چرا علی دایی مشکل محسوب می شود؟

ماجرای پست اخیر علی دایی به واکنش او پس از کسب عنوان قهرمانی تیم های ملی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی ایران برمی گردد. وی با انتشار تصویری از این دو تیم و حمایت تلویحی از آنها که پس از کسب عنوان قهرمانی روی سکو خوشحال نبودند، نوشت: از شما تشکر می کنم و به قهرمانان ملی کشورم تبریک می گویم. در این روزهای سختی که همه ما غمگینیم، کمی دلگرم شده ام، مهم ترین چیزی که مرا دلگرم می کند، محبت بی منت شما هموطنانم است. موضوعی که علی دایی به آن اشاره کرد مربوط به اتفاقات اخیر ایران است. ابتدا در ماجرای مهسا امینی و سپس در ماجرای دانشجوی اردبیلی یعنی اسرا پناهی واکنشی در فضای مجازی داشت که حساسیت رسانه های اصولگرای نزدیک به دولت را برانگیخت. با این حال به نظر می رسد موضوعی که علی دایی به آن اشاره کرد، شایعه دستگیری او باشد. شایعه ای که روزنامه آلمانی “اشپیگل” چند روز پیش از باشگاه بایرن مونیخ، تیم سابق علی دایی نقل کرد، موجی از نگرانی ها را به همراه داشت. همین خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف دنیا داشت و سایر رسانه های معتبر ورزشی نیز به نقل از اشپیگل همین خبر را منتشر کردند. در خبری که رسانه های آلمانی منتشر کردند به نگرانی و اظهارات باشگاه بایرن مونیخ درباره سه بازیکن سابق ایرانی اش اشاره شد. با در نظر گرفتن اتفاقات اخیر در ایران، بایرن بیانیه ای نوشت و اعلام کرد که نگران وضعیت سه بازیکن سابق ایران، علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان است. در همین بیانیه به شایعه دستگیری علی دایی نیز اشاره شده است. سکوت علی دایی در عرض 48 ساعت پس از انتشار این خبر این گمانه زنی را در رسانه های اروپایی افزایش داد اما در نهایت پست جدید علی دایی نشان می دهد که شایعه بازداشت مجدد وی بر اساس واقعیت نیست. این دومین بار است که علی دایی در هفته های اخیر بازداشت می شود. قبل و در مراسم چهلمین درگذشت مهسا امینی خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه علی دایی برای برگزاری مراسم مهسا امینی به سقز رفته بود اما در هتل بازداشت و سپس به مکان دیگری منتقل شد. سوالی که با واکنش مسئولان مربوطه شهرستانی و استانی همراه شد و گفتند علی دایی در منزل خود در تهران حضور داشته و اصلا به سقز سفر نکرده است. اشاره علی دایی به تاریخ معاصر و ایجاد دغدغه برای مردم ایران نیز به این بخش بازمی گردد.

با این حال، همه چیز نمی تواند در حد شایعه باقی بماند. عدم مدیریت صحیح در برخورد با علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، سرآغاز پیدایش شایعات جنجالی است که حالا ابعاد جهانی پیدا کرده است. ماجرای این خبر از مداوای علی دایی در فرودگاه امام خمینی آغاز شد. دایی را که از استانبول به تهران بازگشته بود به اتاقی در فرودگاه امام بردند و از فعالیت اینستاگرامی‌اش سوال کردند. پس از آن گذرنامه وی ضبط و به این چهره معروف سندی داده شد که باید برای پیگیری و رسیدگی به اتهاماتش به دادگاه انقلاب مراجعه کند. این خبر ابتدا به صورت تایید نشده در یکی دو سایت خبری منتشر شد اما مصاحبه کوتاه علی دایی با یکی از خبرگزاری های خارجی نشان داد که چنین اتفاقی رخ داده است. دایی در این گفت و گو از نحوه برخورد با وی در فرودگاه امام ابراز ناراحتی کرد. کمی بعد مسئولان وزارت کشور اعلام کردند که پاسپورت علی دایی به او بازگردانده شده و گفته شد که بهتر است مراقب چنین ارقامی بود. هنوز تب این ماجرا فروکش نکرده بود که ماجرای اسرا پناهی دانش آموز اردبیلی از راه رسید. در شرایطی که رسانه ها و چهره های دولتی مرگ این دانش آموز را خودکشی یا مرگ بر اثر عارضه قلبی توصیف کردند، علی دایی در استوری اینستاگرامی به دلایل فوق خبر فوت وی را تکذیب کرد. همین مورد کافی بود تا هجمه های رسانه های اصولگرا به دایی افزایش یابد و حتی علی دایی در محتوای خود به طور غیرمستقیم تهدید شود. در نهایت قوه قضائیه از علی دایی خواست در صورت وجود مدرکی در این زمینه افشاگری کند تا با آن برخورد شود. دای که از هجمه رسانه ای به او ناراحت شده بود و متهم به پخش رسانه ای از آن سوی آبی ها شده بود، مطلب دیگری در مورد طرح نکردن سوال بدون آگاهی منتشر کرد.

در هر صورت با خاموش شدن این ماجرا، کم کم ماجرای حمله به دایی محو شد تا اینکه باشگاه بایرن مونیخ در بیانیه ای نسبت به وضعیت علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان ابراز نگرانی کرد. دایی پس از قهرمانی تیم های ملی کشتی و فوتبال ساحلی از فرصت استفاده کرد و ضمن تبریک به آنها به طور غیرمستقیم خبر دستگیری خود را تکذیب کرد. از عشق بی قید و شرط مردم به او می نویسد و آن را مایه دلگرمی می داند. حالا اگرچه پیام علی دایی روشن است، اما هنوز نمی توان از اصل ماجرا خارج شد. به راستی اگر علی دایی در فرودگاه امام خمینی (ره) معالجه نمی شد و پاسپورتش در اقدامی نه چندان عمدی ضبط نمی شد، آیا علی دایی همچنان دغدغه مسئولان و مردم می شد؟

دیدگاهتان را بنویسید