چکش برجام یکی برای کفش یکی برای میخ

چکش برجام یکی برای کفش یکی برای میخ

مذاکرات برای لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگرداندن آمریکا به برجام چند ماه است که به دلیل دیدگاه‌های متناقض دو طرف متوقف شده است. با این حال، مقامات ایرانی بارها گفته‌اند که تهران آماده از سرگیری رایزنی‌ها و پایان دادن به آن است. به گفته ناظران سیاسی، با وجود این اشتیاق و تمایل برای دستیابی به نتیجه برجام، موانع متعددی باقی مانده است که یکی از آنها اختلافات بر سر پادمان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است. از سوی دیگر آنچه آمریکایی ها الزامات فراقانونی می نامند از دیگر مواردی است که اختلافات عمیقی در این زمینه ایجاد کرده است.

در همین حال، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «در دیدار با آقای بورل، توافق کردیم که مراحل نهایی توافق را برداریم.» به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران در توییتی با استناد به دیدار چند روز پیش خود با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن، نوشت: «در دیدار با آقای بورل در مورد برکناری برکنار بر روی مراحل نهایی توافق به توافق رسیدیم. توافق، پنجره توافق ایران باز است، اما نه برای همیشه، من بر راه حل سیاسی در اوکراین تاکید کردم، نه فجایع گوانتانامو و ابوغریب و نه جنایات علیه زنان و کودکان در یمن و افغانستان به آمریکا اجازه نمی دهد که به دیگران موعظه کند. “

از سوی دیگر مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز با اشاره به اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست، تاکید کرد که غرب در مورد برنامه هسته ای ایران دروغ می گوید. به گزارش ایسنا، محمد مرندی، کارشناس و مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر ایران به دنبال سلاح هسته ای بود، یک سال پیش آن را ساخته بود. وی ادامه داد: در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین، رژیم‌های غربی مدعی شدند که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای بی‌بازگشت رسیده است. ماه ها مذاکره می گذرد و غرب سکوت می کند. چرا؟ دروغ می گفتند.»

این در شرایطی است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا در مصاحبه ای گفته بود که ایران به احتمال احیای برجام در ماه سپتامبر پشت کرده است. به گزارش ایسنا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه در گفت وگو با رادیو آزادی به این سوال که آیا برجام مرده است؟ وی گفت: من مسئول نوشتن آگهی ترحیم نیستم. وظیفه من حفظ منافع آمریکاست. ما به صراحت اعلام کردیم که ما و ایران فرصت طلایی برای احیای برجام در ماه سپتامبر داشتیم و همه طرفدار توافق بودیم. حتی برای یکی دو روز فکر می‌کردیم ایران نیز موافقت می‌کند و آنها در آخرین لحظه با خواسته‌هایی که می‌دانستند هیچ‌کس نمی‌تواند بپذیرد، برگشتند. بنابراین آنها کسانی بودند که فرصت بازگشت سریع و فوری به برجام را رد کردند.”

وی افزود: ما همچنان به دیپلماسی اعتقاد داریم. وی افزود: علیرغم تمام اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر افتاده، ما معتقدیم بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، توافق هسته‌ای است. وی با بیان اینکه ما آماده ادامه دیپلماسی هستیم، گفت: اما ایران کشوری بود که در ماه سپتامبر به احتمال فوری احیای توافق هسته ای پشت کرد. تحریم های خود علیه ایران را کاهش داد تا اطمینان حاصل شود که مردم در ایران توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند.

در همین حال یک پژوهشگر امور راهبردی ادعاها و اظهارات آمریکایی ها درباره برجام را ناشی از فشار افکار عمومی غرب و آمریکا برای اینکه بایدن با ایران وارد مذاکره نشود، دانست و گفت: آمریکایی ها وارد مذاکره نمی شوند. فکر کنید ایران در شرایط ناپایدار قرار دارد. دیاکو حسینی در گفت وگو با ایسنا، دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه در حاشیه نشست بغداد-2 را تحلیل کرد و گفت: این دیدار. و نشست نشان داد که کشورها همچنان اراده دارند که «آنها خواهان انعقاد برجام هستند و همچنان برجام را به عنوان بهترین گزینه پیش روی خود می شناسند.» وی تصریح کرد: با وجود این شور و اشتیاق و تمایل برای دستیابی به نتیجه برجام، وجود دارد. موانع متعددی از جمله؛ اختلاف بر سر اقدامات پادمانی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنچه آمریکایی‌ها خواسته‌های خارج از برجام می‌خوانند، از موضوعات مهمی است که منجر به شکل‌گیری مذاکرات بسیار عمیقی شده است. تفاوت.

این پژوهشگر ارشد امور راهبردی همچنین تصریح کرد: یکی از مواردی که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به وفور بیان شد، صادرات تسلیحات ایران به روسیه بود. این ادعا در زمان جنگ اوکراین جو سنگینی را در جلسه ای به وجود آورد که بر اساس این گزارش دبیرخانه شورای امنیت این موضوع را نقض قطعنامه 2231 هم از سوی ایران و هم از سوی روسیه تلقی کرد بنابراین این موضوع فضای سنگینی را ایجاد کرد. حسینی ادامه داد: تحولات داخلی ایران و فشارهای عمومی ایران چه در ایران و چه در آمریکا عملاً طرفین را به سمت رفتارهایی سوق داده است که حسن نیت مذاکرات را زیر سؤال می برد و این موضوع مانع دیگری برای رسیدن به نتیجه است. پایان در برجام است.”

وی ادامه داد: با وجود اشتیاق طرفین برای رسیدن به نتیجه نهایی برجام، همچنین مشخص است که جایگزین‌های برجام قطعاً مضر هستند. در واقع با وجود این موانع، چشم انداز روشنی در آینده نزدیک ندارد و تا جایی که می شنویم خواسته های ایران نیست، تغییر کرده و اختلافات ایران و آمریکا حل نشده است و تعدادی دیگر عواملی مانند مشکلات داخلی نیز بر این موضوع تأثیرگذار بوده است. این کارشناس مسائل بین الملل همچنین درباره اظهارات اخیر بایدن درباره برجام مبنی بر اینکه برجام مرده است، اما نمی توانیم زمان آن را اعلام کنیم، گفت: آمریکایی ها در جلسه شورای امنیت گفتند که توپ در زمین ایران است. عمدتاً به دلیل فشار افکار عمومی در غرب و آمریکا، بایدن با ایران وارد مذاکره نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید