چرا ابرهای عجیب «زلزله ترکیه» از «حلال» تا «بوئنوس آیرس» جنجالی شدند؟

چرا ابرهای عجیب «زلزله ترکیه» از «حلال» تا «بوئنوس آیرس» جنجالی شدند؟

پدیده زیبای جوی که باعث ایجاد تشکیلات عدسی شکل در آسمان می شود، این روزها شایعات بی اساس را از ترکیه تا بوینس آیرس در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است، در حالی که ابرهای زیبای عدسی شکل تنها ناشی از وزش باد در قسمت های بالای جو است. بوجود امدن

غزل زیاری – چند روز قبل از زلزله مهیب ترکیه که دو هفته پیش رخ داد، مردم از دیدن ابری با ظاهری عجیب در آسمان این کشور متعجب شدند.

همزمانی این دو پدیده باعث گمانه زنی های زیادی شد و برخی معتقد بودند که این دو پدیده طبیعی با هم ارتباط مستقیم دارند. شش روز پیش گزارشی از ابری مشابه بر فراز آسمان آرژانتین منتشر شد و اکنون ابرهایی با همین ساختار در آسمان شهر حلجل مشاهده شده است. اما ماجرا چیست و آیا ساکنان این شهرها باید نگران باشند؟

داستان این ابرهای عجیب

در روزهای اخیر، مردم ایالت چوبوت آرژانتین ترس و وحشت زیادی را تجربه کرده اند. زیرا چند روز پس از مشاهده پدیده ای مشابه (ابرهایی با ظاهری متفاوت و عجیب) در ترکیه، زلزله مهیبی در آن کشور رخ داد و منجر به مرگ بیش از 35 هزار نفر شد.

به گزارش وب سایت DNEVNIK.hr، این ابرها را ابرهای عدسی شکل می نامند.

در 19 ژانویه، ترک ها با دیدن ابر زرد نارنجی متفاوتی در آسمان ترسیدند و اکنون مشاهده این ابرها موضوع نظریه پردازان توطئه است که این ابر را با بلایای طبیعی مرتبط می دانند.

لازم به ذکر است که ابرهای عدسی شکل تنها مشکلی هستند که می توانند باعث ایجاد هواپیما شوند. زیرا ارتعاشات و تلاطم هواپیماهای عبوری از آنها را تقویت می کنند و بر اساس گزارش رویترز، این ابرها هیچ ارتباطی با زلزله ندارند.

ادعاهای عجیب

سایت یاهو نیوز نیز در گزارشی مشابه به بررسی این پدیده پرداخت و نوشت: مشاهده ابری عجیب دیسکی شکل بر فراز آسمان شهر بورسا ترکیه در 19 ژانویه به عنوان پدیده ای عجیب توصیف شد و پست های جعلی را فاش کرد. منتشر شده در این رابطه:

در 10 فوریه 2023، یک صفحه فیس بوک به نام “امید برای آفریقا” با بیش از 400000 دنبال کننده، ویدئوی تیک توک از یک ابر بزرگ با یک سوراخ بزرگ در وسط منتشر کرد و نوشت: “آیا ترکیه قربانی پروژه هارپ است؟” کرد؟» و سپس از احتمال ارتباط این زلزله مرگبار با ظهور این ابر عجیب خبر داد.

همین ادعا در صفحه یکی از فیس بوک نیجریه ای نیز مطرح شده و در توضیح عکس منتشر شده می خوانیم: «بسیاری از مردم ترکیه این ابر مرموز را با فاجعه مرگ هزاران نفر به بزرگی 7.8 ریشتر مرتبط می دانند. مقیاس ریشتر زلزله و برخی می گویند که این نتیجه “تکنولوژی هارپ آمریکایی است.”

ادعاهای مشابهی در توییتر به زبان هلندی و ژاپنی منتشر شد.حتی برخی رسانه ها از جمله بی بی سی و گاردین گزارش هایی از ابری به شکل بشقاب پرنده منتشر کردند که هنگام طلوع خورشید ظاهر شد و یک ساعت در آسمان ماند.

تاریخچه ابرهای عدسی شکل چیست؟

اداره هواشناسی بریتانیا این ابرهای عدسی شکل را «عجیب و غیرطبیعی» نامید که در اثر باد در پایین تپه ها یا کوه ها تشکیل می شوند. در توضیح بیشتر این سرویس می خوانیم: ابرهای عدسی شکل نشانه بارز امواج کوهستانی در هوا هستند.

آنا ماری هوگندورن، سخنگوی موسسه هواشناسی سلطنتی هلند، در 10 فوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که شرایط کوهستانی در منطقه بورسا برای تشکیل ابرهای عدسی شکل ایده آل است. این ابرهای عدسی شکل به طور طبیعی می توانند از کوه ها بلند شوند. این موردی است که در بورسا مشاهده شد و هارپ نمی تواند چنین کاری انجام دهد. هیچکس نمی تواند.”

شهر بورسا در منطقه ای کوهستانی در 36 کیلومتری کوه اولوداگ واقع شده و تقریباً 900 کیلومتر با منطقه اصلی زلزله 6 فوریه فاصله دارد.

پاهای چنگ گنجانده نشده است

HARP یک برنامه تحقیقاتی است که توسط دولت ایالات متحده اجرا می شود و از قوی ترین فرستنده فرکانس بالا جهان برای مطالعه یونوسفر و فرآیندهای فیزیکی در بالاترین مناطق جو زمین استفاده می کند.

در همین حال، هارپ موضوع توطئه های بسیاری بود. از جمله ادعاهای دستکاری آب و هوا که در برخی از وب سایت ها مورد بحث قرار گرفته است. برخی معتقدند که امواج رادیویی ساطع شده از هارپ توسط بخشی از جو که آب و هوا را تعیین می کند جذب نمی شود.

از سوی دیگر، جسیکا ماتئو، مدیر برنامه هارپ، ادعای نقش هارپ در زمین لرزه های ترکیه و سوریه را رد کرد و در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: زلزله اخیر و مرگبار ترکیه، مخرب بودن بلایای طبیعی را نشان می دهد. تجهیزات تحقیقاتی در سایت هارپ قادر به ایجاد یا حتی تقویت بلایای طبیعی نیستند.
آیا انسان می تواند آب و هوا را کنترل کند؟

همیشه تلاش هایی برای دستکاری آب و هوا حتی در مقیاس کوچکتر صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به تلاش برای بارورسازی ابرها برای بهره مندی از باران و برف بیشتر اشاره کرد.

این برنامه در کشورهای مختلف از جمله مکزیک، امارات متحده عربی، چین و ایالات متحده آزمایش شده است و حتی تحقیقاتی در زمینه فناوری های مهندسی زمین برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوا از جمله گرم شدن کره زمین در حال انجام است.

سال گذشته، دولت ایالات متحده یک برنامه تحقیقاتی پنج ساله را برای مطالعه راه‌هایی برای تغییر میزان نور خورشید که به زمین می‌رسد با بازتاب نور خورشید به دور از زمین با استفاده از پانل‌های بزرگ راه‌اندازی کرد.
دلایل اصلی زلزله چیست؟

زمین لرزه ها در اثر فرآیندهایی در پوسته زمین ایجاد می شوند و ربطی به ابرها یا یونوسفر (که تحقیقات هارپ روی آن متمرکز است) ندارد.

به گفته ناسا، زمین لرزه ها نتیجه حرکت در بیرونی ترین لایه زمین به نام پوسته هستند.

تحقیقات علمی متعدد توضیح می دهد که حرکات بی وقفه صفحات تکتونیکی زمین باعث ایجاد شکاف یا گسل می شود. در وب سایت ناسا در این مورد می خوانیم: «هنگامی که صفحات تکتونیکی حرکت می کنند، در گسل ها نیز حرکاتی رخ می دهد. و در ادامه توضیح داده می شود که حرکات ناگهانی در پوسته زمین منجر به زلزله می شود.

دیدگاهتان را بنویسید