تاریخچه واردات ماژول های دندانی چیست؟


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1911327

ماژول های دندانپزشکی جزء گروه محصولات 1 بوده و واردات آنها ممنوع است اما از سال 1395 با تایید اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مسئول مربوطه سازمان غذا و دارو مجوز واردات صادر شده است. و عرضه 1800 ماژول دندان از چین!

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ تولید ماژول های دندانپزشکی از سال 1348 شروع به کار کرد و 6 تولید کننده این محصول در کشور مشغول به فعالیت هستند که محصولات آنها از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز کشور است و در حال حاضر می تواند بیش از نیاز کشور تولید کند.

این شبهه وجود دارد که برخی مجوزها برای واردات تجهیزات پزشکی به کشور مانند لوازم دندانپزشکی با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صادر شده است در حالی که قرار نیست کشور این محصول و موارد مشابه را وارد کند. در داخل کشور تولید می شوند در واقع باید گفت صدور پروانه واردات و رهایی از مسئولیت 1800 واحد دندانپزشکی این صنعت پیشرو در ایران را نابود می کند.

ماژول های دندانی جزو گروه T1 هستند و طبق شنیده ها واردات آن ممنوع است 3-4 میلیون یورو این در حالی است که 1800 یونیت دندانپزشکی برای واردات هزینه شد تحریم ها و مشکلات مقرون به صرفه تولید کنندگان ماژول های دندانی به 20 کشور جهان صادرات داشته اند.

واردات غیرقانونی 1800 ماژول دندانپزشکی از چیناعتراض کتبی به وزارت بهداشت و شورای ملی

مجید روحی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: واردات 1800 یونیت دندانپزشکی از چین. غیر مجاز و بخش تجهیزات پزشکی عمومی وزارت بهداشت او باید مسئول صدور این مجوز غیرقانونی باشد. در واقع کل نیاز کشور به یونیت دندان 2000 تا 2500 یونیت است. زمانی که تمام نیاز به وارد كردن عرضه، تولید کننده داخلی از بین خواهد رفت.

به گفته روحی؛ بر خلاف ادعا همه این بخش ها بخش های دندانپزشکی بزرگسالان هستند که مدارک آن موجود است اما متأسفانه تحت عنوان بخش های دندانپزشکی کودکان وارد کشور شده اند. کارشناس اداره کل فناوری پزشکی نیز این موضوع را تایید کرد. همچنین امکان طراحی و ساخت یونیت دندانپزشکی کودکان در داخل کشور وجود دارد.

وی گفت: زمانی که متوجه این مشکل شدیم تعدادی از این واحدها وارد کشور شده بودند که انجمن سازندگان تجهیزات بلافاصله اعتراض کتبی خود را به اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان غذا و دارو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال کرد. کمیسیون اصل 90کمیته بهداشت و حسابرسی را از سراسر کشور اعلام کردیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی وی بیان کرد: شینده ها می گوید پس از این اعتراض بقیه بخش های دندانپزشکی ترخیص شد. خواسته ما این است که کارشناسان و مسئولانی که این مجوز را داده اند پاسخگوی این تصمیم غیرقانونی باشند. اما متاسفانه نفوذ برخی افراد در وزارت بهداشت دلیل ترخیص این کالاهاست.

خطای MOH به پایان رسید هنگام وارد کردن ماژول های دندانی/وارد کردن ماژول های دندانی

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره واردات ماژول های دندانپزشکی گفت: بررسی ها نشان می دهد فردی برای واردات ماژول دندانپزشکی تحت عنوان ماژول دندانپزشکی کودکان به اداره کل مراجعه کرده است. تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از سال 1395. فرد ذی ربط در سازمان غذا و دارو نیز عمدا یا سهو با این درخواست موافقت کرده و مشخصاً در این زمینه اشتباه و تخلف وجود دارد.

رئیس کمیته تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، واردات این محصول در کشور را ممنوع دانست و گفت: متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئول و کارشناس وزارت بهداشت، یک تعداد قابل توجهی از این محصول به نام یونیت دندانپزشکی وارد کشور شده است. در این مدت حدود 3700 دستگاه دندانپزشکی از چین وارد کشور شد. اکنون حدود 200 واحد دیگر از این درخواست در گمرک مانده و ترخیص نشده است، بنابراین مقرر شد واردات آنها متوقف شود و از این پس واردات ماژول های دندانی به کشور به هر نامی ممنوع است.

میرمحمدی در ادامه این مطلب را بیان کرد ماژول های دندانپزشکی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان استفاده می شود، گفت: قطعا در این زمینه اشتباهی رخ داده است و در صورت نیاز شکایت می شود. شرکت های تولید کننده داخلی در زمینه ساخت ماژول های دندانی از قابلیت های قابل قبولی برخوردار بوده و حتی امکان صادرات این محصول نیز وجود دارد. مقرر شد هیات امنای وزارت بهداشت از واحدهای داخلی برای مراکز وزارت بهداشت نیز ارز خریداری کند و دیگر اجازه واردات ماژول دندانپزشکی به کشور را ندهد.

حال این سوال مطرح می شود که وقتی کالاهای با کیفیتی در کشور تولید می شود که بتواند نیاز داخلی را تامین کند، چرا مافیا باید ارگان ها را تامین کند؟! به نظر می رسد وزیر بهداشت و درمان چ سازمان غذا و داروباید نسبت به وجود باشد مافیای تجهیزات پزشکی موضع بگیرید! وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی تامین تجهیزات پزشکی و کالاهای ضروری کشور باید پاسخگوی هرج و مرج باشند. بازار تجهیزات پزشکی بودن

دیدگاهتان را بنویسید