چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آغاز به کار کرد


ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806133

مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جمعه 15 بهمن ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که دیروز 15 بهمن ماه برگزار شد، به این جشنواره گفت: 10 رشته در جشنواره فجر وجود دارد. هنرهای تجسمی فجر هر کدام با داوران و منتخبان خود. از این رو جشنواره هنرهای تجسمی هم از نظر حضور اساتید و هم از نظر حضور شرکت کنندگان یکی از پرمخاطب ترین جشنواره های کشور است.

وی درباره اهمیت هنرهای تجسمی گفت: ما به هنرهای تجسمی در سینما، تئاتر و موسیقی نیاز داریم، بنابراین این جشنواره برای مجموعه هنری کشور بسیار مهم است و ورزش دو و میدانی و ژیمناستیک برای سایر رشته هاست.

سالاری با اشاره به تفاوت های این دوره از جشنواره با سال های گذشته افزود: افزایش 40 درصدی تعداد آثار و شرکت کنندگان یکی از تفاوت های این دوره از جشنواره با دوره های قبل است. امسال نیز جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در 30 استان کشور برگزار می کنیم و این اتفاق جدیدی است که در سال های گذشته رخ نداده است. همچنین بخش‌های جانبی جشنواره از جمله «آینه در آیینه»، «ایثار و ایثار» و نمایش آثار استادان جمع‌آوری‌شده از گنجینه‌ها و به نمایش گذاشته شدن در معرض دید عموم، از نکات برجسته این دهه فجر است. جشنواره هنرهای تجسمی.

محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: جشنواره در این 14 دوره فراز و نشیب های خود را داشت و این طبیعی است زیرا همیشه نمی توان از هنرمندان انتظار داشت که در طول سال آثار فاخر خلق کنند. و به همین دلیل ممکن است در برخی از فصول جشنواره کیفیت آثار کمتر شود.


1642f751 1c04 41b4 b021 cc54605aa850 خبر خاکستری

نیرومند ادامه داد: اهمیت این جشنواره در انعکاس اخبار آن در رسانه های مختلف است تا این رویداد به یک جریان ملی تبدیل شود. به این ترتیب جوانان درگیر تاریخ می شوند و خانواده ها به نمایشگاه می آیند و به هنر تشویق می شوند. حداقل سالی یک بار باید تنور هنرهای تجسمی را گرم کنیم و شاید مهمترین وظیفه این جشنواره برجسته سازی هنرهای تجسمی کشور باشد. این دیده شدن برای هنر بسیار ضروری است، زیرا با دیدن هنر اهمیت آن مشخص می شود.

نیرومند با بیان اینکه این دوره از جشنواره در تغییر دولت بسیار تعیین کننده بود، افزود: کار را بسیار سخت کرد، اما به نظر من با وجود همه تغییرات، دوستان جشنواره های مختلف واقعا تلاش کردند تا از شر اتفاقاتی که معمولا می افتد خلاص شوند. “به آنها امکان می دهد رویدادهای ارزشمندی برگزار کنند.

وی با اشاره به حال و هوای جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: برای طراحی فضای جشنواره کارهای استثنایی انجام شده است. مردم باید بیایند و ببینند که چه ظرفیت خوبی دارد که بتواند فضاهای اداری خسته کننده را تغییر دهد. این نمایشگاه می تواند جنبه آموزشی برای ادارات و وزارتخانه های سراسر کشور باشد تا ببینند چگونه می توان فضا را با این مضامین ایرانی دگرگون کرد. الان فردی که در این فضا است خوشحال است و این خیلی مهم است. این نمایشگاه یک قالب است و سیستم اداری ما باید از این قالب استفاده کند و آن را تکثیر کند.

نیرومند افزود: امیدوارم هوشمندی شود که این آثار نه در نمایشگاه و موزه بلکه به زندگی مردم، ادارات و مشاغل ختم شود. برخلاف گذشته که هنر در زندگی ما بود و حتی سازهای ما خوشنویسی و نقاشی داشتند، امروز هنر به شکل موزه درآمده است، اما باید زمینه را فراهم کنیم تا هنر دوباره وارد زندگی مردم شود. از این گونه فعالیت ها در طراحی فضا گرفته تا کارهای تجسمی در قالب نقاشی، مجسمه و … باید در فضای زندگی مردم وجود داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد آنچه از فرهنگ و هنر می خواهیم در زندگی ما ایجاد می شود.


dd0beb6b 6036 4208 bca1 50c5bdbb4d9a خبر خاکستری

محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: به نظر من نمایشگاه بسیار خوب طراحی شده است و از آقای میرهاشمی و همه دست اندرکاران این جشنواره تشکر می کنم و امیدوارم این اتفاق بیفتد. روند ادامه خواهد یافت.»

شالویی در پایان خاطرنشان کرد: تغییراتی که در چینش آثار ایجاد شده و تقسیم بندی رشته ها وجود ندارد، لحظه مثبتی است و شاهد چیدمان خوبی هستیم. البته آثار متوسط ​​و حتی بد در نمایشگاه دیده می شود اما تعداد آثار خوب بسیار بیشتر است.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 30 بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان طالقانی میزبان هنردوستان است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید