چراغ سبز ارمنستان برای حضور 20 ساله نیروهای حافظ صلح روسیه

نیکول پاشینیان در کنگره حزب قرارداد مدنی خود در ایروان گفت: ما از نیروهای حافظ صلح روسیه می خواهیم به ماموریت خود ادامه دهند. من آماده امضای سندی در سوچی برای تمدید ماموریت حافظان صلح روسیه برای 10، 15 یا 20 سال آینده هستم.

پاشینیان گفت: من خودم می توانم این پیشنهاد را ارائه کنم اما طرف روسی هم باید از آن حمایت کند.

روز جمعه، دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که روسای جمهور روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در روز 31 اکتبر در شهر سوچی روسیه نشستی سه جانبه برگزار خواهند کرد.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که نمی تواند به طور یکجانبه تصمیمی برای تمدید ماموریت حافظ صلح روسیه بگیرد، زیرا توافق نامه ای که بر اساس آن ماموریت حافظ صلح سازماندهی شده است توسط سه کشور ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شده است. با این حال، وی افزود، اگر روسیه و ارمنستان با هم این ایده را مطرح کنند، اکثریت خواهند داشت.

در 9 نوامبر 2020، رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان بیانیه مشترکی را برای برقراری آتش بس کامل در قره باغ امضا کردند. در ادامه روند مذاکرات صلح، آنها در 11 ژانویه 2021 ملاقات کردند و بیانیه مشترک دیگری را امضا کردند که به طور خاص برای رفع موانع ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه طراحی شده بود.

همچنین توافق دیگری مبنی بر تشکیل کارگروه سه جانبه به ریاست مشترک نخست وزیران کشورهای مذکور حاصل شد و سران سه کشور در تاریخ 26 نوامبر 2021 در سوچی توافقنامه ای را برای اتخاذ تدابیر تقویت مرز امضا کردند. ثبات و امنیت جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین ایجاد یک کمیسیون دوجانبه تحدید حدود.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان شخصاً درگیر حل مشکل قره باغ کوهستانی هستند. وزیر امور خارجه روسیه گفت: این کار یک روزه نیست و سران 3 کشور شخصا درگیر آن هستند. همچنین ارتش ما که بخشی از نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ است نیز در این موضوع دخالت دارد. «سرگئی لاوروف» افزود: ارمنستان متحد ماست.

دیدگاهتان را بنویسید