چرا معیارهای افزایش حقوق بازنشستگان در دولت ریاست جمهوری تغییر کرده است؟ سطل حذف شد یا به نفع اکثریت

چرا معیارهای افزایش حقوق بازنشستگان در دولت ریاست جمهوری تغییر کرده است؟  سطل حذف شد یا به نفع اکثریت

به گفته وزارت کار، تمرکز بر 10 درصد صحیح نیست، زیرا سکه دیگر تعیین کننده حداقل درآمد مستمری بگیران (پنج میلیون و 580 هزار تن) است، یعنی در عمل بیش از 10 درصد افزایش …

به این مقاله به عنوان موضع نویسنده یا عصر ایران نگاه نکنید. بلکه صرفاً به ابهامات و سؤالات همراه با پاسخ های رسمی یا غیررسمی بر اساس اطلاعات یا اظهارات کارشناسانی می پردازد که گاه مایل به ذکر نام نیستند.

موضع نویسنده البته روشن است. مشکلات و کاستی های اقتصادی باید در چارچوب سیاست های کلان و جذب سرمایه های خارجی با احیای برجام برطرف یا کاهش یابد، زیرا امروز اقتصاد بیش از هر زمان دیگری دستخوش سیاست شده و بر قیمت ارز و تاثیرات عوامل مختلف نرخ ارز تاثیر منفی می گذارد. نیازی به توضیح نیست

ماجرا از این قرار است که دولت سید ابراهیم رییسی طبق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران را در سال جاری 57 درصد افزایش داده است و از آنجایی که در سال های گذشته این میزان شامل بازنشستگان و بازنشستگان می شد، این انتظار یا امید است. .حداقل دستمزد مستمری بگیران تامین اجتماعی به همین میزان افزایش می یابد، اما هیات وزیران به دو دسته (کارگران و مستمری بگیران) تقسیم و تنها افزایش 10 درصدی مستمری را تصویب کرد، البته با افزایش حداقلی. حقوق.

منتقدان می گویند حکم دولت با شعار عدالت سازگاری ندارد، به ویژه زمانی که تورم رسمی ۴۲ درصد و حداقل دستمزد ۸ میلیون تا ۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تن تعیین شده است.

چرا معیارهای افزایش حقوق بازنشستگان در دولت ریاست جمهوری تغییر کرده است؟ سطل حذف شد یا به نفع اکثریت

این در حالی است که وزارت کار تنها تمرکز بر 10 درصد را درست نمی داند، زیرا روی دیگر سکه تعیین حداقل درآمد بازنشستگان (پنج میلیون و 580 هزار تن) حقوق خانواده و حقوق اولاد (600) است. هزار تن) تا 30 درصد افزایش می یابد.

به این ترتیب در پاسخ به انتقادات مبنی بر تبعیض گفته می شود که در عمل بخش قابل توجهی از بازنشستگان افزایش بیش از 10 درصدی در نظر گرفته می شود، به طوری که همانطور که مشخص شد حداقل درآمد آنها به 5 میلیون و 580 هزار تن می رسد.

در عین حال این سوال مطرح می شود که آیا شورای عالی کار افزایش 57 درصدی را تصویب نکرده و برای کارگران اعمال نشده است و آیا در دولت های گذشته همین مصوبه شورای عالی کار ملاک افزایش حقوق بازنشستگان قرار نگرفته است. و بازنشستگان حالا بعد از این همه سال این بار این دو را از هم جدا می کنند و آیا نوبت بازنشستگان است که «سطل را بگیرند»؟

اما دولت نمی پذیرد که کار غیرقانونی بر عهده گرفته یا انجام داده است (کار نیروهای مسلح را تایید نکرده است). همانطور که یک کارشناس وزارت کار در مورد عصر ایران گفت:

«مرجع تعیین حداقل دستمزد یا افزایش سالانه کارگران با مرجع مستمری بگیران متفاوت است و اگر در سال های گذشته ملاک بازنشستگان با افزایش دستمزد یکی بود، به این معنا نیست که هر دو یکسان هستند، زیرا طبق طبق ماده 41 قانون کار 10 نفر (4 نماینده دولت، 3 نماینده کارفرمایان و 3 نماینده کارگران) حداقل حقوق ماهانه کارگران را تعیین می‌کنند، در حالی که مرجع تصمیم‌گیری برای مستمری بگیران مطابق هنر 96 و 111 قانون تامین اجتماعی هیأت وزیران. پیشنهاد تامین اجتماعی است و باید به تصویب هیأت وزیران برسد و در قانون فقط یک شرط وجود دارد و آن اینکه کمتر از حداقل دستمزد نباشد.

با این اوصاف تعداد زیادی از بازنشستگان 5 میلیون و 580 هزار تن دریافت می کنند که برای بخش قابل توجهی از آنها در واقع بالای 10 درصد است و البته انتظار گروه دیگری که در اکثریت نیستند و 38 تا 57 درصد انتظار دارند. افزایش برآورده نشده است و منبع اعتراض است. کسانی هم هستند که می گویند «مگر در محل کار حق بیمه خود را نداده ایم» و مهمتر اینکه چرا باید تامین اجتماعی دولتی باشد تا هیئت دولت تصمیم بگیرد؟ وقتی این سازمان و صندوق با پول کارگران و کارفرمایان اداره می شود، دولت در این میان چه می کند؟

بخش دوم این گزارش به این موضوعات و موارد دیگر می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید