پاسخ منفی استان به ساخت کلبه در پروژه ملی مسکن قم / ادامه پروژه در قالب ساخت مسکن


ساعت: 15:56
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1920017

گزارش روند اجرای طرح ملی مسکن در استان قم؛

پس از دو ماه وقفه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم به دلیل انتخاب روش ویلا یا آپارتمان سازی، بنا به تصمیم استان، این پروژه به صورت آپارتمانی ادامه خواهد داشت و ویلا روش از تدارکات حذف شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، از چند سال پیش، با توقف ساخت و ساز به دلایل مختلف، قیمت مسکن و اجاره بها با سرعت بالایی چند برابر شد و شاید امید بسیاری از مردم برای داشتن خانه را به کلی از بین برد. اما در دولت جدید با تعهد جدی دولت در این امر، دوباره امیدها بیدار شد و ساخت مسکن در کشور آغاز شد. در استان قم بحث مسکن ملی مطرح شد و فعالیت های اولیه آغاز شد.

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در قم
بر اساس آمار و مستندات موجود، قم یکی از استان های پیشرو در انتخاب کاندیداها است، بنابراین افراد واجد شرایط به سرعت شناسایی شدند و همزمان ساخت بیش از 42 هزار واحد مسکونی آغاز شد که هر یک از این پروژه ها دارای یک سطح پیشرفت فیزیکی . .
همزمان با زمینه سازی برای ساخت 42 هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن، پروژه 560 هکتاری جاده پردیسان – ورجان با ظرفیت بین 32 تا 35 واحد به عنوان یکی از پروژه های بزرگ اراضی مهم این طرح در حال حفاری و تامین اعتبار و نظارت و نظارت مستمر است و روند تهیه آن را هدایت می کند.
از سوی دیگر پروژه 27 هکتاری میدان علم پردیسان با ظرفیت 1700 واحد در دو فاز با 26 واحد و 43 واحد در حال ساخت است که اقدامات عمرانی آن به موازات سایر پروژه ها انجام می شود.
ادامه عملیات عمرانی و ساخت و ساز مسکونی در پروژه 22 هکتاری بعد از میدان شهید مکیان بلوار ابوطالب با ظرفیت 1740 واحد در 90 بلوک و پروژه 17 هکتاری بعد از میدان شهدا فردو در منطقه 10 پردیسان با ظرفیت 1340 واحد. واحد در 60 بلوک.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم در هاله ای از بلاتکلیفی است
این زمانی بود که بعد از گذشت مدتی از شروع پروژه های مسکن به یکباره بحث ساخت کلبه در روستاها مطرح شد. مشکلی که کل سازه را به کناری زد و حتی آن را بست.
از این رو معاون مسکن و ساختمان و معاون نهضت ملی مسکن در سفر به قم موضوع ساخت ویلاهای نهضت ملی مسکن در قم را پیگیری کردند و حتی قول اجرای آن در جامعه را دادند. ساکنان پردیسان که منجر به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم در هاله ای از بلاتکلیفی شد و روند این پروژه برای تعیین تکلیف و بررسی های بیشتر برای انتخاب روش ساخت و ساز به سبک ویلایی یا آپارتمانی در حال بررسی است. ، که بیش از دو ماه به طول انجامید.

b69eddd5 4639 439f 803e 0d82942d4817 خبر خاکستری

ویلا یا آپارتمان در قم؟
مشکلات و مضرات آپارتمان نشینی به همراه برخی از مزیت های آن و همچنین ویژگی های خانه های تک طبقه و حیاط ها به همراه نگرانی از منطق فنی و امکان سنجی اجرای آن، این روزها محل بحث و گفتگو است. در بین بسیاری از مردم و همچنین کارشناسان و تصمیم گیران داخلی تصمیم گیری شود که تصمیم نهایی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مشخص شود.
موافقان توسعه عمودی شهر و مخالفان یک طبقه بندی با تاکید بر ناسازگاری و ناسازگاری برخی طرح ها برای یک طبقه بندی در قالب طرح های انبوه مسکن در سایر شهرهای استان قم معتقدند اولاً کشور با مسکن مواجه نیست. کمبود اما مشکل مسکن به دلیل مهاجرت زیاد مردم است که از مناطق محروم به شهرهای بزرگ آمده و به گونه ای است که برخی از خانه های شهرهای کوچک خالی است و علاوه بر آن این واقعیت را نیز برجسته می کند. در حال حاضر بخش بزرگی از بافت شهری کوم که از قضا بافت تاریخی است به صورت تک طبقه و خانه های تک طبقه با حیاط است و بهتر است برای حفظ و مرمت آنها انرژی و منابع محدود صرف شود. و نگهداری و جلوگیری از تخریب و ساخت آپارتمان در این مکان ها.
حامیان توسعه مسکن همچنین نسبت به سوداگری زمین در صورت اجرای طرح تک طبقه هشدار می دهند و معتقدند که به دلیل محدودیت های زیرساختی، فقدان قوه منطقی و اجرایی وجود دارد و ساخت تدریجی خانه های یک طبقه را مقدمه ای می دانند. بی توجهی به مقررات ملی ساختمان و استحکام ساختمانی ناایمن می گویند ممکن است چند سال دیگر بافت فرسوده ای را به شهر قم تحمیل کند.
از سوی دیگر حامیان پروژه ویلایی (خانه یک طبقه با حیاط) سازگاری آن با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را از مزیت های انکارناپذیر آن ذکر می کنند و سرعت در انجام وظایف و تحویل به متقاضی را کاهش می دهد. هزینه های ساخت و ساز و زیرساخت ها، امکان ارتقاء (معماری مشارکتی)، تسهیل امکان تامین زمین و افزایش سطح رضایت اجتماعی از مولفه های مهم توسعه افقی ذکر شده است.

چالش های ساخت کلبه در جنبش ملی مسکن در کوم

بنابراین بررسی ها نشان می دهد که در روش ویلاسازی، زمینی که باید در محدوده شهر قم وجود داشته باشد; برای این مبلغ در طرح نهضت ملی مسکن متقاضی وجود ندارد و در صورت ساخت خانه هایی مانند آپارتمان های 5 طبقه برای 32 هزار نفر زمین تامین می شود و 40 هزار متقاضی دیگر بدون زمین می مانند و از سوی دیگر. در صورت اجرای افقی طرح حرکت ملی در قم با این تعداد متقاضی، نزدیک به 4 هزار هکتار زمین برای الحاق این مساحت به محدوده شهر نیاز است. تایید نهادهای بالادستی مانند شورای عالی شهرسازی و معماری ایران الزامی است که یک پروسه طولانی مدت است.
علاوه بر این، برخی از دستگاه های خدمات رسان مانند وزارت نیرو نیز نگران تامین آب این پروژه بودند و هزینه آماده سازی زیرساخت ها در روش ساخت ویلا نیز بسیار بالا بود، بنابراین به نظر می رسید در شرایط فعلی در اقتصاد کشور، دولت منابع لازم را برای پوشش این هزینه ها فراهم خواهد کرد
در این مدت بارها موضوع ساخت ویلا یا آپارتمان در جلسات مختلف در وزارت راه و شهرسازی و استان قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از آغاز به کار مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی. ، در روزهای اول فعالیت او بنا به درخواست استان قم جلسه ای با حضور استاندار، معاونین استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و نمایندگان قم تشکیل شد تا این پروژه از بن بست خارج شود و تصمیم نهایی گرفته شود. وی با بیان اینکه در نهایت وزارت راه و شهرسازی تکلیف اجرای طرح ملی ترافیک را حل خواهد کرد، مسکن مهر را به استانداری واگذار کرد.
استاندار قم در دیدار با کلیه نهادهای مسئول و مسئولین استان از آنان خواست تا پیشنهادات و نظرات خود را در خصوص اجرای هر یک از طرح ها ارائه دهند و پس از دریافت نظرات کارشناسی از سوی نهادهای مسئول، استان به این نتیجه رسید که در طرح نهضت ملی، ساخت و ساز مسکونی باید همانند ساخت و سازهای مسکونی به صورت بلوک با هر شمع 5 سقف در مساحت 560 هکتار انجام شود و ساخت ویلا در شهر قم عملاً منتفی شد. ، و این روش ساخت و ساز فقط در شهرها و مناطق بست من دنبال می شود.

84af56b9 4878 4801 9488 e992beb3c48a خبر خاکستری

طرح ساخت آپارتمان و ویلا در استان قم تصویب شد
بنابراین گزارش، ابراهیم معتمدی معاون استاندار قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پیشگامی قم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: مقدمات الحاق 560 هکتار از مساحت قم در قم فراهم شده است. زمین پردیسان مصوب ساخت مسکن شامل تهیه نقشه های اجرایی و مذاکره و انعقاد تفاهم نامه با پیمانکاران از GPU.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به بحث ساخت مسکن کلبه ای در سطوح مختلف کارشناسان و رسانه ها گفت: در این راستا جلسات متعددی در دولت و سایر نهادها برگزار شد و در نهایت این هفته با وزیر جدید راه و شهرسازی و معاونین وی دیداری داشتیم که در مجلس نمایندگان و فرماندار کوم داشتیم.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوعاتی از جمله مسائل کاربری اراضی، مطالعات طرح جامع توسعه شهری، مسائل فنی و زیربنایی و خدمات عمومی، مهاجرت حاشیه ای و هزینه و نگهداری، مقرر شد بررسی های نهایی ظرفیت استانی در این موارد انجام شود. در استان تصمیم گرفت.
معتمدی با توجه به برگزاری جلسه ای با حضور استاندار، نمایندگان مجلس، رئیس کل دادگستری، رئیس شورای اسلامی شهر قم، شهردار قم، مدیران عامل آب، گاز و برق و مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران استانی در راستای اجرای مصوبه جلسه با وزیر راه و شهرسازی گفتند: در این جلسه پس از ارائه گزارش ها و نظرات کارشناسی و فنی نهادهای مذکور، مقرر شد بنیاد مسکن، راه، شهرسازی و منابع طبیعی اراضی ملی در محدوده جاده قدیم اصفهان، شمال سه شهر قم، جاده قدیم کاشان و برخی مناطق دیگر شناسایی و آماده سازی برای اجرای طرح برنامه ریزی برای متقاضیان ساخت مسکن کلبه ای و با توجه به اینکه بالغ بر 30000 متقاضی نهضت ملی مسکن وجوه اولیه خود را واریز کرده اند، ساخت و ساز قبلی این روند در زمینی به مساحت 560 هکتار باید با قوت ادامه یابد.

موافقت مجمع نمایندگان استان درباره نحوه آپارتمان سازی در طرح نهضت ملی مسکن قم

همچنین در این خصوص صادقی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفت وگویی اظهار داشت: اقدامات زیربنایی مطابق با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان قم به مدت دو ماه متوقف شد که پس از برگزاری تصمیم گیری شد. جلسات مختلف در وزارت راه و شهرسازی برای تصمیم گیری در مورد نحوه ساخت استان انجام شد.
وی ادامه داد: پس از دریافت نظرات کارشناسی از نهادهای مختلف، مقرر شد طبق همان طرح اولیه، احداث 5 سقف در مساحت 560 هکتار پیش برود.

به هر حال باید گفت مسکن از ابتدای پیدایش تا کنون یکی از حیاتی ترین نیازهای بشر بوده و طبق قانون تامین آن بر عهده دولت است. مالیات بر خانه های خالی، تبدیل مسکن از مصرف. به سرمایه، که منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم و مالکیت خانه برای اقشار ضعیف جامعه شد. به یک رویا تبدیل شده است یکی از اتفاقات مهم در ارزان شدن مسکن در کشور شروع ساخت و ساز است. در این زمینه دولت فعلی کمک جدی کرده است و امیدواریم با سرعت بیشتری در این زمینه تلاش کنیم تا مردمی که امیدی به مسکن ندارند با امید به داشتن سقف در آینده به زندگی خود ادامه دهند.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید