدودیت از سیاست های آمریکا در منطقه است، بنابراین تغییر سیاست های انگلیس در دوران چارلز، ایس را مستثنی کرد.

ترگی تصریح کرد: چون لیز تراس نخست وزیر انگلیس سیاست تندتری نسبت به نخست وزیر قبلی دارد و موضع انگلیس در منطقه و جهان گستاخی و افراطی خواهد بود.

وی همچنین درباره سیاست احتمالی شاه و نخست وزیر انگلیس در مورد برجام گفت: آنها قطعاً به تبعیت از آمریکا سیاست خصمانه ای در قبال برجام خواهند داشت، زیرا انگلیس همیشه به عنوان پلیس بد برجام شناخته می شود. و این سیاست همیشه بر عهده نخست وزیر است. او دستورالعمل های ضد ایرانی خود را خواهد داشت.

یکی دیگر از کارشناسان حوزه بین الملل درباره مرگ الیزابت دوم و سیاست های احتمالی چارلز و تروس، پادشاه و نخست وزیر انگلیس گفت: الیزابت دوم در طول 70 سال سلطنت انگلیس دست به اقدامات خصمانه به ویژه علیه مسلمانان زد. جهان، در کشور ما و خارج از کشور.

رابطه ملکه الیزابت دوم با آمریکا و رژیم صهیونیستی

کنعانی مقدم تصریح کرد: انگلیس در دوران الیزابت دوم تحت تأثیر سیاست مبتنی بر کاریزمای ملکه بود و در واقع به دنبال حفظ امپراتوری بریتانیا بر اساس قدرت استعماری بود، بر این اساس با استقلال بسیاری از کشورها مخالفت کرد.

وی افزود: ایران اسلامی از سیاست استکباری و استعماری انگلیس دور نماند و بر همین اساس کودتای 28 مرداد 1332 و شروع جنگ جهانی دوم، مسلح شدن منطقه پس از جنگ جهانی ثابت کرد که ملکه انگلیس نقش بسیار مهمی در رهبری جهان استکبار داشت که مهم و مؤثر بود.

این کارشناس حوزه بین الملل تصریح کرد: مردم انگلیس روحیه سلطنتی دارند و شخصیت کاریزماتیک ملکه توانسته است وحدت و انسجام سیاسی را عمدتاً در داخل انگلیس ایجاد کند اما اقدامات ضد انسانی ملکه انگلیس مورد انتقاد قرار گرفته است. توسط مردم انگلستان از اسکاتلند تا سایر نقاط جهان.

کنعانی مقدم ادامه داد: چارلز سوم پادشاه انگلیس اعلام کرد که همان سیاست و مسیر ملکه را ادامه خواهد داد اما کاریزمای آن را نخواهد داشت.

وی گفت: به احتمال زیاد در دوران چارلز سوم در انگلستان شاهد جنبش های ضد سلطنتی خواهیم بود، زیرا لیز تراس، نخست وزیر کنونی انگلیس در همان ابتدای کار خود مخالفت خود را با سلطنت در آن کشور اعلام کرد.

این کارشناس بین الملل افزود: به نظر می رسد در حال ورود به تاریخ جدیدی از سیاست انگلیس هستیم، اما آنچه از رفتار ملکه انگلیس می دانم ارتباط تنگاتنگ سیاست انگلیس و آمریکا (به عبارتی ملکه انگلیس) است. شیطان بزرگ، آمریکا) و ملکه ها در یک جهت حرکت می کردند.”

کنعانی محمد خاطرنشان کرد: البته ملکه الیزابت دوم شاهد یکی دو اقدام موثر از جمله عدم سفر به سرزمین های اشغالی برای دیدار با سران رژیم غاصب صهیونیستی بود در حالی که ملکه از اقدامات صهیونیست ها در منطقه و علیه ایران دفاع کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ملکه انگلیس به دلیل حساسیت های مسلمانان منطقه و اسلام گرایان جرأت سفر به سرزمین های اشغالی را نداشت و یا ممکن بود سیاست های مخفیانه انگلیسی ها برای حمایت از مسلمانان باشد. مقابله با مسلمانان در مسئله فلسطین، ملکه از سفر به سرزمین های اشغالی خودداری کند.

این کارشناس حوزه بین الملل گفت: البته صحبت های مقامات انگلیسی در شبکه های مختلف خارجی نشان می دهد که آنها سعی دارند ملکه انگلیس را از مسائل سیاسی پاک کرده و او را در سایه قرار دهند، اما واقعیت این بود که مسئولان و حتی خانواده سلطنتی انگلیس بدون اجازه ملکه آب غذا نمی خورد


گزارش از حسین بوذری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید