چرا پرونده واردات غیرقانونی ماژول های دندانی بررسی نمی شود؟/چه کسی پشت این ماجراست؟!


ساعت: 08:30
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917397

ماژول های دندانپزشکی جزء گروه محصولات 1 بوده و واردات آنها ممنوع است اما از سال 1395 با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مسئول مربوطه سازمان غذا و دارو مجوز واردات و معافیت بیش از 4000 واحد دندانپزشکی از چین صادر شد!

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ تولید ماژول های دندانپزشکی از سال 69 شروع به کار کرد و 6 تولید کننده این محصول در کشور مشغول به کار شدند که محصولات آنها از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز کشور است. سوال با بررسی جالب می شود دستورات مدیریت بر اساس حمایت از تولید داخلی شاهد واردات بیش از 4 هزار واحد دندانپزشکی با قیمت 4 تا 5 میلیون دلار بودیم که ضربه بزرگی به تولیدکنندگان وارد کرد.

متأسفانه سالها می گذرد مافیای مواد مخدر و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت نفوذ کرده اند و مسئولان نه تنها فرصت برخورد با آنها را ندارند، بلکه گاها با آنها برخورد می کنند، لذا در مورد واردات غیرقانونی ماژول های دندانی فرد نامبرده در سال 1395، درخواست واردات ماژول های دندانی تحت عنوان واحد دندانپزشکی کودکان در اختیار اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مسئول مربوطه قرار گرفته است سازمان غذا و دارو ایشان هم عمداً یا سهواً به این خواسته رضایت داده و آشکارا در این زمینه اشتباه و تخلفی وجود دارد.

جالب است بدانید که انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی و موسسه مرات از حدود 6 ماه پیش متوجه این مشکل شدند. مکاتبات متعددی با مراجع ذیربط داشته اند، اما قابل توجه است که با همه پیگیری های انجام شده، بقیه یونیت های دندانپزشکی خارجی نیز باطل شده است..

وزارت بهداشت مجوز پاکسازی بلوک های باقی مانده را صادر کرد!

علیرضا چیذری کارشناس تجهیزات پزشکی گفت: مدیرکل فعلی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اخیرا برکنار شد. تحویل ماژول های دندانپزشکی اعتراض کرده است، اما به هر حال این محموله ها تشکیل شده است. این دستگاه ها به تدریج و بسیار مویرگی وارد کشور شده اند و افراد عالی رتبه وزارت بهداشت همچنین هنگام وارد کردن بخشی از این دستگاهایننقش داشته اند.

به گفته کارشناس تجهیزات پزشکی؛ وقتی سیاستگذار، مجری، خریدار و استفاده کننده یکی باشند، تضاد منافع و موازی کاری ایجاد می شود و بسیار جالب است بدانید که واردکننده تعدادی از واحدهای وارداتی را به وزارت بهداشت اهدا کرده است..

وی افزود: نشست با نمایندگان سازندگان و مدیر کل تجهیزات پزشکی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حدود یک ماه پیش بود و تاکنون اداره کل «تجهیزات پزشکی» وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پاسخی نداده است..

چیساری تصریح کرد: تخلف مشهود و مشهود است، طبق اعلام سازمان غذا و دارو تصمیم گیرنده در این حوزه قبلا از سازمان خارج شده است..

محمدرضا ضیایی،عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به دریافت مجوز وزارت بهداشت از ستاد برای اقدامات ویژه برای خرید تعدادی از این واحدهای وارداتی، گفت: به دانشگاه های دولتی گفت: وزارت بهداشت با خرید کالای خارجی منجر به از بین رفتن سهم تولیدکننده داخلی می شود. در نهایت می توانند شرکت واردکننده را جریمه کنند و با استفاده از جریمه از تولیدکنندگان داخلی خرید کنند و به دانشگاه ها هدیه دهند..

وی با عنوان این مقاله در خصوص موضوع قاچاق کالا ادامه داد: بر اساس بند قوانین گمرکی و بند ز قانون مبارزه با کالاهای قاچاقاگر وصف کالا با ماهیت آن مغایرت داشته باشد، کالای قاچاق محسوب می شود. بنابراین واحدهای وارداتی پس از سال 1395 کالای قاچاق محسوب می شوند. چون چه چیزی شبیه کد IRC صادرات با کالاهایی که وارد می شود متفاوت است.

ضیایی خواستار رسیدگی به موضوع توسط کارشناسان رسمی دادگستری شد و افزود: این واحدها موجود و قابل بررسی است تا مشخص شود که آیا قاچاق منظورشون اینه یا نه؟.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مدیرکل تجهیزات پزشکی اجازه مجوز داده و آیا امکان ابطال مجوز وجود دارد، گفت: زمانی که این موضوع را مطرح کردیم، مدیرکل تجهیزات پزشکی گفت که چاره ای ندارم چون مجوز واردات صادر شده است

به گزارش دانا؛ حال این سوال مطرح می شود که وقتی کالاهای با کیفیتی در کشور تولید می شود که بتواند نیاز داخلی را تامین کند، چرا مافیا باید ارگان ها را تامین کند؟! به نظر می رسد وزیر بهداشت و درمان چ سازمان غذا و داروباید نسبت به وجود باشد مافیای تجهیزات پزشکی موضع بگیرید! وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تامین تجهیزات پزشکی و کالاهای ضروری کشور باید پاسخگوی هرج و مرج باشند. بازار تجهیزات پزشکی بودن


بیشتر بخوانید:

تاریخچه واردات ماژول های دندانی چیست؟



دیدگاهتان را بنویسید