“چینی” به لیست زبان های خارجی که می توان در مدارس مطالعه کرد اضافه شد

“چینی” به لیست زبان های خارجی که می توان در مدارس مطالعه کرد اضافه شد

بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که با امضای رئیس جمهور ابلاغ شد، زبان‌های «چینی» و «عربی» به فهرست زبان‌های خارجی قابل تدریس در مدارس کشور اضافه شدند.

بر اساس اجرای مصوبه 1-5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «ارائه آموزش زبان های خارجی در محدوده انتخابی (بیمه ای/تدوینی) برنامه درسی با رعایت اصل استقرار و تقویت اسلامی-ایرانی. هویت» و اصلاح مصوبه ششصد و هفتاد و هشتمین جلسه مورخ 1392/08/02 شورای عالی آموزش و پرورش، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد علاوه بر زبان انگلیسی، علاوه بر زبان انگلیسی، به آموزش زبان های عربی، فرانسوی، آلمانی و خارجی نیز بپردازد. نیازها و الزامات اجتماعی ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی.

پیش از این، زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و روسی به‌عنوان زبان‌های خارجی مجاز برای تدریس در مدارس توسط شورای عالی آموزش و پرورش انتخاب شده بودند و به این ترتیب علاوه بر انگلیسی، مدارس می‌توانند 6 زبان را انتخاب کنند. به دانش‌آموزان دیگر آموزش دهند. .

بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی زبان های خارجی را به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند. مجوز، تدوین، تطبیق یا معرفی مواد و منابع آموزشی بر اساس برنامه درسی زبان های خارجی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش با مشارکت سایر بخش های دولتی و غیردولتی.

همچنین وزارت آموزش و پرورش موظف است با اولویت دادن به کلاس های حضوری در مناطقی که امکان حضور به زبان های غیر انگلیسی از طریق حضور و غیاب یا آموزش ترکیبی وجود ندارد، اقدامات و سازوکارهای لازم را برای دانش آموزان متقاضی تحصیل انجام دهد. و ارزیابی زبان های خارجی به غیر از انگلیسی در مرکز زبان ایران یا سایر موسسات آموزشی تخصصی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ارائه می شود.

در بند دیگری از این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف شش ماه بررسی جامع و کامل وضعیت آموزش زبان انگلیسی را همراه با پیشنهادهای کیفی برای ارتقای آموزش زبان به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.

بر اساس تبصره های این مصوبه، دستورالعمل اجرایی این ماده واحده توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می شود، ضمناً با ابلاغ این مصوبه، احکام جنجالی در خارج از کشور آموزش زبان لغو خواهد شد

در این مصوبه تاکید شده است که ماده واحده آموزش زبان های خارجی تصویب و اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید