چین: برای رسیدن به یک نتیجه، کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل باید انعطاف بیشتری داشته باشند

چین: برای رسیدن به یک نتیجه، کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل باید انعطاف بیشتری داشته باشند

روز جدید فو کونگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از همه کشورهای بریکس خواست تا در تلاش برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات در اسرع وقت، انعطاف بیشتری داشته باشند.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه چین، وی بر لزوم تسریع همه کشورها در مذاکرات جاری در وین برای لغو تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران در این زمینه تاکید کرد. آنها می خواهند انعطاف پذیرتر باشند تا در اسرع وقت به نتیجه برسند.»

هشتمین دور گفت وگوها در وین از روز دوشنبه (5 آذر) با نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد و تا پنجشنبه 9 دسامبر ادامه داشت و پس از سه روز تعطیلات سال نو در وین، دیروز دوشنبه از سر گرفته شد.

دیروز دوشنبه 13 دی ماه، هشتمین دور مذاکرات در وین درباره لغو تحریم ها علیه ایران در وین از سر گرفته شد. علی باقری و هیأت همراه برای ادامه مذاکرات با گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته وارد وین شدند.

دور کنونی مذاکرات در وین در حال انجام است و منابع نزدیک به مذاکرات وین درباره لغو تحریم ها به رسانه های غربی گفته اند که این مذاکرات در «فضای سازنده» در حال انجام است.

آمریکا با نقض تمامی تعهدات خود در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از برجام که به تصویب شورای امنیت رسیده بود، خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق پایبند بوده است، اما از آن زمان تاکنون از اختیارات خود در این توافقنامه استفاده کرده و بخشی از تعهدات خود را کاهش داده است.

علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، لغو تمامی تحریم های آمریکا را کلید موفقیت مذاکرات وین دانست. وی گفت: هر چه طرف مقابل در این زمینه جدی‌تر باشد، مذاکرات در زمان کمتری تکمیل می‌شود.

موضوع حصول اطمینان از ماندن آمریکا در برجام و ایجاد مکانیزمی برای راستی آزمایی لغو تحریم ها دو موضوعی است که مدت هاست موضوع بحث و مناقشه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید