وضعیت قرمز در بازار مسکن/ چرا ساخت و ساز سقوط کرد؟

وضعیت قرمز در بازار مسکن/ چرا ساخت و ساز سقوط کرد؟

روز جدید یک کارشناس اقتصادی معتقد است: سیاست ها و قوانین متناقض و سردرگمی در تصمیم گیری ها ثبات ایجاد نمی کند و در این شرایط تمایل به سرمایه گذاری در حوزه مسکن منفی می شود.

مریم فهری: کاهش وحشتناک تولید مسکن در بهار امسال موجی از نگرانی را در بازار مسکن به وجود آورده است که قیمت ها به چه سمتی خواهد رفت. همانطور که در آخرین گزارش مرکز آمار ایران برای بهار امسال مشاهده می شود، در مجموع 90 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.

بر اساس این گزارش، بهار امسال تعداد 90 هزار و 290 واحد مسکونی در پروانه های صادره برای ساخت و ساز ساختمان توسط شهرداری های کشور پیش بینی می شود که نسبت به فصل قبل 21.8 درصد و نسبت به فصل مشابه 12.7 درصد کاهش داشته است. سال گذشته.. به عبارتی در بهار امسال حدود 90 هزار واحد مسکونی در کشور دریافت شد که این تعداد در تابستان سال گذشته 93 هزار، در پاییز 83 هزار و در زمستان 115 هزار واحد مسکونی است.

کارشناسان معتقدند سیاست اتخاذ شده از سوی دولت بر عرضه و تولید مسکن تاثیر منفی داشته است. این در شرایطی است که دولت قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده است.

غلامرضا سلامی مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی و اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خبرآنلاین به تحلیل بازار مسکن در نیمه دوم سال پرداخت و گفت: تحلیل آن سخت است زیرا عوامل بسیاری مانند سایر بازارها در بازار مسکن موثر هستند. مسائل بین المللی، وضعیت بازار ارز، مسائل داخلی کشور، همه دست به دست هم می دهند و تاثیرات متفاوتی بر بازار مسکن می گذارند.

وی افزود: اما در مجموع سیاست هایی که دولت تاکنون در پیش گرفته، بر عرضه و تولید اثر منفی داشته است. هنگامی که عرضه کاهش می یابد، این منجر به افزایش قیمت ها در میان مدت و حتی کوتاه مدت می شود. به خصوص اگر تورم بسیار بالا باشد. بنابراین پیش بینی من این است که در شرایط فعلی بازار مسکن به روند صعودی خود ادامه دهد.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست هایی که بر عرضه مسکن تاثیر منفی داشته است، گفت: شاهد محدودیت و فشار بر توسعه گران و سرمایه گذاران، مالیات های بالا و جریمه ها و جریمه های متعدد در حوزه مسکن هستیم. از یک طرف می گویند مسکن جای سرمایه گذاری نیست و از طرف دیگر بورس مسکن می کنند. من نمی دانم چگونه این سیاست های متناقض را تعریف کنم.

سلامی افزود: صندوق املاکی که راه اندازی شد برای سرمایه گذاری مردم در ملک بسیار خوب است. اما از سوی دیگر کسانی که سرمایه گذاری می کنند می گویند سفته باز هستند و قیمت ملک را بالا می برند. سرمایه گذاری در ملک ضروری و یک تقاضای مهم در بازار مسکن است. وقتی این بخش را تنبیه و فشار می دهید، تمایل به سرمایه گذاری به طور طبیعی کاهش می یابد و بازده تولیدی کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در سال جدید تعداد پروانه های ساختمانی کاهش چشمگیری داشته و این امر بر حوزه عرضه تاثیر منفی گذاشته است، گفت: این وضعیت قطعا قیمت مسکن را افزایش می دهد. مگر اینکه اتفاقات منفی دیگری رخ دهد که مردم تمایلی به سرمایه گذاری در بخش مسکن نداشته باشند و بخواهند پول خود را به دلار و طلا تبدیل کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جذابیت بازار به چند عامل مربوط می شود، افزود: در صورت ادامه نابسامانی ها مردم پول خود را به بازارهایی می برند که نقدینگی بالایی دارند مانند دلار و طلا. اما اگر ثبات باشد وارد مسکن می شوند و سرمایه گذاری بلندمدت می کنند. ضمن اینکه اگر ثبات خیلی خوبی داشته باشیم، مردم به سمت تولید می روند. ما همیشه در ثباتی که منجر به تورم بالا و در نتیجه افزایش قیمت ملک می شود مردد بوده ایم.

وعده ها فراتر از آرزو هستند

سلامی با اشاره به وعده دولت برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی خاطرنشان کرد: به طور کلی وعده های داده شده در همه زمینه ها بررسی نشده است. یعنی بسیاری از وعده هایی که تاکنون داده شده محقق نشده است زیرا این وعده ها آرزویی است و فقط می خواهند این خانه ها ساخته شود. همه می خواهند این همه خانه بسازند، تولید را افزایش دهند و تورم را کاهش دهند، اما آنچه این آرزوها را محقق می کند، فکر و کار متخصصان است که متأسفانه نداریم.

وی تصریح کرد: سیاست ها و قوانین متناقض و سردرگمی در تصمیم گیری ها ثبات ایجاد نمی کند. در این شرایط تمایل به سرمایه گذاری در بخش تولید منفی می شود.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح شرایط بازار مسکن در نیمه دوم سال پرداخت و گفت: موضوعاتی مانند برجام و مسائل داخلی بسیار مهم است. اگر دولت بتواند بر مشکلات فائق آید، مطمئنا بازارها آرام خواهند شد. اما اگر نوسانات ادامه یابد، درجاتی از ترس مردم از سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش می یابد و تقاضا کاهش می یابد. البته تقاضای واقعی وجود دارد و آن بخشی از تقاضا قیمت ملک را بالا می برد، زیرا عرضه ای در مقابل آن نداشتیم.

سلامی خاطرنشان کرد: با این حال معتقدم قیمت مسکن در آینده افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید