کبک، کانادا در برابر “چارلز سوم” / سوگند وفاداری به پادشاه انگلیس کنار گذاشته شد

کبک، کانادا در برابر “چارلز سوم” / سوگند وفاداری به پادشاه انگلیس کنار گذاشته شد

چارلز سوم پادشاه انگلستان و در عین حال پادشاه 14 کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا و نیوزلند است.

پارلمان منطقه کبک کانادا در قطعنامه ای سوگند وفاداری به چارلز سوم پادشاه بریتانیای کبیر و کانادا را اختیاری کرد.

پارلمان (انجمن ملی) منطقه کبک کانادا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن ادای سوگند در برابر پادشاه چارلز سوم اختیاری است و دیگر اجباری نیست.

این رویداد به درگیری چند هفته ای در پارلمان کانادا در کبک پایان می دهد. در مقابل این سه نماینده پارلمان کبک کانادا، از ورود آنها به پارلمان جلوگیری شد زیرا آنها از ادای سوگند وفاداری به چارلز سوم خودداری کردند.

چارلز سوم پادشاه انگلستان و در عین حال پادشاه 14 کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا و نیوزلند است.

پارلمان منطقه خودمختار کبک، کانادا

کبک کانادا مقابل

قانون کانادا بیان می کند که برای تمامی اعضای پارلمان و مجالس در سطوح ملی، منطقه ای و شهری، سوگند وفاداری به پادشاه شرط شروع رسمی آنها خواهد بود.
طبق قانون جدید، از این پس تنها ادای سوگند در برابر ملت کبک برای به رسمیت شناختن عضویت در پارلمان منطقه کبک در کانادا کافی است.

پل سن پیر بلاموندون، نماینده پارلمان و رهبر حزب کبکوا در توییتر نوشت: «این لحظه بزرگی برای دموکراسی در کبک است».
او یکی از سه نماینده مردمی است که پلیس به دلیل عدم ادای سوگند نزد شاه از ورودش به مجلس جلوگیری کرد.

سه نماینده پارلمان کانادا در کبک پس از لغو سوگند اجباری به پادشاه انگلستان به دلیل امتناع از ادای سوگند در برابر پادشاه، موفق شدند در پارلمان حاضر شوند.

کبک کانادا مقابل

وی افزود: این گامی دیگر در راه رهایی ملت کبک از استعمار انگلیس است.
هفته گذشته پلیس محافظ پارلمان کبک از ورود سه نماینده پارلمان از جمله بلاموندون به پارلمان جلوگیری کرد زیرا آنها از ادای سوگند وفاداری به پادشاه خودداری کردند. هر سه نماینده اعضای حزب کبکوا بودند.
پس از ممانعت از ورود سه نماینده مردم به مجلس، نشست خبری برگزار کردند.

رهبر حزب کبک و یکی از آن سه نماینده در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: قرن ها گذشته است و در تمام این مدت باید از ولیعهد انگلیس اطاعت کنید تا نماینده مردم کبک باشید قرن ها گذشت و ما وضعیت را می گوییم. اراده تغییر کرده است، اما تغییر نکرده است.”

پارلمان منطقه خودمختار کبک، کانادا

کبک کانادا مقابل

و ادامه داد: در مجلس در این مورد اجماع وجود دارد. این بدان معناست که در نسل آینده سیاستمداران مجبور به انجام این حرکت توهین آمیز نخواهند بود.

پنجشنبه گذشته هر 5 حزب پارلمان اعلام کردند که می خواهند سوگند به شاه را لغو کنند. یکی از این احزاب به نام “(Quebec Solidaire) طرحی برای لغو سوگند به پادشاه ارائه کرد.

نخست وزیر دولت منطقه کبک کانادا نیز به خبرنگاران گفت: من از فحش دادن در مقابل پادشاه خوشم نمی آید. در نتیجه همه ما موافقیم که سوگند به شاه را لغو کنیم. او رهبر حزب “ائتلاف برای آینده کبک” است. وی گفت: هفته آینده این حزب طرحی را در این راستا ارائه خواهد کرد.

در گذشته، 11 نماینده پارلمان از منطقه کبک کانادا از حزب همبستگی کبک نیز از ادای سوگند در برابر پادشاه خودداری کردند، اما در نهایت از سمت خود استعفا دادند و در برابر پادشاه بریتانیا سوگند یاد کردند.

نقشه منطقه خودمختار کبک، کانادا

کبک کانادا مقابل

کبک خواهان پایان سلطنت بریتانیا است

علاوه بر این، برای اولین بار در تاریخ کانادا، تعداد قابل توجهی از شهروندان کانادایی در یک همه پرسی در آوریل گذشته اعلام کردند که خواهان پایان سلطنت در این کشور هستند. این نسبت در کبک به 71 درصد رسید.

کبک نام منطقه ای خودمختار در کانادا است. بر خلاف سایر نقاط کانادا، زبان رسمی در این منطقه انگلیسی نیست بلکه فرانسوی است.

کبک کانادا مقابل

پادشاه انگلستان و کانادا و 13 کشور

پادشاه انگلستان همچنین پادشاه 14 کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند است.

جایگاه پادشاه در نظام حکومتی کانادا و سایر کشورهای تحت حکومت پادشاه بریتانیا تشریفاتی است. او و خانواده سلطنتی هیچ دخالت مؤثری در امور ایالت های تحت حاکمیت خود ندارند و فقط نقش رسمی دارند.

نوع حکومت همه این کشورها سلطنتی است و شخص پادشاه و ملکه انگلیس هم پادشاه و هم ملکه و هم وارث تاج و تخت این کشورها محسوب می شود.

رنگ آبی: کشورهای تحت حکومت پادشاه انگلستان – رنگ قرمز: کشورهایی که تحت حکومت پادشاه انگلستان بودند، اما به تدریج از این قاعده خارج شدند و اکنون جمهوری هستند.

کبک کانادا مقابل

پادشاه انگلستان از طریق نماینده خود در این کشورها حاکمیت را اعمال می کند. نماینده پادشاه که اهل همان کشور است دارای دفتر فرماندار کل یا فرماندار کل است. او از طرف شاه استوارنامه سفرا را امضا می کند و استوارنامه سفرای خارجی را می پذیرد.

وی همچنین رهبر حزب پیروز در انتخابات پارلمانی را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد و استعفای وی را پذیرفت. همچنین بنا به درخواست نخست وزیر دستور انحلال مجلس را صادر می کند اما چون شاه از اظهار نظر و موضع گیری در مورد مسائل سیاسی خودداری می کند و بی طرف است.

دیدگاهتان را بنویسید