شکایت وزیر راه بهانه ای است بدتر از گناه/ آشفته بازار کنونی; حذف موسسات کمکی و بخش خصوصی در ساخت و ساز مسکن


ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۱۱
کد خبر: 1894192

فاطمی آکدا در واکنش به اظهارات رستم قاسمی با دانا این موضوع را مطرح کرد.

یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به آشفتگی بازار در وزارت راه و شهرسازی که مانع ورود نهادهای حمایتی و بخش خصوصی به روند ساخت مسکن می شود، گفت: شکایت وزیر راه بهانه است. بدتر از گناه و این سوال پیش می آید که چرا پروژه های نیمه تمام دولت های گذشته که نیازی به زمین نداشتند تکمیل نمی شود؟

محمود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در پاسخ به گلایه های مکرر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم واگذاری زمین از سوی برخی دستگاه های دولتی، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز بحث مسکن بیشترین فشار را به مردم وارد می کند و وضعیت را بسیار دشوار کرد، به ویژه برای طبقات کم برخوردار.


دلیل اصلی مشکلات مسکن، کم کاری دولت قبل و کم کاری وزارت راه و شهرسازی است.



وی بیان کرد: عامل اصلی این معضل کم کاری وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل و انفعال وزارت راه و شهرسازی و بی توجهی به اجرای برنامه های مسکن در دولت سیزدهم است که آغاز شد. با طرح و شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی کار می کند.

بیشتر بخوانید:
تامین مصالح نهضت مسکن ملی با تشکیل زنجیره تامین بین دو وزارتخانه

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه می گویند ارگان های دولتی زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نمی دهند به نظر من عذر بدتر از گناه است چرا که طبق قانون این زمین ها در اختیار وزارت راه و راه است و عمران و شهرسازی و به جرات می توان گفت که تمامی این دستگاه ها زمین های دولتی نیز نیازمند مسکن هستند و وزارت راه و شهرسازی طبق قانون باید بتواند با این نهادها برای تملک زمین و اجرای طرح تولید مسکن تعامل داشته باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قرار نیست زمین های طرح نهضت ملی مسکن تنها از طریق زمین های دولتی تامین شود، بلکه در این طرح امکانات دیگری برای تامین مسکن از جمله بافت های فرسوده و ظرفیت خود مردم وجود دارد. ، انبوه سازان و شهرداری ها با توجه به زمین در اختیار. دیده شد و اصل بر تامین مسکن و کاهش نیاز انباشته در کشور بود.


بازار آشفته موجود؛ حذف موسسات کمکی و بخش خصوصی در ساخت و ساز مسکن



این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: نهادهای حمایتی از جمله بنیاد 15 خرداد، بنیاد مصطفان، بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد علوی و بسیاری از نهادهای حمایتی دیگر که قانوناً موظف به کمک هستند. فقرا آنها برای پوشش گروه های هدف خود آسیب پذیر هستند ساخت و ساز مسکن دارم میام داخل

وی تاکید کرد: اگر واقعاً دولت و وزارتخانه ذیربط در رأس، عزم خود را با جدیت بیشتری اعمال می کردند، همه چیز برای تولید مسکن مهیا بود و قطعا بخش مسکن تنها بخشی بود که بازارهای پایین دستی را فعال می کرد و اشتغال پایدار را ایجاد می کرد. فعالیت و توان اقتصادی جامعه را افزایش می دهد.

وی گفت: امروز در وزارت راه و شهرسازی این سردرگمی وجود دارد که با توجه به توان موجود در استان ها آن توان کافی است. ساخت و ساز مسکن در اختیار آنها قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا بر اجرای برنامه ها نظارت داشته باشند زیرا با تجربه ای که کشورمان در ساخت مسکن دارد به راحتی می توانیم با رفع نواقص این تجربه خوب کار بزرگی در کشور انجام دهیم.

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی قوی و ارتش انبوه سازان در دستگاه اجرایی کشور گفت: به دلیل اینکه سیاست مشخصی از سوی وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد و دعوت نامه ای از این گروه از سازندگان صورت نگرفته است. آشفته بازار موجود مانع از حضور این گروه سازندگان می شود و جامعه مهندسی کشور در اجرای طرح ملی ترافیک مسکونی مشارکت می کند.

فاطمی عقدا تاکید کرد: دولت موظف به اجرای این قانون است و البته برای به حرکت درآوردن این چرخ با اجرای سیاست های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی، دولت می تواند پای فعالان بازار املاک در حوزه مسکن را باز کند. لیزینگ حرفه ای اما هیچ گام عملی در استفاده از این ابزارهای کنترل سود وجود ندارد، آپارتمان ها دیده نشد و از طرفی اقدامات انجام شده رسانه ای نشد و حداقل کارهای انجام شده به این صورت توضیح داده نشد. باید چنین می شد و پروژه های تکمیل شده در سکوت گزارش نمی شدند.


چرا پروژه های نیمه تمام دولت های قبلی که نیاز به زمین نداشتند تکمیل شد؟



وی خاطرنشان کرد: حدود 600 هزار واحد مسکونی در دوره آقای اسلامی با نام طرح ملی مسکن آغاز شد که به همراه بقیه واحدهای مسکن مهر که نیمه کاره مانده بودند، نزدیک به 700 تا 800 هزار واحد می شود که می تواند بار سنگینی کند. کاهش فشار مسکن که این پروژه ها هنوز تکمیل نشده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی پرونده های اجرایی سنگین ملی در وزارت راه و شهرسازی مفتوح است، گفت: آن پروژه هایی که نیاز به زمین ندارند و از قبل شروع شده اند، چرا این پروژه های معوقه تکمیل و تحویل نمی شود؟

بالاخره فرمود: نکته مهم دیگر کیفیت ساخت مسکن و گذر به مهندسی مواد و استفاده از مواد اولیه جدید و مسکن نباید تنها با حداقل قیمت ها ساخته شود، بلکه باید به سرعت بخشیدن به این روند توجه شود. ساخت و ساز در نهایت می تواند اقتصاد را پویا و قوی کند.

من گزارش میدم راه عاقلانه; روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن را برای خانه دار شدن مردم ارزان می کنیم، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری مسئولیت ما را در حوزه مسکن افزایش داده است و باید شکاف عرضه و تقاضای مسکن کاهش یابد. کاهش یافت تا مردم بتوانند خانه های ارزان تری بخرند.

وی افزود: در صورتی که دستگاه ها به تعهدات خود عمل نکنند، اداره ثبت اسناد و املاک پس از شناسایی اراضی نمایندگی ها، بدون استعلام از دستگاه ها، اسناد زمین را به وزارت راه و فواید عمومی صادر می کند.

وزیر راه و فواید عمومی تاکید کرد: به زودی خبرهای خوبی در میدان خواهیم داشت ساخت و ساز مسکن به دست مردم می رسد و وزارت راه و شهرسازی آمار پیشرفت کار در مراکز استان ها، شهرها و روستاها را در اختیار مردم قرار می دهد.



دیدگاهتان را بنویسید