چرا وضعیت قرمز بازار سهام یک روز جدید

چرا وضعیت بورس قرمز

روز جدید هاکانی افزود: زمانی که بازار به روند مناسبی رسید و صعودی شد، با سرکوب قیمت با بسته شدن و توقف نمادهای مثبت، آبشاری سهام اشخاص حقوقی و همچنین معاملات الگوریتمی، روند صعودی متوقف می شود. و کاهش شدید سرمایه اجتماعی در بورس که منجر به خروج سرمایه از بورس و جذب بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال شد.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که اخیرا گریبان بورس را گرفته، خروج پول است، به طوری که پول های کلان و هوشمند از بازار سرمایه خارج شده و تماشاگر بودن را ترجیح داده اند، به عبارتی برخی از فعالان سرمایه در این مدت با توجه به شرایط موجود. در بازار، آنها احساس کردند که اگر در بازار باشند، ضرر خواهند کرد، بنابراین از تجارت خارج شدند.

با توجه به اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها سود خود را علاوه بر رصد و رصد بورس‌ها از راه دور شاهد بوده‌اند، در شرایطی که قیمت‌ها برای مدت کوتاهی به شدت کاهش می‌یابد، شاهد فشار بر فروش سهام در بازار بوده‌ایم. با قیمت‌های پایین‌تر، بنابراین منتظر می‌مانند تا سهام و نمادها را از بازار سهام با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند، زیرا پیشنهاد می‌کنند خرید در طبقات پایین‌تر نیز امکان‌پذیر است.

بر این اساس، وقتی سرمایه گذاران می بینند که می توانند با قیمت های پایین تری خرید کنند، این امر بازار را مجبور می کند تا به ارتفاعات جدیدی برسد، جایی که همه منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند، روند بازار تغییر می کند و بازار از ثبات خارج می شود و به همین ترتیب وضعیت تعادل به وجود می آید. که بازار در هفته های اخیر تجربه کرده است، در حالی که اگر در زمان منفی بودن بازار پولی در بازار وجود داشت، در کف بازار خریدار می شد و به نوعی معامله گران سهام معتقدند ارزش سهام منفی بوده است، اما در اخیراً چند روزی بود که چنین چیزی در بازار وجود نداشت.

وضعیت سهام قرمز؛ خروج سرمایه از بورس برای خرید ملک در ترکیه!
عباسعلی حکانی، کارشناس بازار سهام در گفت و گو با فرارو با بیان اینکه وضعیت اسفناک امروز بورس دلایل زیادی دارد، گفت: همانطور که می توان گفت با فرار سرمایه مواجه هستیم که باعث شده بازار ظرفیت لازم برای رشد را نداشته باشد.

هاکانی گفت: در فاز دوم بورس جوی با ابهام و کدورت جدی ایجاد شد که منجر به انحراف وضعیت معاملات از حالت عادی نیز شد. در این راستا متاسفانه عملکرد مسئولان بورس و سایر مسئولان دخیل این عدم شفافیت و ابهام ایجاد و باعث می شود بورس دیگر قدرت و قدرت گذشته را نداشته باشد و حجم معاملات بسیار پایین باشد. در چنین شرایطی می توان گفت فضای بی اعتمادی گسترده ای در بازار حاکم است.

وی افزود: حادثه روز شنبه با صورت های مالی یکی از بانک های بزرگ بورسی باعث ایجاد فضای مبهم در معاملات آن روز شد به طوری که نماد این بانک به دلیل عدم شفافیت به مدت 15 روز متوقف شد. صنعت بانکداری یکی است. «این یکی از غیرشفاف ترین صنایع بورسی است، اگرچه در طول سال ها نقدینگی زیادی ایجاد کرده است که منجر به افزایش تورم شده است که امروز در کالاهای عمده مردم مشاهده می کنید.

این فعال بورسی افزود: در حال حاضر شرکت های ثبت شده با روند سود بسیار خوبی روبرو هستند اما این سود را از زیرمجموعه های خود مخفی نگه می دارند و آن را افشا نمی کنند. به عبارت دیگر دولت، شرکت‌های دولتی و شبه دولتی به سود شرکت‌ها در آنجا طمع دارند و می‌خواهند آن را از سهامداران بگیرند، این گزارش‌های غیرشفاف و مبهم فضای بدبینی شدیدی را ایجاد کرده است. در بازار سهام

حقانی نسب ادامه داد: در حالی که به عنوان مثال یک بانک با سود بسیار بالایی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تن مواجه است، اما با گزارش نتایج منتشر شده در 6 ماهه اول سال، عملاً هزینه ها و سودهای زیادی را از طریق خود انجام داده است. شرکت های زیرمجموعه خود را مخفی کرد در حالی که این منابع حق سهامداران بانک است اما می بینیم که توسط شرکت ها با ترفندهای مختلف پنهان شده و فاش نمی شود.

وی اذعان داشت: در این راستا متولیان و ناظران بورس نیز چشم بر این تخلفات می بندند و برخوردی نمی کنند. از طرفی یک شرکت سهامی که سود اصلی آن بر اساس محاسبات شش ماهه 700 تن به ازای هر سهم است، اما در گزارش شرکت میزان سود آن 50 تن است، این انحراف زیاد در گزارش سود چیزی نیست که ممکن باشد. باشد که چشمانش را ببندد

وی افزود: این گونه اقدامات شرکت های بورسی و عدم مداخله مدیران بازار در این زمینه باعث بی اعتمادی گسترده به بورس و ارکان آن شده و هر روز شاهدیم که این بی اعتمادی و بلاتکلیفی عمیق تر می شود، از سوی دیگر همه وعده ها می شود. و وعده می دهد که در زمینه حمایت از بازار سرمایه هیچ کدام محقق نشد تا اینکه با گذشت دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید، بورس با افت شدید روبرو شد و بسیاری از نمادها افت شدیدی کردند.

این کارشناس بورس گفت: یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات اعلام کرد که بورس را به مدت سه روز ساماندهی می کند، اکنون این مرد به عنوان رئیس بنیاد شهید منصوب شده است اما در این مدت چیزی در مورد بورس نگفته است. در حالی که این سازمان دولتی ظرفیت لازم برای ساماندهی دو یا سه شرکت زیرمجموعه خود در بازار را ندارد تا این شرکت ها دائماً با ضرر و زیان مواجه شوند، معلوم نیست بر اساس چه منطق و توانایی آقایان بهبود وضعیت آنها به مدت سه روز کشته شدند تا اینکه مهارت های مدیریتی لازم برای گرد هم آوردن دو شرکت خانواده شهدای بورس را پیدا کردند که باعث اعتراض بسیاری از این بستگان شد.

هاکانی عملکرد بسیار ضعیف فعالان بازار را از دیگر دلایل روند نزولی بورس دانست و گفت: در حال حاضر معنای بازاریابی بازار سرمایه ایران نامناسب است، بنابراین فقط بازاریابان از معاملات الگوریتمی برای سرکوب قیمت سهام استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند روند صعودی به سمت پایین‌تر از بازار سهام در بازار سرمایه در حال افزایش باشد. نماد را نمی دهند و وقتی به مدیران شرکت هم گفته می شود که اگر فکر می کنید قیمت سهام شرکت تحت مدیریت شما ارزشمند است، قیمت سهام باید حول ارزش ذاتی نماد در نوسان باشد، تفاوت زیادی بین آنها وجود نخواهد داشت. قیمت فعلی و قیمت ذاتی

وی گفت: آنها مدعی هستند که بر اساس قوانین و مقررات بورس و همچنین صحبت هایی که متولیان بازار سرمایه انجام داده اند، اجازه رشد داده نمی شود و همچنین از معاملات الگوریتمی برای سرکوب قیمت استفاده می کنند که این امر باعث بزرگی شد. آسیب به بازار یکی دیگر از باورهای غلطی که کارکنان جدید سازمان بورس نیز باید روشن کنند ترسی است که بدنه میانی بازار سرمایه به ویژه نهادهای نظارتی بورس دارند و این همان تکرار اتفاقات سال 99 است. و رشد سال گذشته

هاکانی افزود: هر زمان که بازار در مسیر درستی قرار می گیرد و روند صعودی را طی می کند، با سرکوب قیمت ها با بسته شدن و توقف نمادهای مثبت، آبشاری سهام توسط اشخاص حقوقی و معاملات الگوریتمی، این شیوه کار متوقف می شود. کاهش شدید سرمایه اجتماعی در بازار سهام که منجر به خروج سرمایه از بورس و جذب آن به بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال شد.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر نه تنها شاهد خروج سرمایه از بورس، بلکه خروج سرمایه از تمامی بازارهای رسمی کشور هستیم، بنابراین این نقدینگی به سمت بازارهای غیررسمی، بازارهای جهانی مانند ارز دیجیتال و فراتر از آن رفته است. وی گفت: بسیار نگران کننده است که اگر مسئولان بتوانند جلوی این موج فرار سرمایه از کشور را بگیرند، نمی خواهند فضایی برای جذب سرمایه خارجی فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید