چرا ماکارونی، نان خوب، بیسکویت بیش از 100 درصد گران شده است؟

چرا ماکارونی، نان خوب، بیسکویت بیش از 100 درصد گران شده است؟

در چنین شرایطی وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه جدید به مردم برای افزایش قیمت آرد خبر داد که بیش از افزایش هزینه ها خواهد بود. از سوی دیگر جواد ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت نان در نانوایی ها تغییری نکرده است، گفت: نان و صنعت اصناف آزاد شده و برای جبران در روزهای آینده دولت این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد. با یارانه «که بیشتر از هزینه این گران خواهد بود.

ساداتی نژاد با اشاره به افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی گفت: 70 درصد نفت جهان و 30 درصد غلات در اوکراین و روسیه تولید می شود. به دلیل جنگ در اوکراین قیمت جهانی مواد غذایی بین 34 تا 60 درصد افزایش یافته و منجر به جیره بندی شده است.ساخت کشورهای اروپایی.

با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران با توجه به قاچاق گسترده فرآورده های آرد تصمیم به رهاسازی آرد برای مصارف صنعتی برای حفظ ثبات امنیت غذایی در کشورمان گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی از کمبود جدی حدود 3 میلیون تن گندم در یکی از کشورهای همسایه خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق گندم از ایران آن را تامین کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه یک کیسه 50 کیلویی آرد در ایران 38 هزار تن قیمت دارد، گفت: از مرز تا 600 هزار تن قیمت دارد. پیشگیری فیزیکی از قاچاق وی امکان پذیر نیست.» و دولت قصد دارد مستقیماً به مردم یارانه بدهد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، عمده گرانی های اخیر را ناشی از حذف 4200 گوجه فرنگی دانست. بیانیه: اگرچه در خبرها می بینید که دولت اعلام کرده نمی خواهد ارز ترجیحی را به یکباره حذف کند، اما در عمل با افزایش قیمت گندم به بالای 11 هزار تن و افزایش قیمت آرد شروع کرده است. برای کارخانه های ماکارونی، بیسکویت و … همه نشان می دهد که لغو ارز ترجیحی برای کالاهایی مانند گندم آغاز شده است.

وی افزود: به تعبیری از ابتدای سال شاهد افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات بوده ایم، بنابراین این مجوزها توسط دولت صادر می شود. در این راستا برخی از کارشناسان اقتصادی از آزادسازی قیمت ها و حذف 4200 تنی حمایت می کنند، آزادسازی قیمت ها وضعیت اقتصادی را بهبود نمی بخشد.

افکا گفت: در حالی که وضعیت برجام به هیچ وجه مشخص نیست و احتمال شکست مذاکرات بسیار بیشتر از از سرگیری توافق هسته ای است، دولت قیمت ها را در همه زمینه ها افزایش داده و در همه بازارها قیمت ها را بالا برده است. در چنین شرایطی که تحریم ها فشار مضاعفی بر مردم وارد می کند، این افزایش قیمت و تورم در بازار کالا روز به روز وضعیت معیشتی مردم را بدتر می کند.

این استاد دانشگاه افزود: اینکه دولت می گوید با اصلاح نظام یارانه ها و پرداخت مستقیم به مردم هزینه ها را جبران می کند، اصلا عملی نیست چرا که تجربه طرح هدفمندی یارانه ها در سال 88 و پرداخت هزینه ها یارانه 45 هزار تومانی بیش از 13 سال نشان از شکست این سیاست داشته و معلوم نیست دولت سیزدهم بر چه اساسی می خواهد این تلاش نافرجام را تکرار کند.

وی ادامه داد: افزایش بیش از 100 درصدی قیمت برخی کالاها تنها در یک ماه گذشته نشان می دهد که حتی یارانه 100 یا 200 هزار تنی برای هر ایرانی جبران کننده این افزایش قیمت نیست، در چنین شرایطی اگر برجام انجام نشود. احیا، با تورم بسیار بیشتری مواجه خواهیم شد، بنابراین تنها امید این است که با احیای برجام و لغو تحریم ها و همچنین هجوم منابع ارزی کشور، تورم اندکی کاهش یابد تا بازارهای مختلف آرام شوند. در غیر این صورت ممکن است وضعیت خوب نباشد.

وی گفت: در دهه‌های اخیر با وجود درآمدهای نفتی، ناکارآمدی‌های دولت‌های مختلف تا حدودی پنهان و کاستی‌ها تا حدودی پنهان بوده است، اما از سال 1997 که ترامپ کنار رفت و تحریم‌ها سخت‌تر شد، درآمدهای نفتی افزایش یافت. افت زیادی داشت و این ناکارآمدی دولت را در عرصه اقتصادی آشکار کرد. در چنین شرایطی افزایش قیمت ها در 4 سال گذشته حکایت از سیستم معیوب حاکمیت اقتصادی در کشور دارد اما هیچ تلاشی صورت نمی گیرد. برای اصلاح این وضعیت ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید