چگونه قدرت خرید از بین می رود؟/ ادی به کارکنان کفاف خرید 5 کیلوگرم گوشت را می دهد

چگونه قدرت خرید از بین می رود؟/ ادی به کارکنان کفاف خرید 5 کیلوگرم گوشت را می دهد

عیدی کارمندان و مستمری بگیران کشوری امسال با حدود دویست هزار تومان افزایش معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شد.

میزان افزایش عیدی در شرایطی که نرخ تورم ایران بیش از 44 درصد است و قیمت ها روزانه تغییر می کند باعث شده بسیاری از کارشناسان این میزان عیدی را ناکافی بدانند.

در روزهای اخیر افزایش شدید قیمت مواد غذایی فشار بیشتری بر بودجه خانوار وارد کرده است. طی روزهای اخیر افزایش شدید قیمت گوشت در بازار واکنش بسیاری از مصرف کنندگان را نیز در پی داشته است.

قیمت برنج ایرانی درجه یک هم اکنون در بازار نزدیک به 130 هزار تومان اعلام شده است. به این ترتیب میزان بایرام در نظر گرفته شده برای کارکنان دولت حدود 13 کیلوگرم برنج است.

این در حالی است که با رسیدن قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به 350 هزار تومان و حتی بیشتر، عیدی در نظر گرفته شده برای کارکنان به ترتیب 5 کیلوگرم گوشت خواهد بود.

جدول زیر نشان می دهد که تورم چه تاثیری بر قدرت خرید خانوار ایرانی داشته است چرا که میزان عیدی در پانزده سال گذشته قدرت خرید خود را از دست داده است. در برخی سال ها میزان عیدی حتی 100 کیلوگرم برنج هم می شد، اما در حال حاضر این رقم به 13 کیلوگرم محدود شده است.

بر اساس این گزارش میزان عیدی در برخی سال ها قدرت خرید 25 کیلوگرم گوشت گوسفندی را دارد اما اکنون این رقم برای خرید 5 کیلوگرم گوشت کفایت می کند.

در جداول زیر قیمت برنج و گوشت گوسفندی در پانزده سال اخیر به همراه مقدار عید آمده است.چگونه قدرت خرید از بین می رود؟/ ادی به کارکنان کفاف خرید 5 کیلوگرم گوشت را می دهد

این جدول شامل قیمت برنج ممتاز، مقدار عیدی و همچنین امکان خرید برنج با مقدار عیدی می باشد. قیمت ها برگرفته از گزارش های دوره ای بانک مرکزی و وزارت حراست است.جدول

دیدگاهتان را بنویسید