چهره واقعی اروپا چیست؟ / آغوش باز برای پناهندگان اوکراینی یا له کردن آوارگان سوری!


ساعت: 13:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813660

آشکار شدن چهره دوگانه اروپا در مواجهه با موضوعی کاملاً یکسان که شامل حقوق بشر و بشر است، این سوال را در اذهان عمومی ایجاد می کند که آیا زمان رفع مرزبندی استانداردهای دوگانه غربی نرسیده است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آوارگی مردم اوکراین پس از تهاجم نظامی روسیه به این کشور، اگرچه به ظاهر خشونت آمیز و ناخوشایند به نظر می رسد، چهره واقعی دنیای غرب را که مدعی دفاع از حقوق بشر است، بار دیگر در پاسخ به بسیاری از لیبرال ها نشان داده است. حتی در کشورهای غربی.

گزارش یورونیوز به بررسی وضعیت پناهجویان نظامی اوکراینی در مرزهای اروپا و مقایسه آن با نگرش اروپا نسبت به پناهجویان از کشورهای دیگر پرداخته و چهره واقعی غرب را آشکار می کند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، تعداد پناهجویان اوکراینی به یک میلیون نفر رسیده است، در حالی که طبق آمار، بیش از 800 هزار نفر به غرب رفته اند که از این تعداد حدود 250 هزار نفر از مرز لهستان وارد اروپا شده و با وضعیت متفاوتی مواجه شده اند. عکس از اروپا

اروپایی‌ها آشکارا پناهندگانی را که از جنگ اوکراین فرار می‌کنند، در آغوش می‌گیرند، چه در رویه مرزبانان اروپای شرقی و چه در وعده‌های رهبران اروپای غربی مبنی بر گزارش‌هایی مبنی بر ضرب و شتم و حتی آزار جنسی پناهندگان در مرز کرواسی، بوسنی، یونان و ترکیه. مرزهای لهستان و رومانی در زمستان 2022 کمترین شباهتی به بنادر بسته ایتالیایی ماتئو سالوینی در برابر کشتی های پناهجویان مستأصل و سرگردان آفریقایی در دریای مدیترانه داشت و این بار داوطلبانی برای کمک به پناهجویان دستگیر و محاکمه نشده اند. و تشویق قاچاق انسان، پدیده‌ای که قبلاً حداقل در فرانسه، ایتالیا و یونان دیده‌ایم.

مرزهای باز لهستان برای پناهجویان اوکراینی همان مرزهایی است که در پایان تابستان و پاییز گذشته به روی مهاجران و پناهجویان از خاورمیانه در بلاروس بسته شد. صحنه های هولناک ساخت و ساز ارتش و پلیس لهستان در مرز بلاروس در مقابل پناهجویان از خاورمیانه در موارد حمله سگ های پلیس به پناهجویان درمانده و درمانده بسیار جدیدتر از آن است که از حافظه جمعی شهروندان اروپایی و غیراروپایی پاک شود!


پس چهره واقعی اروپا چیست؟

پترا لازلو، روزنامه‌نگار مجارستانی که در 8 سپتامبر 2015 به دلیل لگد زدن پسر پدرش در دستان سوریه در مرز مجارستان و صربستان توسط جهانیان به رسمیت شناخته شد، در سال 2018 توسط دادگاه عالی مجارستان از اتهام اقدام علیه صلح تبرئه شد تا تبدیل به دادگاه شود. چهره مغرور راست افراطی اروپا. چهره مهربان آنگلا مرکل و مردم در ایستگاه‌های وین، مونیخ و برلین در سال 2015 باشید و شهروندان اروپایی مسئولیت‌پذیری باشید که امروز حتی با ماشین حتی از هلند، بلژیک و فرانسه تا مرز اوکراینی لهستان و اوکراین سفر می‌کنند. با خود در اروپای غربی بیاورید؟

یک روزنامه نگار ایرانی مقیم هلند در بازدید از کمپ مرکزی ثبت نام پناهندگان این کشور در حساب توییتر خود گفت که متوجه تبعیض بین پناهجویان اوکراینی و پناهجویان در خاورمیانه شده است.

یورونیوز به نقل از یکی از نمایندگان حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) لهستان گفت که او نمی خواهد نامش فاش شود.


سلاح اروپا به روی پناهجویان اوکراینی باز است/ نمی خواهیم زنان روسری را در اروپا ببینیم!

او به یورونیوز گفت: «بله، ما پذیرای اوکراینی‌ها هستیم، زیرا آنها مانند ما هستند. آنها مثل ما لباس می پوشند، مثل ما زندگی می کنند و هویتشان با ما یکی است. ما نمی خواهیم در کشور خود زنان برقع یا حتی روسری را ببینیم. ما مسلمان نمی خواهیم. ما نمی خواهیم افرادی را اینجا ببینیم که همیشه با ما در جنگ بوده اند.

او گفت: «ما مردمی متمدن هستیم. اروپا یک تمدن مسیحی با نژادها و زبان های مختلف است. این طبیعی است که این نژادها و زبان ها با یکدیگر مهربان باشند، نه با دیگران.»

ما از او می‌پرسیم، اما حزب شما در واقع می‌خواهد اتحادیه اروپا را ترک کند و باورش سخت است که می‌خواهید در اتحادیه اروپا بمانید. چرا؟

او گفت: «ببینید، ما یک تمدن با اوکراینی ها هستیم. زبان ما یکی است. حتی بسیاری از اوکراینی ها مانند ما کاتولیک هستند. ما در اروپای غربی به عنوان شهروندان درجه دوم دیده می شویم. «شما می بینید که انگلیسی ها یا هلندی ها با کارگران ما چگونه رفتار می کنند.

سپس از او پرسیدیم، “پس تو از رفتاری که با تو در اروپای غربی می شود ناراضی هستی، پس چرا با دیگران همین کار را می کنی؟”

او پاسخ داد: به همین دلیل است که ما می خواهیم از اتحادیه اروپا خارج شویم. البته ما از ادامه عضویت در ناتو ایرادی نداریم، زیرا ناتو منبع امنیت ماست و رفتار آمریکایی ها با ما کاملا متفاوت است. اما در حوزه اقتصادی و سیاسی پس از آزادسازی اوکراین و بلاروس توسط روس ها باید به سمت اتحاد با آنها حرکت کرد و نوعی اتحادیه اروپای شرقی ایجاد کرد. اوکراین و بلاروس از لحاظ تاریخی بخشی از لهستان بوده اند. «اگر به نقشه های قرن 16 و 17 نگاه کنید، می بینید که روس ها اصلا آنجا نبودند و ما با عثمانی ها آنجا بودیم.


با تشکر از ایرانی ها برای رفتارشان!

یورونیوز می نویسد: سوال بعدی ما در مورد هویت بود: پس مشکل شما هویت اروپایی نیست. مسئله هویت کاتولیک اسلاو یا حتی لهستانی است. آیا مسئله هویت است؟ حق با من است؟ اگر چنین است، آیا ربطی به ارزش های اروپایی دارد؟

وی گفت: ما ارزش های خود را داریم. ما لهستانی هستیم با تجربه و سابقه خودم! داستانی که رنج های زیادی را در خود پنهان می کند. ما نیز ادعای نمایندگی ارزش های اروپایی را نداریم. آیا اصلاً چیزی به نام ارزش های اروپایی وجود دارد؟

اگر کنوانسیون اروپایی حقوق بشر یک ارزش اروپایی نباشد چه؟

وی گفت: حتی ترکیه آن را امضا کرده است.

تصویری از پناهجویان لهستانی در ایران در زمان جنگ جهانی دوم را به او نشان می دهیم و می گوییم ایرانی ها نه اسلاو بودند و نه کاتولیک، بلکه با روی باز از پناهجویان لهستانی استقبال کردند. آیا ایرانیان نیز باید بر اساس هویت خود عمل کنند؟ شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

او گفت: «ما لهستانی‌ها در طول تاریخ آسیب‌های زیادی دیده‌ایم. ما همچنین از رفتار ایرانی ها تشکر می کنیم. بس است.


فعال حقوق بشر: اتحادیه اروپا تبعیض علیه پناهجویان سوری افغان را محکوم می کند

با این حال، یورونیوز به نقل از درایور دایک، فعال حقوق بشر بریتانیایی و کارمند سابق دیده بان حقوق بشر که اکنون یک سازمان غیردولتی در بریتانیا به نام تحقق حقوق بشر است، نقل کرد. دایک گفت: «در روزهای اخیر شاهد صحنه های قابل توجهی از سخاوت و همبستگی بین المللی بوده ایم. اما ما همچنین شاهد یک نگرش نژادپرستانه نسبت به غیر اروپایی ها، از جمله در کشورهای آفریقایی و آسیایی، و همچنین افراد بی تابعیت بوده ایم.

وی با اشاره به واکنش گسترده دولت های اروپایی به رفتارها گفت: «بسیاری از ما در جامعه بین المللی حقوق بشر به دولت های اروپایی، چه در داخل و چه در خارج از اتحادیه اروپا، در واکنش به رفتار تبعیض آمیز آنها با پناهندگان افغان و سوری واکنش نشان داده ایم. پناهجویان غیر اروپایی محکوم کردیم ما همچنین رفتار این دولت ها در قبال پناهجویان در جنوب صحرای آفریقا را به شدت محکوم می کنیم و آن را غیرقابل قبول می دانیم. بسیاری از سازمان های غیردولتی برای کمک به مخالفت با چنین سیاست هایی تلاش کرده اند. متأسفانه چنین سیاست‌هایی ادامه یافته است.


در ذهنیت اروپایی، جان یک سفیدپوست بیشتر از دیگران ارزش دارد!

یولیا سوشنیکوا، مشاور مؤسسه مطالعات سیاسی روسیه و استاد دانشگاه ناتینگهام می گوید: «این یک استاندارد دوگانه برای اروپایی ها است. در ذهنیت اروپایی، ارزش زندگی یک سفیدپوست بیشتر از زندگی و رفاه دیگران است. قهوه ای، سیاه، زرد، مهم نیست؛ سفیدها سفید نیستند.

او گفت: «همه ما دیدیم که در مرز لهستان چه اتفاقی افتاد. لهستان تمایلی به پذیرش آفریقایی ها ندارد، حتی اگر آنها خانواده های اوکراینی یا مثلاً هندی هایی داشته باشند که در طول جنگ در اوکراین کار یا تحصیل کرده اند. این استاندارد دوگانه استانداردی نیست که از ابتدای درگیری اجرا شده باشد، بلکه به خودی خود یک معیار بدیهی است و ویژگی های سیستماتیک دارد.»

حال آیا با افشای رفتار دوگانه اروپا در موضوعی کاملاً مشابه، یعنی انسانیت و حقوق بشر، آیا دنیای غرب پاسخگوی این رفتار دوگانه خواهد بود و آیا وقت آن نرسیده است که تمایز اروپا را از بین ببریم؟

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید