چرا بی آب در «بلهزار» و «مادوان» بویراحمد/ آقای استاندار دنبال!


ساعت: 13:10
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843604

کم آبی در مرکز کهگیلویه و بویراحمد;

کمبود آب آشامیدنی مکرر در مناطق بلهزار و مادوان باعث سردرگمی ساکنان این مناطق شده است و فرماندار را مجبور به ورود امروز کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استان کهگیلویه و بویراحمد واقع در دامنه رشته کوه های زاگرس و با بارندگی مناسب علاوه بر آب و هوای مساعد و مناطق چهارفصل، بیش از 10 درصد از منابع آب کشور


کم آبی و نه بیشتر

در استانی که حدود یک درصد مساحت و جمعیت کشور را در اختیار دارد و بیش از 10 درصد منابع آبی کشور را تامین می کند، کمبود و مشکلات مربوط به آب آشامیدنی برای مردم سخت کوش و وفادار بی رحم است.

همه ساله با فرارسیدن فصل بهار و شروع گرما چالش کم آبی در این استان روح مردم را عذاب می دهد و هزاران خانواده در این استان به ویژه در مرکز استان با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند. چون بشار و مهریان و گنجه آه با زمزمه ای دلنشین از سرزمین چهارفصل خداحافظی می کند و زمین های کشاورزی و منابع آبی استان های همجوار را آبیاری می کند.

اما کارشناسان بر این باورند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییر اقلیم در آینده، زمین را با چالش کم آبی مواجه کرده و گستره آن موجب خشکسالی و تنش آبی در اراضی آبی خواهد شد.


b9ed8d16 73a2 471c 8c8d 5c15dfd8938f خبر خاکستری

میانگین بارندگی سالانه 536 میلی متر در کهگیلویه و بویراحمد (با مناطق سردسیر و گرمسیری) همراه با آب برف در قله های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، سوارس و حجال باعث ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی شده است. در زاگرس مرکزی و جنوبی شده است.

این در حالی است که 18 چشمه دائمی و آبی با خروجی سالانه 495 میلیون مترمکعب آب می‌جوشند و صدها نهر و رودخانه را به وجود می‌آورند و این رودخانه‌ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می‌پیوندند و چهار رودخانه پر آب بشار، مارون، را ایجاد می‌کنند. زهره و هیرباد.


تنش آبی یا عدم مدیریت آب!

اما در کنار این مزیت ها باید به کمبود آب در حاشیه شهر یاسوج، غنی ترین شهر آبی جنوب نیز نگاه کرد. بیش از 80000 نفر در حومه این شهر زیبا زندگی می کنند. آنها با زیرساخت ها دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین با گرم شدن هوا مشکلات آنها به دلیل کمبود آب دو برابر می شود.


5ade3101 7568 4e58 ac37 abde3f56fe36 خبر خاکستری

روستاهای مهریان، بلهزار و مادوان در 5 کیلومتری شهریاسودج قرار دارند و هم اکنون با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستند که مشکل کم آبی فشار را دوچندان می کند و روزهای سختی را در تابستان گرم سپری می کنند.

مسئولان بارها وعده های زیادی برای بهبود وضعیت به مردم این دیار داده اند اما این وعده ها عملی نشده و هیچ کدام محقق نشده است و به دلیل نیازهای جدید روز به روز بر مشکلات آنها افزوده می شود.


آبی که تعلق ندارد

یکی از مشکلات این روزها روستاهای بلهزار، مهریان، مادوان مزدک، بحران آب و کمبود آب در این روستاها است که باعث مشکلات و نارضایتی های فراوان مردم شده است و به دنبال آب روستاهای همجوار می رویم.

اگرچه برخی از مسئولان درگیری های محلی و عدم انتقال آب از تنگه کبوتر به این مناطق را نقطه کم آبی در این منطقه می دانند، اما باید توجه داشت که تامین آب برای همه این مناطق مطلق است و نمی تواند مانع از این انتقال آب شود. به دلایل عجیب و غریب. چه می گویند برخی از مردم محلی ناراضی.


eefc280f f7b1 4c19 83a8 fe4acc3f7ce4 خبر خاکستری

امروزه سر و صدای کم آبی در اکثر مناطق شهر مادوان که زیرساخت های آن با شهر همخوانی ندارد و بیشتر شبیه روستا است، باعث بی آبی و کمبود آب آشامیدنی در این مناطق در بیشتر ساعات شبانه روز شده است. که برای سلامتی مضر است. محیط زیست این مناطق بود.


لزوم رسیدگی دادستان به موضوع بی آبی در حاشیه شهر یاسوج

به عنوان شاهد، منطقه مهریان، بلهزار و مادوان هم اکنون در تنگه رودخانه گالاب دارای آب هستند و به دلیل پایان عمر کشاورزی در دو منطقه بلهزار و مادوان، آب آنها باید به عنوان آب آشامیدنی داده شود که نیاز به مسئولان از جمله دادگاه دارد. کارکنان، به عنوان دادستان در این موضوع شرکت کنند.

حل مشکل تنش آبی و تامین تنها 6 ساعت آب شرب این مناطق که از پرجمعیت ترین مناطق حاشیه نشین مرکز استان هستند، عزم جدی می طلبد و این موضوع باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید