چرا وام اربعین بازپرداخت نشد؟/ بازماندگان تا دو هفته آینده وام اربعین خود را دریافت خواهند کرد


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904930

بیش از یک ماه از پایان مراسم اربعین می گذرد اما پرداخت وام وعده داده شده همچنان در هاله ای از ابهام است و مردم نمی دانند این موضوع را از کجا باید پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در شهریور ماه سال جاری و پیش از آغاز راهپیمایی اربعین رسما اعلام کرد که به منظور پرداخت تسهیلات ویژه برای حضور زمینی زائران اربعین پس از هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، حج و زیارت. سازمان، ستاد اربعین، پلیس گذرنامه و بانک ها، زائران سرپرست خانوار پس از درخواست تسهیلات در سامانه سماح، در صورت خروج از مرزهای زمینی، بدون نیاز به صورت خودکار، مبلغ این تسهیلات به حساب یارانه آنها واریز می شود. به بانک ها مراجعه کرده و در اقساط یک ساله از کمک هزینه آنها کسر می شود.

مبلغ این تسهیلات برای هر سرپرست خانوار سه میلیون تومان، یک نفر تحت پوشش چهار میلیون تومان و برای همراهان دو نفره و بیشتر پنج میلیون تومان اعلام شد.

بیشتر بخوانید:
وام قرض الحسنه اربعین به 304 هزار نفر پرداخت شد


700 هزار نفر واجد شرایط دریافت وام اعلام شده اند



این در حالی است که از بین سه میلیون و 300 هزار نفری که برای پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند، حدود 700 هزار نفر واجد شرایط برای وام اعلام شد و داده های آنها برای تشکیل پرونده در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت.

اپراتور سازمان 64511 حج و زیارت پس از تماس با خبرنگار راه دانا دلیل عدم پرداخت این وام را اعلام کرد. و سازمان حج و زیارت به تعهدات قانونی خود در این زمینه عمل کرده و مابقی عملیات اجرایی مربوط به وزارت کشور و معاونت امور بانکی وزارت اقتصاد است.

روابط عمومی وزارت امور داخله به شماره 84861 با خبرنگار ما تماس گرفت. پیش پرداخت وام اربعین در پاسخ از وی خواسته شد که موضوع را از طریق سازمان ارجاع یارانه پیگیری کند و معاون تسهیلات آن سازمان در نهایت اعلام کرد که باید این نوع وام ها را که به صورت یارانه پرداخت می شود از طریق وزارت کار، شرکت تعاونی پیگیری کنیم. عملیات و مسائل اجتماعی

پس از تماس با سامانه ارتباطی این وزارتخانه متوجه شدیم که زیرمجموعه های خاصی از این نوع اعتبار از طریق این سامانه قابل پیگیری است. اما دقیقا در همین زمینه بود که شماره 39902416 معاونت امور بانکی وزارت اقتصاد دریافت شد که پاسخی داده نشد.


بازماندگان تا دو هفته آینده وام خود را از اربعین دریافت خواهند کرد



پس از تماس با یکی از مقامات مسئول در سازمان حج و زیارت به این نتیجه رسیدیم که وزارت اقتصاد در حال بررسی وضعیت مشمولان دریافت تسهیلات اربعین از طریق سازمان ارجاع یارانه و نیروی انتظامی است تا متقاضی تایید کند. سرپرست خانوار بوده و از مرز خارج شده است یا خیر و در صورت مثبت بودن استعلام بدون مراجعه به بانک، وجوه به حساب ثبت شده توسط متقاضی در سامانه سماح واریز می شود.

وی افزود: مدیران حج و زیارت استان ها نیز پیگیر این درخواست مردم از سازمان حج و زیارت هستند و مردم نیز تماس های زیادی با سازمان حج و زیارت دارند در حالی که این مسئولیت و تکلیف اکنون بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی است. در واقع سازمان حج و زیارت در زمان ثبت نام اربعین تسهیلات سامانه سماح را ارائه کرد و در آخرین رهگیری این سازمان مشخص شد بقیه افرادی که جزو 304 هزار نفر نبودند تا 27 مهرماه این تسهیلات را دریافت کردند. 1401! این مبلغ تا دو هفته آینده به حساب آنها واریز خواهد شد.

به گزارش را دانا؛ دیروز، وزارت اقتصاد و دارایی از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات برای زائران اربعین گزارش شده: بانک های ملی، صادرات ایران، ملت، سپه، تجارت، مسکن، کشاورزی، پست بانک ایران، رفاه کارگران، توسعه تعاونی ها، قرض الحسنه مهر ایران، قرض الحسنه رسالت، آینده، صنعت و معدن. ، توسعه صادرات، اقتصاد نوین، سینا، سامان و موسسه اعتباری سازمان ملل متحد برای پرداخت تسهیلات اقدام کرده اند. اما علیرغم پیگیری ها، بانک های پاسارگاد، پارسیان، سرمایه، دی، کاراهان، شهر، صندوق کارآفرینی امید و قرض الحسنه امداد و ولایت هنوز این تسهیلات را پرداخت نکرده اند.

این در حالی است که گزارش های مردمی حاکی از آن است که تعدادی از افرادی که در لیست همین بانک ها هستند هنوز تسهیلات خود را دریافت نکرده اند و مدت زیادی از بازگشت آنها به کشور می گذرد. وام گرفته شده از اربعین خبری نیست و امیدواریم با اقدامات بعدی مسئولان این شبهات برطرف شود و مدیران عامل به وعده های خود عمل کنند و این وعده ها نمونه لباس گرم شاه در یک روز سرد زمستانی برای شاه نباشد. نگهبانان.

دیدگاهتان را بنویسید