چراغ سبز دولت برای افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد؟

چراغ سبز دولت برای افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد؟

بر اساس مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس، حداقل حقوق سال آینده ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شده است. مبلغی که حتی برای سربازان متاهل نیز پرداخت خواهد شد.

به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، 7 میلیون و 920 هزار تومان حداقل دستمزد سال آینده خواهد بود. به این ترتیب با تصمیم کمیسیون تلفیق، سال آینده حقوق در گروه های مختلف حقوقی نسبت به سال 1401 20 درصد افزایش می یابد.

بر اساس ابلاغیه وی، بر اساس این مصوبه، حداقل حکم استخدامی 1402 برای حقوق بگیران معادل 1.2 برابر حداقل حکم استخدامی 1401 مزدبگیر موضوع بند یک بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 می باشد. اعمال امتیازات به استثنای اصلاحیه قانون بودجه سال 1401 با اصلاحیه حقوق کارمندان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​خواهد بود.

در عین حال حقوق بازنشستگان لشکری ​​و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و ارتش و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی نیز نسبت به آخرین مصوبه حقوقی سال 1401 20 درصد افزایش می یابد.

حقوق کارگران چقدر است؟

در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: چراغ سبز دولت برای افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد و افزایش 25 درصدی سایر سطوح قطعی است.

و می افزاید: با این حال فکر می کنم آنچه در کمیسیون تلفیق در خصوص دستمزدها و همچنین تعیین میزان حداقل دستمزد اتفاق افتاد، بدیهی است که با رضایت کامل دولت و نمایندگان مردم انجام شده است. این نیز مطابق با سقف اعتبار بودجه است. بر این اساس می توان مبنای خوب و دقیقی برای رویکرد دولت در شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران دانست.

وی می افزاید: آنچه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرد حداقل دستمزد به 7 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و افزایش سایر سطوح دستمزد کارمندان و مستمری بگیران نیز 20 درصد است.

این کارشناس بازار کار می گوید: این نشان می دهد که اکنون در شورای عالی کار مبنایی برای مذاکره و مذاکره برای دستمزد کارگران تامین اجتماعی و مستمری بگیران از کمیسیون تلفیق مجلس داریم که فراتر از آن باید به دنبال افزایش حقوق و حقوق کارگران باشیم. با دولت مذاکره کند.

حاج اسماعیلی تصریح می کند: رقم بالای 42.43 درصد برای حداقل دستمزد تعیین شده است. یعنی مبلغ 7 میلیون و 900 هزار تومانی که دولت برای کارمندان اعلام کرده برای کارگران نیز پذیرفته شده است.

حداقل حقوق باید 10 میلیون تومان باشد

وی تاکید می کند: البته این رقم کم است و قبلا هم گفتم رقم 10 میلیون تومان را حداقل برای حقوق بگیران و کسانی که حداقل درآمد دارند تعیین کنیم. باید در شورای عالی کار هم برای حداقل کارگران و هم برای حداقل کارگران سازمان تامین اجتماعی در مذاکره با دولت به این رقم 10 میلیون تومان برسیم.

این کارشناس بازار کار ادامه می دهد: شاهد بودیم که رقم بالای 41، 42 درصد بر اساس حداقلی که در کمیسیون تلفیق و دولت بر اساس توافق در کمیسیون تصویب شد تعیین شد. این بدان معناست که کارگران باید بدانند که افزایش حداقل دستمزد امسال بیش از 44.45 درصد خواهد بود.

حاج اسماعیلی می افزاید: این رقم قطعا کم است و باید بتوانیم حداقل دستمزد را با توجه به خط فقر، شرایط اقتصادی کشور و سطح تورم که باز هم تاکید می کنم 10 میلیون تومان تعیین کنیم.

وی بیان می کند: امیدواریم روندی در شورای عالی کار طی شود که بتوان رقم 10 میلیون تومان را حداقل تعیین کرد.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان می کند: در مورد سایر سطوح، فکر می کنم با توجه به افزایش 20 درصدی دولت برای همه شاغلان و مستمری بگیران، 25 درصد برای مستمری بگیران و سایر کارگران نیز قطعی باشد.

حاج اسماعیلی تاکید می کند: این رقمی نیست که نیاز به مذاکره خاصی داشته باشد و با توجه به شرایط تورمی و خط فقر، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید تلاش کنند تا ارقام بالاتری متناسب با نرخ تورم کارگران و سایر مستمری بگیران دریافت کنند. سطوح دیگر

وی خاطرنشان می کند: پیش بینی من این است که سال 1402 به دلیل شرایط تورمی اقتصاد کشور سال سختی خواهد بود و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا دستمزدها را به اندازه کافی افزایش دهیم زیرا راه دیگری برای حمایت از کارگروه های کشور وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید